Historisk ukorrekte numre

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historisk ukorrekte numre

Indlægaf Martin O » søn 04.10.2015 00:03

En sort emaljeplade med CB 12 000 er gentagne gange set på en motorcykel i København. Motorcykler på sort plade nåede kun til BB, så hvordan nogen har kunnet få den plade, står hen i det uvisse. Men vi ved jo, at mange historiske nummerplader er historisk ukorrekte.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf dykker5502 » ons 06.07.2016 12:22

Meget enkelt - vedkommende har selv bestilt nummerpladen og SKAT har tildelt nummeret efter deres egne retningslinier. Disse er forkerte og selv om jeg fik dem til hurtigt gennemsyn i sin tid var jeg ikke obs på at de forskellige serier (MC - Bil - Bil m. kvadr. bagpl.) nåede forskelligt.
Jeg benytter en korrigeret liste hvor jeg har markeret at MC nåede til BB som du skriver, Bil nåede til EE (38.999 formentlig) og kvadratisk bagplade til BN. Jeg havde fokus på nummerserierne på de lokale plader ikke blev for høje og overså også at den reserverede serie EE 39.500 - EE 40.149 lige netop også var for høj :-/
Når/Hvis ordningen skal udvides til gule plader, trailere/campingvogne og traktorer kan vi nok rette nogle af fejlene.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf TT » tors 07.07.2016 09:19

dykker5502 skrev:EE (38.999 formentlig)


EE 39.499 eftersom vi i hvert fald har det originale - men afmeldte - EE 39.492 på en Audi 50.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3476
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf CSJ » tors 07.07.2016 13:13

Et gammelt billede som tilsyneladende viser at man nåede over EE 40.000. Men kun tilsyneladende. Det er en reklame fra 1968, altså længe før man nåede til EE i virkeligheden, og dermed et falsk nummer. Dengang i 1968 kunne man jo ikke vide hvor mange år fremover man ville anvende emaljeplader, og hvor langt man ville nå med bogstaverne. Så det er helt tilfældigt at man har valgt et nummer der er en lille smule højere end man endte med at nå i virkeligheden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2462
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf CSJ » lør 01.06.2019 19:46

Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2462
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf TT » lør 01.06.2019 20:18

CSJ skrev:Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).

Nummeret er udleveret i november 2014.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3476
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf Martin O » søn 02.06.2019 16:52

CSJ skrev:Dette kunne se ud til at være en tidlig Naur Klint der kører med uofficielle emaljeplader. Men før 2004 havde den DM 75 817. Så et må være officielle historiske plader med et historisk ukorrekt nummer der er smuttet gennem kontrollen. Nummeret indikerer også ønskenummer light (årgang + modelbetegnelse).


For mig ligner det ikke en årgang 1967. "Grebet" på bagklappen (lige over nummerpladen) havde mig bekendt denne runde form til og med årgang 1966. Fra årgang 1967 var "grebet" aflangt, hvis jeg ellers husker ret. En Google-søgning på VW 113 årgang 1967 (billeder) synes at bekræfte min erindring.

Nummeret er i øvrigt inden for det interval, der er reserveret til (ukorrekte) emaljeplader: BR 67 000 - 349.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf PS » man 03.06.2019 17:23

Martin O skrev:"Grebet" på bagklappen (lige over nummerpladen) havde mig bekendt denne runde form til og med årgang 1966. Fra årgang 1967 var "grebet" aflangt, hvis jeg ellers husker ret.

Det er et lygtehus til nummerpladebelysning, der sidder lige over nummerpladen. Den smalle runde form indeholder kun én pære. Den aflange form indeholder to pærer og er derved i stand til at også at give lys til en rektangulær nummerplade i hele sin længde. Det er den smalle runde form faktisk ikke, men til en kvadratisk nummerplade passer den fint.

Jeg lægger også mærke til, at der er udluftningsgrill både under bagruden og på bagklappen. I andre fotografier fra Google-søgning er der ikke noget grill på bagklappen, bortset fra nogle modeller fra 1973-74, hvor det er udformet anderledes. Kofangeren ligner heller ikke helt en originalversion. For mig ser det ud som om denne flotte VW fra 1967 er restaureret med reservedele, som ikke alle hører til 1967-årgangen.

Mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 484
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf CSJ » lør 08.06.2019 19:58

Set til Timewinder. Dette er formentlig det højeste 5-cifrede historisk ukorrekte nummer. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvad der gemmer sig af ønsker bag dette nummer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2462
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historisk ukorrekte numre

Indlægaf TT » lør 08.06.2019 20:15

CSJ skrev:Set til Timewinder. Dette er formentlig det højeste 5-cifrede historisk ukorrekte nummer. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvad der gemmer sig af ønsker bag dette nummer.


Første registreringsdato er 01.01.1958, en fiktiv dato fordi den rigtige dato er ukendt. I DK ville man bruge 31.12., så det er en udenlandsk myndigheds fiktive dato. Måske er bilen svensk og har haft dette nummer.

Ud over nummeret er selve pladen også frygyelig fejlproportioneret. For store mellemrum i siden, for små mellemrum mellem tallene, for små mellemrum omkring tusindadskilleren, for stort mellemrum mellem bogstav og tal.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3476
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader