Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » fre 24.09.2010 20:52

TT skrev:5 observationer?

På observationssiderne er der mindst 42 biler
Nåh ja! Jeg så lige 5 OA numre og så kom der traktorplader mm. og så bladede jeg ikke videre :-)

"O" bliver efterlyst i næste nummer af VT. Ideen med at kigge i vognlisten er lige til højrebenet.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » fre 24.09.2010 21:34

dykker5502 skrev:
"O" bliver efterlyst i næste nummer af VT. Ideen med at kigge i vognlisten er lige til højrebenet.


Ved Gudhjem kirke holder måske stadig OR20800 som i sommer viewtopic.php?f=4&t=716

Ellers holdt der tidligere frit tilgængeligt i Spodsbjerg fiskerihavn en Ferguson traktor med sort plade ON74004. I dag var jeg henne i Spodsbjerg for at lede efter den, men sønnen af ejeren kunne fortælle at myndighederne havde krævet nummerpladerne afleveret for nogle år siden. Dagen før pladerne skulle afleveres var de dog blevet stjålet, og der var øjensynlig tale om et reelt tyveri (udført af en nummerpladesamler?). Selve traktoren kører stadig rundt i havnen uden plade.

En brugtvognshandler i Vindeby på Tåsinge har i de senere år haft udstillet både en gammel Ford Anglia med pladerne OH24614 og en næsten ti år nyere Ford Taunus 17 M med nummeret OT28311. Nu er brugtbilhandlen lukket og bygningerne bruges af Dansk Autohjælp.

4 sorte plader med ON har jeg en ide om hvor står, nemlig to Nimbus-motorcykler, ON10057 og ON10338 og to Volvo-personbiler, ON23207 og ON23598. De kan jo have holdt i fremmede garager da jeg så dem eller være flyttet siden. Og køretøjerne i garagerne plejer ikke at være åbent observerbare.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » lør 25.09.2010 09:21

Bilen ved Gudhjem er ikke i DVK's medlemsliste, men jeg fandt 6 - heraf 5 med telefonnummer, som jeg har sendt til Erik. Jeg stoppede da jeg havde 5 med telefonnummer, så der er givet vis flere.

Det var en god ide, Thomas.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » lør 25.09.2010 17:59

TT skrev:Dermed kan de måske findes i DVK's medlems- og køretøjsliste. Man kan kontakte en af ejerne. Måske kan man endda finde en i hovedstadsområdet, så man ikke skal rejse så langt for at få tegnet O'et af.

Nu er det langt fra alle medlemmer der har oplyst deres ejerskab af diverse biler, og de der har, har måske ikke opgivet registreringsnummer. Og endelig er det jo muligt at ejerne af biler på observationslisten slet ikke er medlem af DVK.

Jeg fandt 10 "Ox" numre i vognlisten, heraf eet som IKKE var på observationslisten :-) Det er naturligvis behørigt rapporteret. Det var så oven i købet det nummer der sad på en bil som ejes af en person i hovedstadsområdet. En mere kunne jeg ikke finde i medlemsoversigten (spooky) og resten var vest for Storebælt - flere faktisk i det gamle Svendbord Amt :-)

Nu er resten op til Erik og MhS.

Mission accomplished I presume!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » lør 25.09.2010 20:30

Bliver det sådan at man kan forud-bestille et nummer, eller skal man vente til april 2011?
Er der nogen der har hørt noget om det for nylig?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » søn 26.09.2010 03:48

dykker5502 skrev:Jeg fandt 10 "Ox" numre i vognlisten, heraf eet som IKKE var på observationslisten :-) Det er naturligvis behørigt rapporteret. Det var så oven i købet det nummer der sad på en bil som ejes af en person i hovedstadsområdet.


Den bil kan jeg regne ud må være en Toyota Crown med nummeret ON23398. Den kørte allerede i København omkring 1980, da jeg har noteret den.

Det kunne være informativt at få veteranklubbens vognliste lagt på internettet. Man må gå ud fra oplysningsgiverne ikke ønsker at skjule fakta om deres køretøjer.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » søn 26.09.2010 07:18

perhag skrev:Den bil kan jeg regne ud må være en Toyota Crown med nummeret ON23398.

Det er fuldstændig korrekt, Per :-). Den "bor" i Birkerød.

perhag skrev:Det kunne være informativt at få veteranklubbens vognliste lagt på internettet. Man må gå ud fra oplysningsgiverne ikke ønsker at skjule fakta om deres køretøjer.


Nu er det noget der heddet etik, moral og Persondataloven. :mrgreen:

Oplysningerne til DVKs medlems- og vognregister er oprindeligt givet til det - klubbens brug og til en regelmæssig udgivelse i bogform.

Der ER faktisk lavet en online database som jeg bl.a. har tilmeldt mine 2 biler, men lige nu kan jeg ikke finde linket.
Derimod finder jeg DVK database, der er under udbygning med diverse brochurer mm som er scannet ind og kan læses on-line (bl.a. Bilhisyorisk Tidsskrift og Veterantidende): http://www.dvk-database.dk/

Endelig kan man søge i Det kongelige Biblioteks register over hvad DVKs bibliotek ellers har af bøger mm: https://ext.kb.dk/F/-?func=file&file_na ... base=dvk01
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » søn 26.09.2010 07:31

Her kan I f.eks se min (første) entre i DVK i 1975: http://www.dvk-database.dk/bht/bht_1975 ... _42_24.htm
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » søn 26.09.2010 07:42

dykker5502 skrev:men lige nu kan jeg ikke finde linket.


Det er Motorhistorisk samråd der har lavet databasen, men deres hjemmeside er lavet totalt om (og bedre) så det tog lige lidt at genfine den: http://www.motorhistorisk.dk/index.php/ ... jsregister

Er man logget på kan man se data om min Ford T her: http://www.motorhistorik.dk/VehicleWiz. ... 0AEC3BF993
og min Ford Junior her: http://www.motorhistorik.dk/VehicleWiz. ... F48A3D6F63

Der er desværre ikke så mange biler i endnu.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » søn 26.09.2010 09:12

Flemming skrev:Bliver det sådan at man kan forud-bestille et nummer, eller skal man vente til april 2011?
Er der nogen der har hørt noget om det for nylig?


Ifølge en artikel på Motorhistorisk Samråds side vil man først kunne søge efter 1.4.2011.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3939
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 04.10.2010 21:07

I Nyvang var der en O-plade, så hvis MhS havde været på pletten med kalkerpapiret, kunne alfabetet have været komplet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3939
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tirs 05.10.2010 05:38

Thomas, jeg gjorde som du foreslog - pløjede igennem Køretøjslisten og fandt flere biler med Ox nummerplader - bl.a. en i Birkerød. Kontakten er knyttet og alfabetet nu komplet. Nummerpladen skal scannes af Skat, så foto er ikke nok.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » fre 12.11.2010 02:39

Det har været diskuteret om 2 bogstavs pladerne laves i samme fysiske udformning som de gamle - dvs med kulisse og 2 løse firkantede bolte bag på.
Jeg har talt med ErilMieth og det er i hvert fald MhS' oplæg til SKAT. Imidlertid skal SKAT jo så finde nogen der kan udføre dette og det er jo ikke sikkert det er så nemt. Vi har ikke set prototyper eller prøveeksemplarer endnu.
I mine øjne vil det vigtigste nu også være, at pladerne får en montering uden synlige bolte med den rette afstand imellem.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » fre 12.11.2010 13:00

Jeg er enig med Michael i at det er vigtigst at type 6 bliver uden synlige huller (det er plastik dutter ikke)

Man kunne jo argumentere for at det måske en fordel for så kan man se forskel på historiske og originale, men det skal være noget fikst for en løs skrue kan man jo ikke få fat i inde i pladen.

I øvrigt har jeg set det værktøj man lavede skinnerne med, da det var "Hulten" på Lyngby kølerfabrik der var underleverandør, desværre forsvandt det enten i Gunnars dødsbo eller hos et andet DFAK medlem som lånte det i 90'erne til en hjemmeprodiktion af type 6 plader af høj kvalitet

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Leth » fre 12.11.2010 13:27

Hvis type 6 ikke bliver lavet ned korrekte monteringsskinner skal de slet ikke lave dem hvis i spørger mig!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » fre 12.11.2010 20:24

Leth,

på alle biler fra 1966 - 1976 vil man ved en korrekt monteret type 7 nummerplade ikke kunne se bagsiden af nummerpladen.

På motorcykler og gamle biler vil man kunne se bagsiden, men de gamle biler skal jo ikke have type 7 plader, men de ældre typer.

Det er tidligere påvist forskellige fejl og afvigelser i de ældre typer. Personligt syntes jeg det værste er at der ikke er røde stempler på type 3 nummerpladerne.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Leth » fre 12.11.2010 20:36

Ok, så misforstod jeg. Troede at det var den nye type man ville lave med huller og det ville jo være helt skævt :shock:
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » fre 12.11.2010 20:37

Bagsiden er ligegyldig for mig. Om der er skinne eller anden monteringsanordning, er af begrænset betydning. Hvis der er tale om en sort plade i den rigtige størrelse med korrekt udført typografi og spatiering - og med historisk korrekt nummerering i forhold til tid og sted - med ombukket kant monteret uden huller igennem pladen, så er det perfekt for mig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3939
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Leth » fre 12.11.2010 21:01

TT skrev:Bagsiden er ligegyldig for mig. Om der er skinne eller anden monteringsanordning, er af begrænset betydning. Hvis der er tale om en sort plade i den rigtige størrelse med korrekt udført typografi og spatiering - og med historisk korrekt nummerering i forhold til tid og sted - med ombukket kant monteret uden huller igennem pladen, så er det perfekt for mig.


Nemlig! Men der må under ingen omstændigheder være huller i - det er simpelthen for plat!
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » lør 13.11.2010 02:56

dykker5502 skrev:Det har været diskuteret om 2 bogstavs pladerne laves i samme fysiske udformning som de gamle - dvs med kulisse og 2 løse firkantede bolte bag på.
Jeg har talt med ErilMieth og det er i hvert fald MhS' oplæg til SKAT. Imidlertid skal SKAT jo så finde nogen der kan udføre dette og det er jo ikke sikkert det er så nemt. Vi har ikke set prototyper eller prøveeksemplarer endnu.
I mine øjne vil det vigtigste nu også være, at pladerne får en montering uden synlige bolte med den rette afstand imellem.

Kære Michael,

Kan det virkelig være så besværligt og dyrt at lave kulisser og firkantede bolte? Værktøj og andre omkostninger skal vel afskrives over et ikke ubetragteligt antal nummerplader, og om ikke andet kunne man da bare sætte gebyret op for to-bogstavspladerne. Om de koster 1180 eller 1250 eller 1300 kr oven i nummerpladegebyret kan vel ikke anfægte salget særlig meget? De folk der bestiller den slags nummeplader, brænder jo for sagen og for deres gamle vogn i alle tilfælde - og hvis man har råd til at køre i gammel bil med dens bensinforbrug, så har man også råd til et par nummerplader der er noget dyrere.

Husk nu endelig at der skal være 1/4" WG på boltene! (hihi)

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader