Reserverede intervaller

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Reserverede intervaller

Indlægaf perhag » man 06.06.2016 13:13

Kan ikke lige genfinde listen sendt fra Skat over intervaller reserveret til historiske plader i genbrugssystemet, men husker jeg rigtigt var 500 numre i hver bogstavkombination reserveret til motorcykler, 750 til rektangulære hvide og 500 til kvadratiske hvide.

Det lader til at intervalstørrelsen på et tidspunkt er blevet reduceret til 300 motorcykelnumre og 500 hvide rektangulære. Kvadratiske hvide undersøgte jeg ikke.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 649
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf Martin O » man 06.06.2016 14:05

perhag skrev:Kan ikke lige genfinde listen sendt fra Skat over intervaller reserveret til historiske plader i genbrugssystemet, men husker jeg rigtigt var 500 numre i hver bogstavkombination reserveret til motorcykler, 750 til rektangulære hvide og 500 til kvadratiske hvide.

Det lader til at intervalstørrelsen på et tidspunkt er blevet reduceret til 300 motorcykelnumre og 500 hvide rektangulære. Kvadratiske hvide undersøgte jeg ikke.


I den liste jeg har (Excel-ark), er der i hver bogstavkombination reserveret 500 numre til motorcykler og 1000 numre til personbiler. De 1000 er én sammenhængende serie i de bogstavkombinationer, der hører til de gamle politikredse (AA, AH, AR osv.), men er delt på 650 rektangulære og 350 kvadratiske i de øvrige serier (AB, AC osv. til og med EE). Lidt skørt at reservere numre til emaljeplader i serierne BR-EE, da BR jo var den første serie med reflekterende kvadratiske plader.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf perhag » man 06.06.2016 14:19

Martin O skrev:
perhag skrev:Kan ikke lige genfinde listen sendt fra Skat over intervaller reserveret til historiske plader i genbrugssystemet, men husker jeg rigtigt var 500 numre i hver bogstavkombination reserveret til motorcykler, 750 til rektangulære hvide og 500 til kvadratiske hvide.

Det lader til at intervalstørrelsen på et tidspunkt er blevet reduceret til 300 motorcykelnumre og 500 hvide rektangulære. Kvadratiske hvide undersøgte jeg ikke.


I den liste jeg har (Excel-ark), er der i hver bogstavkombination reserveret 500 numre til motorcykler og 1000 numre til personbiler. De 1000 er én sammenhængende serie i de bogstavkombinationer, der hører til de gamle politikredse (AA, AH, AR osv.), men er delt på 650 rektangulære og 350 kvadratiske i de øvrige serier (AB, AC osv. til og med EE). Lidt skørt at reservere numre til emaljeplader i serierne BR-EE, da BR jo var den første serie med reflekterende kvadratiske plader.


Sandsynligvis falsk alarm fra min side. Det var ved gennemgang af registrerede med BC der så ud til at være nogle ledige intervaller på 300 og 500 fra BC11133-BC11434 og BC20000-20500, men der er også et ledigt interval fra BC12500-12999 og der er nu nyregistreret enkelte fra BC20000-20500, så det historiske interval på 650 numre må ligge senere.

Listen blev vist også bragt på nrpl.dk og holder vel så stadigvæk stik. Også at der reserveres numre i refleksintervaller som BC12500-12999.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 649
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf Martin O » man 06.06.2016 14:32

BC 12500 12999 37100 37749 64900 65249

Dette er de reserverede BC-intervaller.

Det er slet ikke usædvanligt med endda ret lange "ledige" intervaller, der først udfyldes senere. Fx var der i lang tid et ledigt interval på ca. 3500 numre fra AX 91 xxx til AX 94 xxx. De omkringliggende numre blev udleveret fra september 2015; men fx de sidste godt 300 numre med AX 91 xxx og de første knap 100 numre med AX 92 xxx er udleveret i marts-april 2016. En lang serie med AX 94 xxx er udleveret i maj-juni 2016, og der mangler stadig en del.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf dykker5502 » man 06.06.2016 15:52

Martin O skrev:Lidt skørt at reservere numre til emaljeplader i serierne BR-EE, da BR jo var den første serie med reflekterende kvadratiske plader.
Det er en tanketorsk fra både SKATs og min side. SKAT lavede den oprindelige liste, som jeg via Erik Mieth fik til gennemsyn. Der var en hvis grad af tidspres som jeg husker det og jeg havde mere fokus på at få de lokale serier ned under højeste nummer som anført her på siden således at de udleverede 2-bogstavs nummerplader i det mindste var nogen der har været udleveret. Jeg var ikke opmærksom på at motorcykel serierne og kvadratisk bagplade serierne ikke nåede så langt som de almindelige rektangulære serier.
Jeg har foreslået SKAT at rette regnearket, men lade reserveringen være i systemet (det koster penge at rette det), men det har de afvist. Jeg har lavet et korrigeret regneark, som jeg benytter selv og jeg har også delt det med medarbejderne i Motorcenter Høje Tåstrup, som sidder med dette. Jeg ved ikke om de bruger det.

Måske skal posen rystes lidt snart da der arbejdes politisk på at udvide ordningen til Traktorer, gule/papegøjeplader, trailere og campingvogne. Så skal der tilføjes nye serier til disse og så kan man jo passende fjerne de forkerte reservationer.
Nu får vi se hvordan det falder ud.

SKATs liste er her.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf perhag » tirs 07.06.2016 15:31

dykker5502 skrev: jeg havde mere fokus på at få de lokale serier ned under højeste nummer som anført her på siden således at de udleverede 2-bogstavs nummerplader i det mindste var nogen der har været udleveret. Jeg var ikke opmærksom på at motorcykel serierne og kvadratisk bagplade serierne ikke nåede så langt som de almindelige rektangulære serier.

SKATs liste er her.


Tak for listen som altså fortsat er gældende.

Fremtidens nummerpladearkæologer får en umulig opgave med at forstå systematikken bag de reserverede intervaller, hvis de kun har fundet selve registreringerne og ikke denne liste. Det skyldes at reserveringerne fra først at have været ret systematiske men delvis uhistoriske nu er blevet et sandt virvar.

Motorcykelintervallet BB18500-18999 er historisk ikke eksisterende, men mange har allerede fået registreret deres motorcykel fra årgang 1976 med et sådant nummer.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 649
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf dykker5502 » tirs 07.06.2016 15:59

Jeg kan kun stå inde for de numre jeg selv tildeler og kan kun anbefale folk enten at sætte sig grundigt ind i sagerne eller få en erklæring fra Motorhistorisk Samråd.
Medarbejderne i SKAT er ikke uddannede i nummerpladehistorie og resultaterne er derefter.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Reserverede intervaller - den nye 2020-liste

Indlægaf Martin O » man 20.07.2020 15:03

Det er fint at man i forbindelse med udvidelse af ordningen med historiske nummerplader til flere typer af køretøjer nu har udgivet en revideret spærre-liste, hvor de tidligere meningsløse spærringer af MC-serier og kvadratiske personbil-serier er blevet markeret "ikke relevant". Indtil videre ser det ud til at de gamle spærrede intervaller stadig overspringes (baseret på registreringer med CT og til dels med CU); men så længe der ikke udleveres nye "historiske" numre i disse ikke-eksisterende intervaller, gør det jo ingen stor skade at de overspringes.

Den nye liste indeholder imidlertid nogle nye fejl. De spærrede intervaller til vare-/lastbiler er i tre bogstavkombinationer sat til at begynde med et for lavt nummer:

CU 87 200 - 88 299
CV 87 500 - 88 599
CX 87 800 - 88 899

De første 800, 500 hhv. 200 numre med 87 først hører til kvadratiske gule plader.
Jeg har netop fundet (på nrpla.de) nummeret CU 87 212, som det pågældende køretøj har fået d. 29-05-2020. Jeg går ud fra at det er gule rektangulære emaljeplader, der er udleveret. (?)

Fra motorregister.skat.dk:

Køretøj
Stelnummer:474501Mærke, Model, Variant:SCANIA, LBS 140, UOPLYSTArt:LastbilSeneste ændring:d. 29-05-2020
Registrerings­forhold
Registrerings­nummer:CU87212Første registrerings­dato:02-09-1974Anvendelse:Trækkraft for sættevognSeneste ændring:Registreret d. 29-05-2020

Afgifter:

Betaler
Registreringsnummer
Afgiftstype
Opgjort
Dækker fra
Dækker til
Beløb
Fordret
- CU87212 Vægtafgift 29-05-2020 29-05-2020 30-04-2021 2.533,80 kr. Ja
- VT97545 Refusion - Vægtafgift 06-06-2014 06-06-2014 31-08-2014 -648,71 kr. Ja
- VT97545 Vægtafgift 01-09-2013 01-09-2013 31-08-2014 2.747,50 kr. Ja

En helt anden ting er at jeg undrer mig over at der reserveres 1100 numre i hver bogstavkombination til gule emaljeplader. Forestiller man sig virkelig at der er flere overlevende gulpladebiler end sortpladebiler, som man kan ønske sig historiske nummerplader til?
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf Martin62 » man 20.07.2020 15:25

Det kan måske skyldes, at der ikke er ledige bogstaver begyndende med A og B, da muligheden for historiske korrekte gulenummerplader først er blevet muligt i 2020. Derved må mange, der gerne ville have haft A eller B som start bogstav, nok se sig til takke med at få C istedet.
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf Martin O » man 20.07.2020 16:19

Martin62 skrev:Det kan måske skyldes, at der ikke er ledige bogstaver begyndende med A og B, da muligheden for historiske korrekte gulenummerplader først er blevet muligt i 2020. Derved må mange, der gerne ville have haft A eller B som start bogstav, nok se sig til takke med at få C istedet.


Jeg formoder at dit svar skal ses som et forsøg på forklaring af de 1100 spærrede numre til gule plader, ikke på at forklare fejlen med 87-numrene i de tre spærrede serier. ;)

Det kan lyde plausibelt, fordi det i første omgang kun er aktuelt med de 1100 spærrede gulpladenumre for serierne CT-CZ (6 bogstavkombinationer). For de tidligere serier giver det mening med mange spærrede numre, fordi det jo med tiden kun er de numre, der er blevet afmeldt for tilstrækkelig lang tid siden, der vil kunne bruges som historiske numre, og man kan jo ikke nu vide, hvilke numre der bliver afmeldt hvornår. I bogstavkombinationerne DC-DN (også 6 kombinationer fra CRM-tiden) er der kun 100 spærrede gulpladenumre i hver kombination.
Martin O
Martin O
Medlem
 
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons 16.10.2013 16:14

Re: Reserverede intervaller

Indlægaf TT » man 20.07.2020 16:52

87-numrene kan vist kun forklares med at det er en fejl.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3476
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader