Side 1 af 1

Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 16:51
af Kardanaxel
Vi har netop fået et sæt nye men originale nummerplader i samlingen som sidder på en Hillman Husky Handyvan fra 1955.

Oprindeligt er den registreret på en 4 cifret plade
Men i 1965 sættes den på en pappegøjeplade JA 50 380
I 1967 sættes den på en alm sort type 6 plade (som den stadig er på) og der erlægges 270 kr i omsætningsafgift.

Papegøjeplader til biler kommer 1957, men hvordan går det til at den får dem i 1965?

Bilen er bevisligt i samme familie ved omreg i 1967, andre ejerskaber frem til 1991 er ukendte (men pladerne bliver altså på bilen), første ejer som er malermester dør i 1964 og omreg i 1967 er til enken.

Det er tvivlsomt om bilen nogensinde har haft blændede sideruder, idet det er de originale glasruder som sidder i (de kan måske være tildækkede) så hvordan med regler for varevogne før papegøjepladerne, regnr siger vel ikke noget.

Nogen gode forklaringer?

Mvh
Henrik

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 17:11
af dykker5502
Jeg kan ikke rigtig finde noget på hovedsiderne om hvornår papegøjepladerne forsvandt, så jeg antager at det er sket med Centralregisterets etablering i 1966. Så kan den jo sagtens have fået papegøjeplader i 1965.
Der skete altså en masse omkring reglerne for varevogne i slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne. Min Mor fik en gul Escort varevognpå guleplader og det husker jeg var fordi afgiften var lavere, intet bagsæde (som nu) og nu også med glas i sideruderne bagi. Det husker jeg somom at det lige var blevet tilladt hvilket betød et boom i privatejede gulpladebiler.

Men den har jo kørt på Bornholm - tror du ikke bare der er nogle regler de ikke rigtig har fået implementeret derovre?

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 17:38
af TT
Nyregistrering på papegøjeplader ophørte først i 1970.

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 17:44
af dykker5502
OK.

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 17:49
af CSJ
Den bil så jeg i Nyvang i 2009, og den observation var et af de absolutte højdepunkter ved det stumpemarked. viewtopic.php?f=47&t=171 Det var interessant at høre lidt om dens historie.
JA 50.380 lyder som et nummer der er overført i 1965. Jeg havde familie på Bornholm som fik en Opel Rekord Caravan A indregistreret JA 51.340, og det må have været omkr. 1964-65.

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: søn 26.01.2014 18:04
af TT
CSJ skrev:JA 50.380 lyder som et nummer der er overført i 1965. Jeg havde familie på Bornholm som fik en Opel Rekord Caravan A indregistreret JA 51.340, og det må have været omkr. 1964-65.

Nummeret kan også være genbrugt. Ellers lyder JA 50.380 måske som noget man kunne have fået i forbindelse med at papegøjepladerne blev indført. Køretøjer med halv omsætningsafgift på sorte plader skulle omregistreres til papegøjeplader.

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: tirs 09.04.2019 19:36
af Kronprinsesse
Jeg prøver at forberede mig til at skifte til papegøjeplader...
Er der nogle som kan daværende regler for papegøjeplader i 1959 og 1970 mht. :

1. Regler vedr. bemaling af reklamer / navn / tlf nr. på siden af bilen samt på bagende?
2. Er det ok med lukkede sider på både årg. 1959 og 1970?
3. Er det ok med bagsæde til begge årgange
4. Begge biler er i dag indreg. som personbiler. Er det et problem når historiske papegøjeplader bliver muligt næste år?
5. Var der krav om synlig vægttavle som på varevogne på gule plader?

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: tirs 09.04.2019 20:02
af dykker5502
Det er endnu uklart hvordan papegøjepladerne skal forvaltes. Det vil kræve at Færdselsstyrelsen vil lege med og det aner vi ikke i skrivende stund.

Re: Omregistrering på papegøjeplader

Indlæg: tirs 09.04.2019 20:22
af Kronprinsesse
Så det er for tidligt at "tænderne er begyndt at løbe i vand" efter tofarvede plader primo 2020 fornemmer jeg... )0:
Har lige sendt dig en privat hilsen på din motorhistoriske email.