Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Spørgsmål og diskussioner om danske nummerpladers design (skrift, EU-mærke, hologram etc.)

Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » ons 11.11.2009 22:28

Kære Thomas,

Ifølge http://nrpl.dk/high-1966.php er der endnu 6 serier tilbage, hvor man ikke er begyndt at udlevere nummerplader med det nye design. Heriblandt de to serier med hvide og gule kvadratiske bagplader.

1) Ved du noget om hvor længe (størrelsesorden) det varer før pladerne med det gamle design slipper op i de to serier med kvadratiske bagplader?

Jeg er godt klar over at det at udlevering af plader med nyt design er påbegyndt i en given serie, ikke er det samme som at der ikke er plader med gammelt design tilbage i den pågældende serie. Men det er jo dejlig nemt at slå op på http://nrpl.dk/high-1966.php og se om serien præsenteres med gammelt eller nyt design - og det giver dog i det mindste et fingerpeg om hvordan det går.

2) Ved du noget om hvor længe (størrelsesorden) der kan tænkes at gå fra de første plader udleveres med nyt design i de to kvadratiske serier, til de sidste med gammelt design slipper op?

Jeg er godt klar over at der er mange ubekendte faktorer som skal afklares eller bedømmes, før man kan svare meningsfyldt på den slags spørgsmål, men upræcise svar vil være langt bedre end ingen svar.

-----------------

Grunden til at jeg spørger - udover simpel, nørdet nysgerrighed - er at pladerne på min Kalmar Tjorven postvogn CH 86 617 har det rigtig skidt. De blev oprindelig limet på plastikkarrosseriet med Plastic Padding (ja, det var hvad vi havde den gang i 1977!), men det holdt ikke længe, og siden da har de siddet skruet fast med en rustfrit stål-galopskrue i hvert hjørne. Pænt og nydeligt, men desværre fremkalder kontakten mellem rustfrit stål og aluminium en kraftig galvanisk korrosion, der bagpå har bredt sig over det meste af nummerpladen. 'Malingen' skaller af og hænger kun lige akkurat fast, medens der dannes meget store, sammenhængende blærer under den afskallede 'maling'.

Derfor har jeg overvejet at investere i et nyt sæt nummerplader med DD-nummer, inden systemet går over til pladerne med det nye, grimme design. Jeg går ud fra at det kan lade sig gøre at få andre, gule nummerplader på vognen, selv om den kun anvendes til privatkørsel - men jeg har ikke fået det bekræftet endnu. Jeg skal ikke have nogen af de nymodens papegøjeplader på, ihvertfald.

3) Ved du om jeg kan få nye, gule plader ved en simpel ombytning, enten ved at tabe den ene plade først, eller ved at aflevere begge de gamle?

Alternativet er at skulle rense de gamle plader og male dem op. Jeg har ikke noget imod pillearbejde, men hvis det skal gøres med reflekterende maling, bliver det i bedste fald besværligt, og hvis jeg maler dem op med ikke-reflekterende maling, bliver det måske mere eller mindre ulovligt?

Jeg aner ikke hvad jeg vil beslutte mig til, men det skal ikke forhindre mig i at fantasere over - og spørge til - mulighederne. Jeg håber at du eller andre har et par opbyggelige kommentarer, og dem vil jeg se frem til.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf TT » ons 11.11.2009 23:17

Der er flere årsager til at de kvadratiske gule plader endnu ikke er overgået til det nye design:

Opstramningen af afgiftsreglerne vedr. gule plader (var det i 2007?) satte indregistreringen af Porsche Cayenne og andre firehjulstrækkere, hvoraf nogle anvender kvadratisk plade, næsten i stå

Indførelsen af papegøjeplader har skønsmæssigt betydet omtrent en halvering af nummerforbruget - måske mere på de kvadratiske plader, da mange af bilerne af de pågældende typer sikkert er til privat brug

Indførelsen af EU-nummerplader har utvivlsomt levetidsforlænget det endnu resterende lager med en faktor 3, måske mere.

Hvor mange der er tilbage, er uvist, men forbruget må være utrolig begrænset. Nogle nummerpladeekspeditioner vil sikkert have kvadratplader til adskillige måneders eller måske års forbrug.

Hvis du taber én plade, får du en erstatningsnummerplade med det samme nummer i det nye design, som du vil få leveret efter nogle uger. Hvis du derefter taber en til, bør SKAT udlevere et helt nyt sæt. Hvis de vil give dig endnu en erstatningsnummerplade, kan du henvise til registreringsbekendtgørelsen. Hele processen vil så koste dig tre nummerplader.

Hvis du taber begge to på en gang, bør SKAT udlevere et nyt sæt. Det vil koste dig to nummerplader.

Hvis du ikke taber nummerpladerne, men de er let beskadigede og brugelige, kan du risikere at få erstatningsnummerplader i stedet.

En anden metode er omregistrering, som du altid vil kunne gennemtvinge selv hvis SKAT er på tværs. Det vil også koste dig to nummerplader. Om det vil kræve syn, er jeg uvidende om.

Hele fremgangsmåden har et enkelt usikkerhedsmoment. Det er nemlig uvist om SKAT nu udleverer papegøjeplader til alle varebiler til privat brug, eller kun til varebiler omfattet af mærkeordningen, dvs. varevogne til privat brug fra 1997 og senere. Ud fra et historisk korrekthedssynspunkt ville det jo være ærgerligt at få et sæt papegøjeplader på bilen.

Her er reglen om erstatningsnummerplader:

§ 73. Hvis en nummerplade bortkommer, bliver ulæselig eller på anden måde ubrugbar, må køretøjet ikke bruges på færdselslovens område. Køretøjet skal enten afmeldes eller omregistreres med et nyt registreringsnummer, medmindre der bestilles en ny tilsvarende nummerplade til erstatning for den bortkomne eller beskadigede nummerplade (erstatningsnummerplade), jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 2. En beskadiget nummerplade skal afleveres til SKAT.
Stk. 3. En erstatningsnummerplade leveres ikke i følgende tilfælde, medmindre den skal erstatte en ønskenummerplade eller en historisk korrekt nummerplade:
1) Hvis nummerpladen til en motorcykel, en knallert, en godkendt traktor eller et påhængskøretøj skal erstattes.
2) Hvis begge nummerplader til en bil, en registreret traktor eller et motorredskab skal erstattes.
3) Hvis en af nummerpladerne til en bil, en registreret traktor eller et motorredskab skal erstattes, og der inden for de sidste 2 år er leveret en erstatningsplade til køretøjet.
4) Hvis den nummerplade, der skal erstattes, viser et registreringsnummer med bogstaver eller talkombinationer, der ikke følger princippet i de efter Centralregisterets oprettelse fastsatte kombinationer.

De øvrige ikke-EU-serier hvor der fortsat alle steder synes at være gamle plader på lager:

Den anden kvadratiske bilserie der mangler, er til taxier og udlejningslimousiner. Da ingen almindelige nutidige taxityper anvender kvadratisk bagplade, bruges serien nu om dage mest til udlejningslimousiner. Her vil de fleste nummerpladeekspeditioner sikkert have gamle nummerplader til flere års forbrug.

Diplomatserierne kan jeg ikke komme med noget bud på. Forbruget er lavt, ikke mindst i 77-serien, og hvis der af driftsmæssige hensyn laves i det mindste nogle hundrede ad gangen, vil der være gamle plader en rum tid endnu.

De registrerede traktorer er et godt bud på en serie hvor der snart vil komme nummerplader i nyt design nogle steder, men mange steder vil der sikkert være lager af gamle plader til lang tids forbrug.

Den gule motorcykelserie er formentlig udgået.

Et bud på en serie hvor der nogle steder endnu kunne tænke sig at være nummerplader i gammelt design på enkelte nummerpladeekspeditioner er de hvide kvadratiske nummerplader til personbiler. Rektangulære hyrevogne kunne være et andet bud.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » tirs 22.12.2009 21:24

Kære Thomas,

Nu går jeg og bekymrer mig for at DD 87 XXX er den sidste serie gule plader i gammelt design. Så er tiden måske ved at være knap til at bestemme mig i.

Kan du fortælle mig hvornår de første DD 87 XXX blev observeret? Og hvilket DD 8X XXX-nummer vi var nået til den dag, hvor papegøjepladerne kom frem, og hvilket nummer den dag EU-pladerne kom frem?

Det jeg kan se på http://nrpl.dk/serie-1966-vvk-1.php & http://nrpl.dk/comb-numb-1966.php - betyder det at DD 78 000 kom frem i 2006, og at vi siden har haft DD 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, frem til DD 86 999 i perioden 2006...2009?

Du skal kun svare hvis du kan finde dataene uden uforholdsmæssig anstrengelse. Supplerende kommentarer er velkomne.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf TT » tirs 22.12.2009 23:01

Serien har foretaget tre voldsomme opbremsninger: Først da man strammede afgiftsreglerne over for varebilerne i firhjulstrækkerstørrelse, dernæst da papegøjepladerne kom - og nu igen med EU-pladerne. Decimeringen af udlevingshastigheden må betyde at de dengang leverede lagre kan vare meget længe nogle steder, mens det selvfølgelig også når som helst kan ske at en nummerpladeekspedition overgår til det nye design. Hvor numrene skifter fra nyt til gammelt design, er helt uforudsigeligt. Det er måske et nummer der er deleligt med 50, alt efter hvad der er mindste leverancestørrelse, og alt efter hvad man var kommet til da kontrakten hos Stig Ravn udløb. At DH 78 000 skulle være det første nummer i det nye design, ville være et rent tilfælde. Det kunne ligeså godt være DD 87 350 eller DH 78 250. Endvidere er forbruget p.t. så lavt at det er meget vanskeligt at regne på. Det giver derfor ikke rigtig nogen mening at se på hvornår DD 87 kom, medmindre man ved hvornår designet skifter. Men selv når én nummerpladeekspedtition et overgået til nyt design, vil de andre have det gamle et stykke tid - nogle antageligvis i meget lang tid. Du vil derfor få en "advarsel", når de første plader med det nye design dukker op. Så gælder det bare om at vælge en anden nummerpladeekspedition end den der er begyndt på det nye design. Skiftet på de almindelige hvide rektangulære plader (som skete ved ZM 55 400) tog mindst 4 måneder fra den første til den sidste nummerpladeekspedition, og det var før EU-pladerne bremsede forbruget. Skiftet fra ZZ til FA vil sikkert tage endnu længere end de 4 måneder fra den første til den sidste nummerpladeekspedition får FA-plader. De gule kvadratiske plader må formodes at have en endnu længere overgangstid.

Da kontrakten udløb i 2008, var vi ved DD 84 8XX. Mit mere eller mindre kvalificerede gæt er at lageret har været af en størrelse, så de første nummerpladeekspeditioner snart løber tør for numre. Mit bud er at det sker før DD 87 er ovre, men mange ekspeditioner vil have rigeligt med numre tilbage i deres lager. Numrene udleveres jo ikke fortløbende, men ligger i små sammenhængende serier rundt omkring. Kun på det enkelte sted udleveres fortløbende - og kun indtil deres lille serie er brugt. Derefter kommer der på det pågældende sted et nummermæssigt spring når de tager deres nye serie i brug. Da papegøjepladerne kom, var vi ved DD 86 3XX, og da EU-pladerne kom, var vi ved samme nummer som nu.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » ons 23.12.2009 18:18

Kære Thomas,

Mange tak for et kvalificeret og omhyggeligt svar!

Nu vil jeg undersøge om jeg overhovedet kan være sikker på at få gule nummerplader med høj bagplade ved en eventuel ombytning af pladerne. Dernæst vil jeg prøve at stikke næsen ind ved forskellige nummerpladeudleveringer for at 'se hvordan det går'.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf dykker5502 » tors 24.12.2009 06:15

Er den Kalmar ikke så gammel (før 1976) så du snart kan få historiske 2 bogstavs plader på? Ha ha!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » tors 24.12.2009 20:55

Kære Michael,

Jo - Hvis I ville være så elskværdige at sørge for at få de gule plader med denne gang! Men det har jeg nu ikke megen tiltro til. Selv ha-ha.

Jeg havde da gule emailleplader på den det første ½ år, indtil den blev smadret. DD 70.765.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf CSJ » lør 26.12.2009 10:14

Hvis Kalmar Tjorvens nummerplader, der så skammeligt gik tabt, havde DD 70.765, så var det ikke gule emaljeplader. Skulle det være DD 90.765?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf PS » lør 26.12.2009 10:48

Kalmar Tjorven, hvad er nu det for et køretøj?

Tjorven, DAF Tjorven or DAF Kalmar is the name of a delivery van based on the DAF 44, made in Sweden. In the mid-sixties Posten AB (Swedish Mail) needed a new vehicle for mail delivery, and contacted Kalmar Verkstad, who developed and built it between 1969 and 1971. On the export market it was simply called Kalmar. It was RHD for easy driver access to road side letter boxes, frame-built with a fiberglass bodywork. (kilde: Wikipedia)

Billeder af Kalmar Tjorven her: http://www7.tripnet.se/~jazz/tjorven.htm
PS
Medlem
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf dykker5502 » lør 26.12.2009 15:32

Fint link! Der er godt nok mere Dyk-Daf-Variomatic over ham svenskeren end der nogensinde har været over både Jesper og jeg (jeg havde på et tidspunkt en DAF 66 van).

Jesper - du kan se på billederne hvordan man restaurerer en Kalmar - ti hi.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » lør 26.12.2009 23:44

dykker5502 skrev:Fint link! Der er godt nok mere Dyk-Daf-Variomatic over ham svenskeren end der nogensinde har været over både Jesper og jeg (jeg havde på et tidspunkt en DAF 66 van).

Kære Michael,

Tal nu for dig selv!

Jeg tror da nok jeg har haft karossen af flere gange end ham der, og jeg har ihvertfald bygget mere om på vognen end han nogensinde kommer til. Uden at nævne den elektroniske udgave af gearskiftet jeg byggede i 1976.

Hvis det må være mig tilladt at dreje diskussionen tilbage til nummerpladerne, så har Carsten ret, det var selvfølgelig DD 90.765.

Og vi er stadig en kreds af danske der gerne ser nogle gule historiske nummerplader i omløb.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf TT » søn 27.12.2009 10:42

Der må i hvert fald være noget større efterspørgsel efter gule plader til køretøjer fra perioden 1958-1976 end efter visse af de nuværende typer af historisk korrekte nummerpladetyper.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » søn 27.12.2009 17:48

Kære Thomas,

Jeg gjorde et ihærdigt arbejde for at skaffe klienter til gule etbogstavs-nummerplader i 2000 da jeg skulle have min veteranlastvogn registreret. Det hed sig den gang at emaljeværket ville have 50.000 kr. for at begynde på den gule farve, og det ville det relevante ministerium ikke betale. Og vi andre kunne ikke få lov selv om vi havde villet. Vi fik så lov til at få sorte emailleplader istedet.

Jeg ringede til alle kendte indehavere af veteranlastvogne - jeg tror der var over 100 - men jeg fik ikke lovning fra mere end 10-12 stykker på at de ville anskaffe sig gule veterannummerplader, hvis det blev muligt. Det var for lidt til at vi ville prøve at presse myndighederne endnu en gang.

Men jeg håber stadig på at kunne få byttet mine sorte et-bogstavsplader til gule, hvis den gule farve kommer i fabrikation til tobogstavs-veteranpladerne.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf TT » man 28.12.2009 17:13

Min bemærkning gik på perioden 1958-1976, fra hvilken der må forventes at være langt flere bevarede vare- og lastbiler end fra perioden 1950-1958. Hvis opstartsprisen går på den gule farve, kunne det være at etbogstavspladerne 1950-58 kan komme med, hvis gule tobogstavsplader 1958-76 bliver mulige. De gule plader 1950-1958 har i modsætning til dem fra 1958-76 helt samme typografi som de tilsvarende sorte.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf dykker5502 » ons 30.12.2009 07:08

Jeg deler Thomas's opfattelse alene fordi vi med 2 bogstavs plader har en ængere årrække og med større antal biler i det hele taget.

Jeg skriver til Erik Mieth at vi skal tage det op med Skat. Det er nu en ny myndighed, nyt ministerium og ny leverandør, så alt er ændret.

Og er der over 100 der er interesseret er de 50.000 kr jo nemt financieret via de ekstra afgifter.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » tors 31.12.2009 14:50

Kære Michael,

Så vil jeg sætte mig ned og håbe. Jeg vil tro at jeg har listen over veteranlastvognsejerne "et sted" men det er ikke det samme som at jeg kan garantere at jeg jeg kan finde den. Men jeg vil gerne assistere hvis der kommer behov for den slags.

Det overraskede mig at der var temmelig mange veteranlastvognsejere som gik meget op i deres vogn og dens originalitet, men som desværre var påfaldende uinteresserede i autentiske nummerplader. Adskillige udtalte at hvis det skulle koste SÅ mange penge at få et sæt emailleplader, var de ihvertfald ikke interesserede. Jeg synes det var underligt - prisen for pladerne må da være pebernødder i forhold til hvad deres vogn har kostet.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf dykker5502 » fre 01.01.2010 11:07

Vi ser det samme mønster ved de alm. veteranbiler. Det er min observation at der er betydelig flere i østdanmark med historiske plader end ovre vestpå.

For nogle er det priserne, men jeg har også hørt nogen beklage sig over måden det administreres på som grund.

Det er en god ordning og derfor bør man bakke op om det.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Jesper Bering » man 22.11.2010 16:42

TT skrev:Men selv når én nummerpladeekspedtition et overgået til nyt design, vil de andre have det gamle et stykke tid - nogle antageligvis i meget lang tid.

Kære Thomas,

Du har grangiveligvis ret. Jeg har spurgt 3 gange på Motorkontoret i Roskilde, og det næste nummer til udlevering var som følger:
15/7-10 DD 87 251
2/9-10 DD 87 252
17/11-10 DD 87 254

Der er 3-4 sæt tilbage i reolen, og ekstrapoleret vil de holde ca. 4 mdr. endnu. Og måske ligger der flere i kælderen eller omme bagved?

hilsen Jesper

Hvordan indtaster man tabuleringer i sine indlæg? Jeg har prøvet adskilligt, også Ctrl-V fra andet dokument, men intet vil virke - ikke engang multiple mellemrum.
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf Flemming » man 22.11.2010 17:41

SKAT i Skive har stadig faste prøveplader til bil og nogle taxa-plader på lager med den gamle design.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Hvor længe holder de sidste gamle plader ?

Indlægaf TT » man 22.11.2010 20:20

Jesper Bering skrev:Hvordan indtaster man tabuleringer i sine indlæg? Jeg har prøvet adskilligt, også Ctrl-V fra andet dokument, men intet vil virke - ikke engang multiple mellemrum.


Det kan man ikke. En lidt uelegant metode er at bruge faciliteten (Code) der bruges til at gengive programmeringskode:

Kode: Vælg alt
15/ 7-10 DD 87 251
 2/ 9-10 DD 87 252
17/11-10 DD 87 254


Mellemrummet foran 2-tallet fremtvinger du på en computer med Windows ved at holde alt nede og taste 0160 på det numeriske tastatur.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Nummerpladedesign

cron