Nummerplader i TV-serier

Nummerplader i aviser, blade, film, tv, reklamer og lignende

Nummerplader i TV-serier

Indlægaf FMP » ons 18.02.2009 10:33

Hvad er årsagen til, at man i TV-serier ofte anvender falske nummerplader på bilerne?

Jeg tænker på de nye TV-serier, som foregår i nutiden, og hvor helt tidssvarende biler ofte - men ikke altid - har falske nummerplader på? Falske nummerplader, hvor grafikken ofte er temmelig dårligt udført. Andre gange ser man biler med tal- og/eller bogstavkombinationer, som ikke forekommer i det rigtige liv.

Hvorfor bruger man disse falske nummerplader? Bilerne færdes jo i trafikken på offentlig vej, når de vises i afsnittene. Skal de derfor ikke være "lovmæssigt" indregistrerede? Hvordan ville man stå, hvis man forestiller sig, at man blev impliceret i et uheld med en sådan bil med falske nummerplader?

Jeg har for et par år siden spurgt via mail til DR. Her henviste de mig blot til at spørge produktionsselskabet. Det pågældende selskab svarede aldrig tilbage.

Jeg har godt læst et tilsvarende emne her på siderne. Men det kører mest på anvendelse af gamle falske/forkerte nummerplader i f.eks. TV-serien Matador.
FMP
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 18.02.2009 09:45

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf nikrha » ons 18.02.2009 10:48

Jeg tror forklaringen er, at bilerne ikke altid er indregistrerede, men rent faktisk kører rundt på prøveplader. Disse prøveplader er så, i en computer, dækket af "rigtige" plader - altså i DR's design...
Så vidt jeg husker, kører "la Cour" rundt i en bil på prøveplader i "Rejseholdets" afsnit på Bornholm.
Jeg skal dog understrege at ovenstående er et udtryk for mit eget ressonement baseret på egne observationer og altså ikke faktuel viden.

mvh
Niels
nikrha
Medlem
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 16.06.2008 11:05

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf FMP » ons 18.02.2009 10:52

Tak for din kommentar.

Jeg har selv haft samme tanke. Bla. fordi flere af bilerne med falske nummerplader er ret nye at se på. Så det kan sagtens være forklaringen. I så fald undrer det mig dels, at man ikke kan udføre den falske nummerplade bedre rent grafisk, og dels at man anvender bogstav/nummer, hvor det er så let at se, at det er forkert.

For nummerplade-interesserede flytter de nogen gange fokus væk fra handlingen i afsnittet, så man i stedet sidder og tænker på, at det er en lidt håbløs nummerplade, de har fået konstrueret.
FMP
Medlem
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 18.02.2009 09:45

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf sorensen » ons 18.02.2009 16:42

Hvis der skal bruges falske nummerplader er det vel bedst at man bruger nummerkombinationer, der ikke findes i det virkelige liv.

mvh
Torben
sorensen
Medlem
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: fre 01.08.2008 10:50

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Jesper Bering » tors 19.02.2009 02:16

FMP skrev:Bilerne færdes jo i trafikken på offentlig vej, når de vises i afsnittene. Skal de derfor ikke være "lovmæssigt" indregistrerede? Hvordan ville man stå, hvis man forestiller sig, at man blev impliceret i et uheld med en sådan bil med falske nummerplader?


Kære F,

Man laver da ikke filmoptagelser på offentlig vej! Så ville handlingen jo bliver ødelagt at alle de andre trafikanter der kom mosende forbi. Når man optager film, har man bygget sin egen vej i et filmstudie, eller fået Politiet til at afspærre et stykke af Fædrelandet så man kan filme i fred. Derfor har det ingen som helst betydning om de biler man bruger til optagelsen, er indregistrerede eller ej.

Bortset fra det, så ville det ikke være nogen kunst for et filmselskab at få dispensation fra diverse regler om indregistrering, eller at tegne forsikringer mod at noget går galt - inklusive kørsel med uregistrerede biler. Den slags forsikringer har de grangiveligvis i forvejen.

Folk der laver film, prøver nok at gøre deres ting så troværdige som muligt, men det ville være alt for meget forlangt at de skulle tage hensyn til de 8 nørder i landet der kan se at en nummerplade ikke passer i det miljø den bliver vist i. Hvis man skulle sørge for detailler på det plan, fik man vist aldrig lavet nogen film. I Matador, f.eks., stod der jo også M2 på skilderhusene på Amalienborg, og Susse Wolds Citroën 11 kørte med radialdæk, osv. osv.

Der står lidt om filmnummerplader i en anden diskussion her i forumet: viewtopic.php?f=4&t=42

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf CSJ » tors 19.02.2009 18:56

I relation til Jesper Berings bemærkninger om de "8 nørder" som der ikke behøver at tages hensyn til vil jeg gerne citere tegneren Don Rosa, som har rekonstrueret hele Joakin von Ands liv i tegneserie-albummet »Her er dit liv, Onkel Joakim«.
Om tilblivelsen af historien »Det store næbdyr« som foregår i Australien hedder det:
»Jeg husker, at jeg flere gange ringede til en ekspert i den australske urbefolknings kultur, en professor i den anden ende af USA, for at få de korrekte oplysninger om navne og legender. På et tidspunkt mener jeg, at jeg spurgte ham om, hvorvidt dette eller hint navn var det bedste til en bestemt mytologisk skikkelse, og han sagde, at det skulle jeg ikke spekulere på, eftersom jeg allerede var nået til en punkt, hvor kun en lille håndfuld mennesker i USA ville kunne se forskel! Men jeg pressede ham - for et af disse få mennesker ville formentlig være en arkæolog, som stadig læser onkel Joakim-tegneserier!«
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf Jesper Bering » tors 19.02.2009 19:33

Kære C,

Tak for en fin historie. Jeg har selvfølgelig ikke spor imod at der bliver taget hensyn til de 8 nørder, men jeg vil altså heller ikke betragte det som realistisk.

Det er i forvejen et kolossalt arbejde at genskabe gamle dage på film, og hvis vi nummerpladenørder slår os sammen med dem der har forstand på strikketøj, murerarbejde, fodtøj, sprogbrug osv. osv., vil vi kunne blokere for enhver fremtidig film med historisk indhold. Der er ingen filmmagere der magter at gengive alle detailler korrekt. Og i den store sammenhæng ER bilnummerplader vel ikke den vigtigste enkelthed i en historisk illusion?

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Nummerplader i TV-serier

Indlægaf dykker5502 » tors 19.02.2009 21:54

Nu har jeg faktisk været med til en del både film og TV optagelser med gamle biler.

LANGT de fleste optagelser laves on location - især her til lands da vi ganske enkelt ikke har studier der er på størrelse med Brøndby hallen :-) Enkelte scener kan laves indendørs, men det vil ikke være store panoramaer men nærbilleder.

Algade i Korsbæk er en central undtagelse, idet den bestod af krydsfiner og flamingo uden på studiobygningerne på Nordisk Film i Valby. Alle andre optagelser med biler skete on-location - Skovpallionen er Aldershvile Slotspavillion i Bagsværd og her er optagelserne indenforendda også skudt derude.

I den anden tråd har vi diskuteret at bl.a.Ballings rekvisitør Magnus Magnussen havde et lager af nummerplader som dukker op i både Olsenbanden, Matador, Huset på Christianshavn, Slå først Frede og hvd de ellers har lavet sammen. Jeg ved at Børge Kaa og hans hjælpere også lavede nogle plader til Matador. Magnus Magnussen er speciel her for ofte når man stiller med en gammel bil forventer de at vi også sørger for tidstypisk nummerplader.

Udendørs optagelser sker ofte tidligt om morgenen om sommeren for at undgå at forstyrre trafikken for meget og ellers hjælper Politiet med afspæring. Dette er IKKE noget der ligger indenfor Politiets normale arbejde - så det er politifolk, der gør det i deres fritid. Politifolk har jo også myndighed når de har fri. Hvis en Politimand begyndte at gøreanstalter over de nummerplader der sidder på bilerne, så ville han nok ikke få den tjans mere. Bilerne kørerjo ikke i almindelig trafik og de kører jo under Politiets opsyn. Hvis bilerne kører på egne hjul tiloptagelserne skal de naturligvis være indregistrerede eller på prøvenumre.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Nummerplader i medier etc.