Kreative løsninger ("falske" plader)

Spørgsmål og diskussioner om hjemmelavede nummerplader, shownummerplader og andre uautoriserede nummerplader

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf johnnybgoode » tirs 31.08.2010 22:54

Da jeg igår kom igår til at køre bagved denne stakkels EU fan, kom jeg til at tænke på denne tråd om de "falske" nummerplader. Det er muligt den falder lidt uden for emnet, men jeg kunne forestille mig at der var et par nørder der ville finde den morsom?

Nummerpladens første bogstav stod klods op af EU mærket og der var heller ikke den sædvanlig "sikkerhedsstrimmel" ved siden af, ellers så alt normalt ud. Jeg vil tro at den stakkels mand er blevet så godt og grundigt irriteret over at han var indehaver af et styk automobil uden det fancy-smancy EU logo som så mange andre har, så han har fabrikeret et klistermærke selv.

Mon dette også går under dokumentfalsk, det er trods alt frivilligt om man vil have EU logo på eller ej?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
johnnybgoode
Medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: lør 19.06.2010 02:00

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf TT » ons 01.09.2010 05:56

Det er i hvert fald ikke lovligt at klæbe noget på nummerpladen, og det ser jo også herrens ud.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3930
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf TT » lør 04.09.2010 09:28

Her er en tilsyneladende meget hjemmelavet løsning: http://youngtimer.dk/helsingor10/27-8/s ... GP0027.JPG
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3930
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Lincoln » man 06.09.2010 15:04

Den er ikke hjemmelavet, men fra http://www.showplate.se Men ikke mere lovlig af den grund...!

Her er en tilsyneladende meget hjemmelavet løsning: http://youngtimer.dk/helsingor10/27-8/s ... GP0027.JPG
Lincoln
Medlem
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 12.08.2008 11:38

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Jesper Bering » søn 12.09.2010 22:29

Som det fremgår af ovenstående, behøver man ikke altid lede lige længe efter mærkelige nummerplader. Den menneskelige kreativitet kan drives til det utroligste af den ditto ambition. Men som Michael bemærkede for nogle dage siden, gavner det sikkert ikke vores branches forhold til myndighederne.

Jeg er lige så spændt som Michael på om den forhåbentlig kommende adgang til autoriserede nostalginummerplader med to bogstaver vil fremkalde et fald i forekomsten af disse efterligninger. Jeg skal spare jer for min tro på udfaldet.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf dykker5502 » søn 24.10.2010 18:40

I stand corrected! Det er altså fuskerplader!

Der var tilsyneladende en passende mængde pladefusk i Fredericia - også en "sædvanlig" tilpasset forplade på denne Fiat Abarth:
PA200015_web.JPG

PA200016_web.JPG


bagpå den rette plade:
P1010017_web.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf LarsBudtz.dk » man 25.10.2010 16:54

Billede
(Vesterbrogade, foran DI, 25/10-10)
Hvis nu egentlig at han også havde haft hæng-på kran monteret bagpå, med autoriseret 3. nummerplade; hvad skulle han så have gjort foran? Flyttet den ægte nummerplade? -For man kan vel næppe have 2 stk. "3. plader"?
Brugeravatar
LarsBudtz.dk
Medlem
 
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 19.09.2008 15:34
Geografisk sted: Københavns omegn

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf dykker5502 » tors 28.10.2010 11:00

@Lars: Tja - han kunne jo have flyttet den lidt højere op. 3. plade i hvid/rød er (vist) ikke beregnet til montering foran.
Den pågældende plade er beregnet til quickmontering af sneplov - så sneberedskabet er tydeligvis ved at komme på plads. Da han sikkert vil køre med den hele vinteren bør han flytte nummerpladen op i kølergrillen et sted. Den kan så sikkert ikke ses når sneploven er på, men det kunne jeg godt forestille mig at der findes en fast dispensation på. Risikoen for at blive taget med for stor fart med sænket sneplov er vel også til at overse? :-)
@Kardanaxel/Henrik: Fiat'en er en full-blown Fiat Abarth så det er en racerbil. Den har en oliekøler, der sidder inde bag den sorte plade hvor nummerpladen sidder. OPladen er ikke massiv men en netplade med firkantede huller så der kan komme køleluft ind til oliekøleren. Abarth design har nok taget hensyn til italienske nummerplade af tiden hvor forpladen netop var ganske lille.
Det ændrer altså ikke ved at fætteren her har et problem med fornummerpladen og jeg har ikke en god løsning - men det er ikke lovligt det han har her.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf TT » tors 28.10.2010 18:53

Den tredje nummerplade (røde tegn på hvid plade) skal bruges når den bageste nummerplade er dækket, jf. registreringsbekendtgørelsen § 73, stk. 4.

Hvis den forreste er dækket, skal den flyttes. Da den (i modsætning til den bageste) ikke skal belyses, må det normalt være et mindre problem på en lastbil.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3930
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf dykker5502 » man 15.11.2010 13:30

Ja, jeg tænker på hvornår Skat og Politiet udskriver hele tråden og starter fra en ende af......
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Leth » tirs 16.11.2010 01:06

dykker5502 skrev:Ja, jeg tænker på hvornår Skat og Politiet udskriver hele tråden og starter fra en ende af......


Mon ikke at de trods alt har vigtigere ting at tage sig til. Det må vi da håbe!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf dykker5502 » tirs 16.11.2010 11:53

Leth skrev:
dykker5502 skrev:Ja, jeg tænker på hvornår Skat og Politiet udskriver hele tråden og starter fra en ende af......


Mon ikke at de trods alt har vigtigere ting at tage sig til. Det må vi da håbe!
Leth, det er den opfattelse der fører til at folk fører sig frem med alle mulige og umulige uautoriserede nummerplader. Det er og bliver dokumentfalsk som er en ret alvorlig forbrydelse. Og det har nu et omfang som meget let kan begynde at så uvilje hos både politi og SKAT som ingen af os kan være interesserede i!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Leth » tirs 16.11.2010 12:47

I det omfang at fok gengiver det korrekte nummer er det ikke noget der spolerer min nattesøvn - desuden løser problemet sig selv om et halvt års tid.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf dykker5502 » tirs 16.11.2010 18:17

Leth, hvis jeg tegner "100" og nogle broer og lidt krims krams og siger det er en 100 kroneseddel -vil du så også acceptere at modtage den som sådan? OK - nu er der så en særlig lovgivning der omhandler penge, så sammenligningen holder nok ikke 100%, men det er det det handler om - man efterligner noget der er udstedt af myndighederne, men som ikke er det.

SKAT og Politi har jo været afsted efter falske plader på biler uden afgift - og der er jo ikke langt fra at sætte en fake nummerplade på en bil med det nummer som bilen har til at begynde at flytte rundt på dem imellem flere biler.

Det er et skråplan og kan i sidste ende ødelægge de ordninger vi har kæmpet hårdt for at få og som nogen sikkert tager for givet.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Jesper Bering » tirs 16.11.2010 18:52

Kære Michael,

Jeg er ganske enig, man skal holde sig for god til den slags ting.

Kære Jakob,

Jeg er enig med dig så langt at det sådan set ikke generer andre at folk laver deres egne nummerplader. Og hvis vi kunne være sikre på at det kun gik ud over dem selv, hvis de bliver fanget, så fred være med det, uanset om der er tale om dokumentfalsk eller ikke.

Men hvis det indebærer en risiko for at myndighederne bliver sure på veteranbilisterne som sådan, og bliver mindre imødekommende over for vores ønsker om udvidelse af veterankøretøjsordningerne, er det en helt anden sag.

Jeg er usikker på om den risiko er reel og eksisterende. Enhver politiker burde jo kunne indse at nummerpladeforfalskerne opererer på egen hånd, og derfor ikke har noget med os andre pæne mennesker at gøre. Men kan vi nu stole på at de også kan indse det? De senere år har jo vist at politikeres dømmekraft og realitetssans afviger voldsomt fra resten af befolkningens - og det bliver tilsyneladende ikke bedre, efterhånden som tiden går.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Leth » tirs 16.11.2010 22:51

dykker5502 skrev:Leth, hvis jeg tegner "100" og nogle broer og lidt krims krams og siger det er en 100 kroneseddel -vil du så også acceptere at modtage den som sådan? OK - nu er der så en særlig lovgivning der omhandler penge, så sammenligningen holder nok ikke 100%, men det er det det handler om - man efterligner noget der er udstedt af myndighederne, men som ikke er det.

SKAT og Politi har jo været afsted efter falske plader på biler uden afgift - og der er jo ikke langt fra at sætte en fake nummerplade på en bil med det nummer som bilen har til at begynde at flytte rundt på dem imellem flere biler.

Det er et skråplan og kan i sidste ende ødelægge de ordninger vi har kæmpet hårdt for at få og som nogen sikkert tager for givet.


Jeg synes sammenligningen er uden hold. Du sætter lighedstegn mellem falkmøntere, folk der kører uden forsikring og uden afgift med en samling glade veteranbilfolk der gerne vil have at deres bil fremstår korrekt?? Det niveau vil jeg ikke ned på.

Det jeg mener er at hvis folk med hvidpladenummer "XX 12 345" laver en iøvrigt korrekt udseede sort plade med "XX 12 345" fordi det passer godt til deres bil så kan det ikke bringe mit pis i kog - Jeg ville aldrig selv gøre det men de fleste bilejere er over 18 år og dermed myndige og ansvarlige for sine egne handlinger. Jeg kan ikke forestille mig at det går ud over gruppen at et individ overtræder reglerne - Det er jo ikke klassens time i 5. klasse vi snaker om.

Jeg er ikke sikker på at jeg synes at der skulle have været åbnet for historisk korrekte plader i første omgang, men nu har de været her i 10 år - men kun for nogen. Folk med biler fra efter 1958 for den ene langt ude forklaring på hvorfor det heller ikke lige kunne blive i år at ordningen blev udvidet. Hvis du mener at der er nogen der ikke har respekt for staten så mener jeg faktisk at det forholder sig lige omvendt. Ingen skal bilde mig ind at de plader man med lethed kunne lave i 1960 ikke kan laves i 2010 - Det er vist kun sløvsind og manglende vilje der spiller ind her!

Jeg kunne som sagt ikke selv finde på at lave en sort plade, men hvad folk gør ved deres egne biler er deres egen sag så længe at man ikke snyder nogen for noget!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf TT » tirs 16.11.2010 23:25

Jo flere der anvender falske plader (uanset om nummeret er rigtigt eller ej), desto større er risikoen for at politiet en dag erklærer at de ikke kan se hvad der er ægte og uægte sorte plader, (det siger de mere eller mindre allerede om de svensk fremstillede aluminiumsplader), og så risikerer man i værste fald at alle sorte plader bliver inddraget og tvangsombyttet. Der er utvivlsomt embedsmænd der ønsker det på den måde.

Den enkelte ser måske ikke ud til at snyde nogen, da køretøjet faktisk er registreret med det pågældende nummer, men der skal ikke nogen stor pressesag til før politikerne føler sig nødsaget til at reagerere. De der kører med falske sorte plader, spiller hasard med alle andres originale historiske plader. Det stopper næppe helt med den nye ordning. Vi har allerede set en Golf fra medio 1977 med uægte sorte plader! Hvis fusk i det små accepteres, og måske stiltiende ses igennem fingre med af myndigheder, bliver respekten for reglerne kun endnu mindre. Til sidst falder hammeren, og så rammer den ikke altid kun dem der fusker, men også dem der ikke gør. Årtiers goodwill som er opbygget hos myndighederne, vil være tabt. Man får også sværere ved undtagelser for miljø-, syns- og afgiftskrav.

Antallet af sortpladefuskere var kun ganske få, men er nu vokset eksplosivt — endda mens der er positive forhandlinger om en løsning. Jeg forstår ikke at man ikke kan styre sig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3930
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Hans-Henrik Landsvig » tors 18.11.2010 10:42

En helt konkret sag: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/17/140558.htm

Med venlig hilsen

Hans-Henrik
Hans-Henrik Landsvig
Medlem
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 18.11.2008 14:27

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf Leth » tors 18.11.2010 12:18

Hans-Henrik Landsvig skrev:En helt konkret sag: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/17/140558.htm

Med venlig hilsen

Hans-Henrik


Det er jo en helt anden sag som jeg ikke mener kan sidestilles med sorte hjemmelavede plader med eget nummer.

Det der er bedrageri med henblik på at skade andre og det er dårlig stil!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Kreative løsninger ("falske" plader)

Indlægaf JMK » tors 18.11.2010 12:50

Snyd er snyd, det skal undgåes, :twisted: men der er forskel på snyd ! :?

Denne tråd har indtil nu omfattet fotos og kommentarer om forkert udseende plader (pirat-plader) og folks mening og utilfredshed med at nogle medmennesker finder på sådan noget til deres gamle biler for at få det til at se "historisk rigtigt ud" Det er HELT klart forkert at gøre sådan noget, uanset hvad folk siger, tænker, skriver og GØR så ER det dokumentfalsk !

Når jeg skriver "forskel på snyd" mener jeg følgende : Hvis en bilejer har fx. en Volvo PV eller Amazon så ved ALLE bilinteresserede at den er førstegangsregistreret på sorte plader i sin tid. Disse sorte plader er blevet afmeldt, den nye ejer har restaureret og synet bilen og fået den genregistreret på hvide plader og kører så rundt og ser glad ud som alle andre veteranfolk. :) Han synes måske de hvide plader passer bedst til årg. 1976 eller senere og får så lavet et par sorte pirat-plader med det rigtige hvid-pladenummer ( som fx. den Renault Juvaqartre TK xx.xxx som også findes her på siden ) og kører så med dem. Når synsindkaldelsen kommer skifter han til de originale hvide, kører til syn og kører hjem og skifter til sort igen. :idea: Samme nummer.
Jeg synes han gør noget forkert, men jeg kan ikke se han har snydt nogen og slet ikke for økonomisk vindings skyld.

Hvis han så deltager i et veterantræf med 150 køretøjer, så "ser bil og nummerplade jo historisk rigtigt ud", rigtig mange af gæsterne til sådan et stævne ved INTET om nummerplader, de kender kun farverne og opdager INTET ud fra nummeret, måske kan de på den sorte plades udseende konstatere at det vist er en ulovlig kopi, men (hvidplade) nummeret afsløres ikke hos sådanne turister der bare drysser rundt og mindes gode gamle dage, kan du huske dengang... ak ja.. :cry:

Hvis sådan en "fusker" så ryger i noget hvor politiet rigtig skal igang med at undersøge vil de ikke opdage andet end piratpladen, hvis de endda gør det ? ;) Registreringsnummer og chassisnummer passer sammen, intet stjålet, intet unddraget i form af moms og registreringsafgift, alt ok med betaling af vægtafgift, forsikring, rettidig syn, bilen ser passet ud, chaufføren er i form med gyldigt kørekort og ædruelighed og meget andet godt. :P

Han har lavet dokumentfalsk og dette kan ikke undskyldes, det bør han have en bøde for og piratpladerne inddraget, men de eneste der blev snydt var da turisterne der ikke kunne se det samme som vi nummerpladenørder kan ?
:lol: Turisterne føler sig ikke engang snydt, de vidste ikke en snus om sagen.

Det sidste tv-indslag om snyd med hvide piratplader hvor man bevidst kopierer så bil og plade "passer sammen" og man på den måde kan snyde udenom både syn, betaling af diverse og en nærmere gennemgang vil afsløre at registreringsnummer og chassisnummer ikke harmonerer, ja, det er faktisk grunden til at jeg skriver dette indlæg.
Jeg kan blive så eddertrekvart rasende over at nogle mennesker kan slippe afsted med noget sådant gennem måske flere år. :x :evil: :twisted:
At de så løber en vanvittig risiko i forbindelse med en skade er så en helt anden historie, hvis de får et erstatningskrav på halsen på måske flere millioner, så er det nok for groft at sige at det har de da godt af, det har ingen godt af, men de har garanteret selv været ude om den vanskelige situation de så står i ?
Det er jo dem selv der har snydt, stjålet og bedraget for egen vindings skyld i modsætning til Volvo eksemplet ?
At Passat ejeren har valgt at betale kr. 1.180,00 for et nyt nummer, forstår jeg faktisk godt når man hører hans argumentation, men på hans vegne synes jeg da det er trælse penge at komme af for noget han ikke har indflydelse på ?

Det er blevet for sent at gøre det kort, men nu fik jeg lige afløb for min mening om det pirateri, er jeg bare mærkelig eller er der flere der tænker som mig ? ;)

Hygge og hilsen fra Vestjylland

Til Leth : Tror vi er enige, men dit seneste indlæg er kommet på mens jeg har skrevet. Derfor lige en "efter-redigering"
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde

ForegåendeNæste

Tilbage til Uautoriserede nummerplader

cron