Side 1 af 1

Spærrede nummerserier

Indlæg: ons 29.12.2021 18:56
af Martin O
I de 5-cifrede serier ser det ud til at systemet med spærrede serier til emaljeplader fungerer som det skal. Dog ser det ud til, at spærrede serier fra den oprindelige liste stadig er spærret, selv om en del af dem ikke behøver være det. Det gælder fx MC-serier, hvor fx DC 13 000-499 er spærret, selv om der oprindelig ikke har eksisteret emajeplader til MC med bogstavkombination DC. Ligeledes nummerserier til kvadratisk bagplade, hvor fx DC 73 650-999 er spærret, selv om der oprindelig ikke har eksisteret emaljeplader med kvadratisk bagplade med bogstavkombinationen DC.

Helt anderledes ser det ud med de 4-cifrede serier. Der registreres rask væk nye påhængsvogne og knallerter i de intervaller, der burde være spærret ifølge den nye liste fra foråret 2020. For at tage et enkelt eksempel, bogstavkombinationen ED. Her burde ifølge den spærreliste, jeg er i besiddelse af, serierne 3000-3024, 4500-4524, 7000-7009 og 8001-8050 være spærret; men opslag på nrpla.de viser en lang række nye registreringer, hvor jeg her kun viser nogle få eksempler:


Reg. nr. Fabrikant Model Variant Første reg. dato Stelnummer Status Type
ED3000 ADRIA ALPINA 903 HT 15-03-2021 ZY1TCC02010005631 Afmeldt Campingvogn
ED3002 ADRIA ALPINA 663 PT 16-03-2021 ZY1EC7ZS010046415 Registreret Campingvogn
ED3003 ADRIA ALPINA 663 PT 14-04-2016 ZY1EC7ZS0V0016954 Registreret Campingvogn

ED4500 KRONE SDR 27 eL4-MT - 14-04-2021 WKESD000000963301 Registreret Sættevogn
ED4501 KRONE SDR 27 eL4-MT - 14-04-2021 WKESD000000963302 Registreret Sættevogn
ED4502 KRONE SDR 27 eL4-MT - 14-04-2021 WKESD000000963303 Registreret Sættevogn

ED7000 BRENDERUP B11 - 01-04-2021 YU100B115MP689377 Registreret Påhængsvogn
ED7001 BRENDERUP B11 - 29-01-2021 YU100B111LP677130 Registreret Påhængsvogn
ED7002 BRENDERUP B11 - 03-04-2021 YU100B115MP691596 Registreret Påhængsvogn

ED8001 ADRIA ADORA 573 PT 22-04-2021 ZY1EA7WS010047043 Registreret Campingvogn
ED8002 KNAUS SPORT 540 23-04-2021 WKN55320JMW045310 Registreret Campingvogn
ED8003 FENDT 515 SG Bianco Selection 12-06-2017 WFC1540JEH1A23307 Registreret Campingvogn

Det ser altså ud til, at registreringsmyndighederne har glemt at blokere de spærrede 4-cifrede serier - eller er der kommet en revideret liste, hvor de spærrede intervaller er ændret?

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: man 03.01.2022 22:07
af TT
Ifølge SKATs hjemmeside er følgende 4-cifrede ED-numre spærret

3000 3024
4500 4524
7000 7009
8001 8050

Det svarer til din liste. Måske er nummerpladerne produceret før spærringen er ført ind i systemet.

Jeg flytter senere emnet over under emnet Historiske nummerplader ... / Aktuelle historiske nummerplader (viewforum.php?f=53)

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: tirs 01.02.2022 12:32
af Martin O
TT skrev:Ifølge SKATs hjemmeside er følgende 4-cifrede ED-numre spærret

3000 3024
4500 4524
7000 7009
8001 8050

Det svarer til din liste. Måske er nummerpladerne produceret før spærringen er ført ind i systemet.

Jeg flytter senere emnet over under emnet Historiske nummerplader ... / Aktuelle historiske nummerplader (http://nrpl.dk/forum/viewforum.php?f=53)


Jeg har nu kigget på ES, og også her bliver de spærrede 4-cifrede serier ikke respekteret. De spærrede serier i ES er:

3025-3099
4525-4624
7000-7009
8001-8050

I alle fire intervaller findes der nyregistrerede køretøjer.

Hvis det skyldes, at produktionen af 4-cifrede nummerplader er foran, må jeg sige at produktionen så er meget langt foran. De nye spærrede intervaller med 5-cifrede numre har været respekteret fra CT.

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: tirs 01.02.2022 20:05
af dykker5502
Det er som Thomas siger at de pågældende nummerplader er produceret for lang tid siden og har ligget ude hos de mange hundrede nummerpladeoperatører.
I skal forstå at det digitale motorregister er meget mere end bare et register som det gamle centralregister var.
DMR er et komplet virksomhedssystem for Motorstyrelsens nummerpladeforretning. Det har fuldstændigt styr på hvad de forskellige operatører har liggende på hylderne af nummerplader og når beholdningen når under et vist niveau, bestiller systemet et vred nummerplader af den pågældende type. Det sker ved at DMRs nummergenerator genererer de numre som nummerpladerne skal have og sender disse til Ketner-Utsch i Glostrup. De er også forbundet til DMR og maskinerne derude laver så de ønskede plader og sender dem direkte til operatøren. Her kan de så i virkeligheden ligge på hylden i flere år før de bruges og først da kan vi dødelige se at nummeret er i brug.
Motorhistorisk Samråd rejste problemet med at reservere numre til disse serier for mange år siden, men det ville koste mange penge (vi taler om 100.000er af kroner - det er jo Netcompany) og det ville SKAT ikke bruge deres begrænsede midler til noget der måske aldrig blev. MhS tilbød så at vi gjorde det som et OPP hvor MhS financierede. Det krævede bare at vi fik defineret hvilket beløb vi talte om og det skete aldrig før det så blev besluttet at udvide ordningen. Og selv da MhS lavede den nye liste af reserverede numre 1½ år før datoen var det først 14 dage før go-live at ændringen blev implementeret.
Klart utilfredsstillende - men der er ikke ret meget vi kan gøre ved nu. Tiden arbejder for os da de jo afmeldes og så efter 12 år kan bruges :-/

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: fre 04.02.2022 11:10
af TT
Det er næsten to år siden de nye historiske nummerplader blev indført, og det er ikke sandsynligt at det centrale lager har nummerplader til to års forbrug i en serie der har et stabilt flow.

Risikoen for at der er lavet en fejl i spærringen af de 4-cifrede numre er til stede. Hvis det er tilfældet, er det heldigt at efter E kommer F og G, der ikke indeholder historiske serie.

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: lør 19.02.2022 00:30
af perhag
dykker5502 skrev: Og selv da MhS lavede den nye liste af reserverede numre 1½ år før datoen var det først 14 dage før go-live at ændringen blev implementeret.
Klart utilfredsstillende - men der er ikke ret meget vi kan gøre ved nu. Tiden arbejder for os da de jo afmeldes og så efter 12 år kan bruges :-/


Som jeg husker det skrev du selv for ret længe siden i forbindelse med at gule plader med CU og CV kunne fås som historiske emaljeplader at Skat havde meddelt at påhængsvogne og traktorer ikke kunne få historiske plader i denne omgang.
Mon ikke det er derfor de har undladt at springe intervaller over, udover de 10.000 manglende 4-cifrede sidst i EN, EP og allerførst i ER?
De 10.000 oversprungne er også set ved andre typer, og er næppe et planlagt overspring.

Tiden har allerede arbejdet, så der senere i år må være genbrugte numre til rådighed registreret sommeren 2012 med AA og hurtigt afmeldte.
Den grænse Skat opererer med er nemlig 10 år i stedet for 12 år.

Spærrelister fra SKAT

Indlæg: fre 06.05.2022 19:36
af Martin O
Jeg leder febrilsk i forskellige tråde efter link til spærrelisterne. Jeg har downloaded både den oprindelige og den nye fra 2020; men jeg ville gerne kunne henvise andre til et link. Jeg har forsøgt at uploade selve filerne her; men jeg får besked på at .xlxs-filer ikke er tilladt. Jeg har derfor dannet pdf-filer, som for nogle siders vedkommende er blevet lidt gnidrede (med ret små typer); men man må kunne zoome ind, så de bliver læselige alligevel.

Spærrede numre til emaljeplader - oprindelig liste.pdf


Spærrede numre til emaljeplader - Udvidet ordning - 0420.pdf

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: tirs 07.03.2023 15:18
af dykker5502
Hej,
jeg genopdager lige den her tråd.
Der VAR sket en fejl hos NetCompany, der har udviklet og vedigeholder DMR. Spærringen virkede ikke for nogle af serierne og jeg kan love at jeg skrev med store bogstaver til Motorstyrelsen da jeg opdagede det. Det var slemt nok at vi aldrig fik reserveret disse numre da MhS bragte det op første gang og faktisk tilbød at gå ind i et OPP samarbejde (dvs vi ville betale hvad det kostede at få NetCompany til at lave reserversionen).

Men intet er så galt at det ikke er godt for noget. Motorstyrelsen fortalte os nogen tid efter, at karenstiden på 12 år nu er nedsat til 6 år - dvs, et køretøj skal nu være afmeldt i kun 6 år før nummeret kan genbruges. Og det virker og har reddet os - lidt.

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: fre 10.03.2023 04:15
af perhag
dykker5502 skrev:Hej,
jeg genopdager lige den her tråd.
Der VAR sket en fejl hos NetCompany, der har udviklet og vedigeholder DMR. Spærringen virkede ikke for nogle af serierne og jeg kan love at jeg skrev med store bogstaver til Motorstyrelsen da jeg opdagede det. Det var slemt nok at vi aldrig fik reserveret disse numre da MhS bragte det op første gang og faktisk tilbød at gå ind i et OPP samarbejde (dvs vi ville betale hvad det kostede at få NetCompany til at lave reserversionen).

Men intet er så galt at det ikke er godt for noget. Motorstyrelsen fortalte os nogen tid efter, at karenstiden på 12 år nu er nedsat til 6 år - dvs, et køretøj skal nu være afmeldt i kun 6 år før nummeret kan genbruges. Og det virker og har reddet os - lidt.


Er de 6 år kun gældende for dem som gerne vil have historiske plader, eller er det en ændring af Skats hidtidige praksis om at genbruge efter 10 år?

Re: Spærrede nummerserier

Indlæg: fre 10.03.2023 10:15
af TT
Ja, de 12 år er grænsen for hvornår et køretøj kan slettes. Den ændres forhåbentlig ikke, for det vil kunne give vanskeligheder hvid man vil genregistrere et køretøj der har været afmeldt længe.

Grænsen for genbrug af numre står ingen steder i bekendtgørelser, så det er en administrativ beslutning. For ønskeplader er den 0 år, og for andre numre er erfaringen vist 10 år.