Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Indlægaf TT » søn 03.05.2009 17:35

På historisk korrekte nummerplader type 5 (til køretøjer fra perioden 1950-1958) ser det ud til at tusindadskilleren nu har fået passende plads omkring sig i modsætning til tidligere. Til gengæld er gengivelsen af tegnene mindre elegant.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Indlægaf Kardanaxel » tors 11.06.2009 10:00

Bare for forståelsen, hvilken plade er "ny"

I øvrigt er begge uoriginalt monteret med moderne skruer med plastic dupper - det burde være linsehovede skruer med kærv som rent faktisk sælges af flere på stumpemarkeder.
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Indlægaf dykker5502 » tors 11.06.2009 17:19

Det 2 historisk korrekte nummerplader er faktisk monteret helt i overenstemmelse med "Registreringsbekendtgørelsen:
I §71 Stk. 3. Hvis der bruges skruer ved monteringen, må de ikke anbringes på en sådan måde, at nummerpladens læselighed nedsættes. Skruehovedet skal være dækket af en hætte i samme farve som nummerpladen. Der må ikke anvendes pynteskruer.

:-)
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Indlægaf Jesper Bering » tors 11.06.2009 17:47

Kære Henrik,

Jeg forstår billederne således at begge plader er eksempler på den nye stil i historiske nummerplader type 1950. Hvis en af dem havde været original, ville den nok også have haft adskillige skår, når den sidder foran på vognen.

Kære Michael,

Jeg er læser dine mange indlæg med stor interesse og fornøjelse - meen, er den henvisning til den nuværende registreringsbekendtgørelse ikke overkorrekt, grænsende til det kværulantiske? Jeg er ikke i tvivl om at du har ret, men jeg er meget i tvivl om at nogen myndighed vil ømme sig over forkromede, linsehovede kærvskruer med forkromede facon-underlagsskiver på historiske nummerplader.

Og det er jo en kendsgerning at mange veteranbiler skæmmes af unødig anvendelse af ukorrekte boltevarer. Jeg synes bestemt ikke man skal være hysterisk, heller ikke hvad skruehoveder angår! Men hvis man med en moderat anstrengelse kan få gamle, blanke (ugalvaniserede) sekskantbolte med store, høje hoveder istedetfor moderne bolte med små, lave hoveder med tekst på, eller kærvskruer med lige kærv istedetfor phillipskærv eller (gys!) pozidriv-kærv, så hjælper det altså meget på det færdige resultat. En lille ting - ja, bestemt - men pyntelig!

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Ændring på historiske nummerplader type 5 (1950-1958)

Indlægaf TT » tors 11.06.2009 20:13

Jesper, du har ret. Begge er 5-cifrede type 5-plader fra den nye leverandør. Man har rettet problemet med pladsen omkring tusindadskilleren. Resten er ikke blevet bedre - måske værre. Stregbredden varierer og 0'et er næsten kantet. Jeg har vedlagt billede af tilsvarende originale nummerplade og historisk korrekt nummerplade fra den gamle leverandør.

1950_sammenligning-400.jpg



På type 4-motorcykelplader på 2 linjer fra den nye leverandør er nederste linje alt for langte ned så den nu er næsten helt for neden (se billede). På 1-linjede nummerplader af type 4 og 5 er skal der der ganske rigtigt være mindre end en centimeter mellem tegnene og pladens underkant, men det gælder altså ikke på de to-linjede. De originale to-linjede mc-plader jeg har set, har vist været monteret med en tredje skrue forneden. Var der et monteringshul i bunden af nummerpladen?

K47283-400.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader