Lad os give en hjælpende hånd

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf Kardanaxel » fre 18.11.2011 15:16

Hej Alle

Ja emnet lyder som en opfordring til nødhjælp.

Men nu er det vist endelig gået op for MhS at der er fejl på de nye type 6 plader, men omfanget tror jeg næppe de kender når de bagataliserer som de gør i denne meddelelse:

http://www.motorhistorisk.dk/index.php? ... &Itemid=41

Derfor kan vi samle fejlene og dokumentere dem med fotos? Hvem har overblikket?

Mange har bla CSJ jo allerede vist, men kan vi lave en samlet liste over kendte fejl som vi kan formidle videre til MhS meget snart.

Forestiller mig at vi kan gøre det her på siden, evt i denne tråd og så skal jeg gerne prøve at formidle dem videre til MhS.

God weekend

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf CSJ » fre 18.11.2011 16:02

Her er foreløbig et originalt og et (ukorrekt) historisk C.

Se desuden N og J i denne tråd:
viewtopic.php?f=35&t=987&st=0&sk=t&sd=a&start=20
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf TT » fre 18.11.2011 22:39

"Enkelte små fejl", skriver MhS. Egentlig burde MhS være rasende. De har med møje og besvær indsamlet udseendet af samtlige originale bogstaver, og så skrotter leverandøren eller underleverandøren hele det møjsommelige arbejde og hugger i stedet en hæl og klipper en tå på den i forvejen sørgeligt fejlbehæftede skrift til type 5-pladerne (1950-1958). Det er ikke sikkert MhS helt har indset at deres indsamlingsarbejde har været forgæves, for de fleste tegn ser jo nogenlunde rigtige ud ved første øjekast. MhS har jo i forvejen vanskeligt ved at se at type 4- og 5-pladerne har alvorlige brister, både med hensyn til tegnenes udseende og placering på pladen.

Skal man nævne nogle bogstaver der er faldet mere uheldigt ud end andre, så er det C, D og J, som vi allerede har haft fat i. Derudover lider adskillige af tallene af uens stregbredde. 2-tallet er for smalt, og det gælder sikkert også nogle af de andre tal. 0'erne har en ret abnorm facon. Der kan også være flere bogstaver med fejl, for jeg tror ikke vi har fået fotograferet nær alle bogstaver på de nye plader endnu. På Carstens billeder er C, 2 og 4 fælles for de to plader, og alle de tre tegn er tydeligt forskellige på den originale og den nye plade. Og sådan er det formentlig med næsten alle tegn.

Placeringen på nummerpladen er heller ikke optimal. Der er typisk for stort mellemrum mellem bogstaver og tal. Tallene står for tæt, mens bogstaverne ofte står for langt fra hinanden. Som det tidligere er nævnt her på siden, produceredes 2-bogstavspladerne med en metode hvor nogle tappe gik i indhak med nogle udstansninger, således at tegnenes placering blev "fast" (uanset det enkelte tegns bredde) - under hensyntagen til den præcision der kunne arbejdes med.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf TT » lør 10.12.2011 08:00

Nu er MhS igen ude med en efterlysning. De ønsker en kontrolopmåling af en original sort motorcykelnummerplade med to bogstaver og tallet 11. Jeg ved ikke hvad specielt der skulle være med tallet 11, for på denne type nummerplader optager hvert ciffer i princippet lige meget plads uanset tallets bredde. Men måske er der en klagesag med et sådant nummer.

På nrpl.dk er der et par billeder af et par motorcykelplader med tallet 11.
Billede Billede

Jeg har prøvet at måle op på billederne, og hvert tal optager en plads i bredden svarende til omkring 5 cm.

Bogstaverne optager omkring ½ cm mere plads end tallene, men igen optager hvert bogstav i princippet lige meget plads uanset om bogstavet er bredt (fx M) eller smalt (fx J).

Når hvert tegn brugger samme plads uanset bredde, vil afstanden mellem tegnene variere, således at afstanden mellem to brede tegn vil være mindre end afstanden mellem to smalle tegn. Læg eksempelvis mærke til den kortere afstand mellem V og E end mellem B og P.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf CSJ » lør 10.12.2011 10:47

TT skrev:Når hvert tegn brugger samme plads uanset bredde, vil afstanden mellem tegnene variere, således at afstanden mellem to brede tegn vil være mindre end afstanden mellem to smalle tegn.

I mange år når jeg færdedes i Roskilde var jeg lidt i tvivl om hvorvidt A og V 'overlappede' hinanden lidt, dvs. at A's nederste højre hjørne var længere til højre end V's øverste venstre hjørne. Men efter at jeg fik lejlighed til at foretage kontrolopmåling viste det sig at der er et mellemrum på 4 mm på sorte plader, og 1 mm på gule plader.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Lad os give en hjælpende hånd

Indlægaf dykker5502 » fre 02.03.2012 10:15

Sad lige og dvælede lidt over Skat.dk's sider om historiske nr.plader, og bortset fra at de har stjålet billedfilerne på denne side: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1825584&vId=0
så er der herfra links til design og alfabet.

Som jeg umiddelbart ser det er forlægget helt iorden, så det er ikke forarbejdet der er galt. Det er helt klart i produktionen de sjusker.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader