CSJ skrev:Denne Mascot har et af de højeste endnu kørende XB-numre, lidt højere end Leth's Rekord B, men der kendes dog endnu et par højere numre, hvoraf det højeste er XB 45.769.
En rød Mascot fra Århus, det giver minder om min gamle lærerindes røde Morris Mascot, som jeg observerede på gaden i Århus i mine ganske unge dage, da jeg som lastbilchauffør kørte fragtkørsel til Århus.
Da jeg som ung kom en del i Århus konstaterede jeg at man var nået meget højt i numrene med XB, helt op til XB45xxx. Men dengang troede jeg at man lige akkurat ikke havde nået at bruge XB op, og at man - hvis det havde været tilfældet - ville være gået videre med XC.
Først mange år senere blev jeg klar over at omegnskredsene på et tidligt tidspunkt var blevet lagt ind under Århus, og at man efter at have brugt XB op gik videre med XH, derfra man var nået til lokalt i Hasle herred.
Med hensyn til Odense, så gik jeg oprindelig ud fra at man måtte have nået at tage MB i brug, selv om jeg af gode grunde aldrig kan have set lokale emaljeplader med MB fra Odense. Jeg blev derfor meget forbavset da MB midt i 80'erne dukkede op på de gule anhængerplader (som jo var den kategori hvor de nye bogstavkombinationer på det tidspunkt først dukkede op). Så blev jeg efterhånden klar over at der var sket noget lignende i Odense, nemlig at MH fra det nedlagte Odense herred blev taget i brug i Odense da MA slap op.
Man nåede nogenlunde lige højt i numrene med XH i Århus og MH i Odense, men med den forskel at i Århus havde man haft både XA og XB først, i Odense kun MA. Forskellen kan muligvis skyldes at man i Århus fortolkede reglerne således at en lavere kombination skulle anvendes først, mens man i Odense fortolkede dem således at en påbegyndt kombination skulle anvendes først. Men det kan måske også skyldes at man i Århus måske fik brugt XA op i motorcykelserien allerede inden sammenlægningen, mens XH endnu var i brug lokalt i Hasle herred.