Sorte nr. plader på Opel Manta B

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » tors 18.06.2009 16:18

Hej Forum,

Jeg har lige meldt mig ind, grundet et spørgsmål vedr. sorte plader og min kammerats Manta B 1977.

Bilen har været en en-ejers og min kammerat har billeder af bilen med sorte plader.
Vi har umiddelbart den forklaring af dengang bilen blev indreg. foregik det på et lille lokalt motorkontor i en mindre by
i Midt/vestjylland, og dermed har de haft sorte plader liggende over 1976 og derfor brugt af dem indtil der ikke var flere.
Mit spørgsmål er så, at kan dette have været hvad der egentlig er sket?

MVH. Kristian
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf TT » tors 18.06.2009 16:39

Det er rigtigt at de enkelte motorkontorer fortsatte med at bruge de sorte plader så længe de havde nogen, og at især mindre motorkontorer i nogle tilfælde havde sorte plader i månedsvis efter den officielle indførelse 1.4.1976.

Endnu længere holdt emaljepladerne sig i andre serier, fx de kvadratiske nummerplader, gule anhængerplader eller hyrevogns/turistbusserien.

Der er en længere tråd om det emnet her:

viewtopic.php?f=4&t=85
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » tors 18.06.2009 19:13

Hej igen,

Ok, ja for et vi var et par stykker som vendte emnet igår, bl.a. Per med den gule Ascona B, som også er herinde.

Jeg vil høre min kammerat om han ikke kan oplyse hvad nummer den har haft, og hvilket motorkontor som i sin tid udleverede nr. pladerne.
Synes det er sjovt at disse undtagelser har fundet sted, og man ikke bare fra 1. april 1976 har skrottet de resterende sorte nr. plader og
indført de ny, men fortsat med emalje nr.pladerne indtil disse har været opbrugt.


Ligeledes er det sjovt at se hvor hurtig udleveringen har været af nr.plader i de forskellige landsdele, min egen Rekord D fra 1974, blev omreg. i 1979, hvor ejerne jeg købte den af, købte den (de havde den fra 1979-2007), da har den fået nummeret EH 35279 og den blev indreg. med dette nr. såsent som d. 11-4-79, hvor man ellers var nået til J serien flere steder?

MVH. Kristian
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf perhag » man 22.06.2009 00:19

Den nævnte nummerplade med EH på Rekorden er fra 1976, så ved omregistreringen i 1980 har bilen ikke fået nye nummerplader.

I de næsten ikke brugte serier kunne en nummerplade godt overvintre flere år på et motorkontor. Da nummerpladerne blev flyttet fra de mange motorkontorer til de få Skat-kontorer, kom der pludseligt nogle meget gamle plader ud at køre, i hvert fald i taxaserien, hvor jeg har set nye taxaer med CX, DN og DY, som ellers er over 10 år gamle kombinationer.

Den almindelige personbilsserie har der været løbende afsætning i på alle motorkontorer, så en EH-plade blev ikke udleveret i 1980, medmindre den ved en fejl havde gemt sig i 4 år.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 798
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » man 22.06.2009 20:09

Min Rekords forhenværende EH nr. plade er nød til at have været udleveret november 1979, da bilens 1. reg. ligger d. 12-7-74, som jo naturligt afslører at bilen har org. haft sorte nr. plader.

Motorkontoret som har udleveret EH pladerne har enten være Vrå motorkontor eller Hjørring, og deroppe har udskiftningen af nr.plader / biler nok ikke har samme fart som f.eks. i KBH-området.
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf TT » man 22.06.2009 20:22

Den kan jo have skiftet imellem 1974 og 1979.

Edit: Hjørring var et mellemstort motorkontor og har ikke haft nummerplader til tre års forbrug på lager. Vrå motorkontor har jeg ikke hørt om. Brønderslev havde motorkontor, men der var der ganske meget bilhandel, og lagrene har også haft en normal gennemstrømningshastighed. De langsomme motorkontorer var typisk meget små byer/områder hvor indbyggerne oftest handlede biler i en nærliggende større by, fx Ærø, Hurup og Bogense.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Leth » tirs 23.06.2009 00:32

Jeg har hørt om flere tlfælde hvor folk byttede deres sorte plader til hvide for at bilen skulle se nyere ud, mon ikke det er det der er sket her også? EH er trods alt en af de tidligste hvide kombinationer så sansynligheden er til stede..
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf dykker5502 » tirs 23.06.2009 06:07

EE var den sidste serie på sorte plader til personbiler og EH var ikke bare en af de tidligste - det var den første!

Min Ford Junior blev gen indregistreret med hvide plader i april 1976 i Nærum (87):

EH50914_Att.JPG


Nærum var et af landets absolut større motorkontorer idet Rødovre nok var det største (?) i hvert fald i Københavnsområdet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » tirs 23.06.2009 18:56

Hej med jer allesammen,

Det kan måske godt være jeg har været lidt gal på den, hvilket jeg beklager :oops:

Men det kan da ske 1. ejer har villet haft det, så vedkommende har skiftet, mit EH nr. er således: EH 35279 så altså et endnu tidligere nummer :)
Bare ærgeligt de ikke sidder på den længere, men forrige ejer afmeldte dem omkring år 2000 :cry:

Nogen der så ved hvilket område, område nr. 63 var?
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf CSJ » tirs 23.06.2009 21:13

Hvis 63 er motorkontorets nummer, så er det Hjørring.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » tors 25.06.2009 11:41

Hej igen,

Ja nummeret er 63, og det passer jo også godt med at bilen er købt ved Vrå.

Er der nogen mulighed for at man kan finde ud af hvilket nummer bilen oprindelig er født med i 74?
Kunne være lidt sjov, hvis man engang skulle ofre et sæt historiske nr. plader :)
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf TT » tors 25.06.2009 22:28

Uheldigvis er de historiske dele af Centralregisteret for Motorkøretøjer blevet skrottet.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Rekord d » fre 26.06.2009 14:57

Det var trist.. :cry: Havde håbet på man kunne have set det ved hjælp af stelnummeret.. Men åbenbart ikke :roll:
MVH. Kristian
Brugeravatar
Rekord d
Medlem
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 18.06.2009 16:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf dykker5502 » fre 26.06.2009 15:41

CRM er jo et EDB system, og det har vist aldrig været designet til at gemme oplysninger om afmeldte biler ud over en kortere periode.
Imidlertid har CRM mikrofilmet alt det dokumentation som afleveres sammen med anmeldelsen. Jeg kender ikke status - men CRM påstår på lavere medarbejderniveauer, at alle mikrofilm fra før 1986 er kasseret. MhS og jeg HÅBER at dette ikke er rigtigt, men at sandheden er at kun de sidste 20 års film der er flyttet med til Skat og at resten ikke er smidt ud endnu men ligger i et kælderrum og ikke er nået længere.

Dette materiale skal åbenbart ikke bruges i Skats forvaltning, men er et vigtigt kildemateriale i MhS's forvaltning af de historiske nummerplader. HVIS det stadig eksisterer, vil MhS tilbyde at opbevare materialet på biblioteket hos DVK i Nærum.

Da Politiet i sin tid kategoriserede udlevering af nummerplader som et internt politianliggende (!!!) har de omgået arkivlovens krav om bevarelse - fremadrettet kan man måske få ændret dette hos Skat.

Så MÅSKE vil vi kunne hjælpe dig på et senere tidpunkt, men lige nu er der ikke noget håb.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf dykker5502 » fre 26.06.2009 23:47

Sad lige og læste registreringsbekendtgørelsen, og fandt dette i §2:

Stk. 4. SKAT kan slette registrerede oplysninger om et køretøj tolv år efter, at køretøjet er afregistreret, hvis køretøjet ikke inden da er indregistreret på ny.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf perhag » man 29.06.2009 17:48

Rekord d skrev:
Er der nogen mulighed for at man kan finde ud af hvilket nummer bilen oprindelig er født med i 74?
Kunne være lidt sjov, hvis man engang skulle ofre et sæt historiske nr. plader :)


Indivuduelt er der ofte mulighed for at spore de tidligere ejere ved at spørge seneste ejer, som måske har papirer liggende eller i hvert fald kan huske forrige ejer. I tilfældet med Rekorden fra 1974 er den måske startet som firmabil. I 1976 kan den så være solgt til en privatperson, som har kørt i den til 1979. Hvis den i 1976 blev solgt gennem en fortsat eksisterende forhandler, kan der nok graves gamle dokumenter frem med nummeret på den sorte plade.

På samfundsplan tyder de fremkomne oplysninger på at i hvert fald nummerpladeregistreringen fra 1968 til 1992 er gået tabt. For mig at se er eneste måde at genskabe den del af den historiske viden, som offentlige myndigheder destruerer, en storstilet kampagne om at alle mennesker selv bør lægge mest muligt info om alt muligt på nettet. Det vil nok blive stoppet af registertilsynet, men sagligt set var det bedste at oprette en kæmpe database, hvor alle skulle indtaste eller indskanne mest muligt. Nummerplader på egne og forældres biler er kun en detalje fra den ellers uddøende information, men hvis hele befolkningens erindringer og papirer om gamle plader blev indtastet ville ret sikkert over halvdelen af bilparkens plader kunne genskabes.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 798
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf Erik Larsen » man 29.06.2009 18:39

Er der nogen steder endnu hvor der er initiativ til at "alle tilgængelige data fra erindringer og dokumenter" kan uploades eller tilsendes?
Hvis nu man skulle falde over et gammelt billede eller lignende når man kører storskrald eller taler med ældre mennesker...
Brugeravatar
Erik Larsen
Medlem
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: søn 13.07.2008 12:12
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf TT » man 29.06.2009 21:14

Du kan altid lægge et billede op her i forum og evt. fortælle billedets historie. Det samme gælder fakta fra dokumenter eller lignende - eller bare erindringer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf TT » man 29.06.2009 21:56

dykker5502 skrev:Sad lige og læste registreringsbekendtgørelsen, og fandt dette i §2:

Stk. 4. SKAT kan slette registrerede oplysninger om et køretøj tolv år efter, at køretøjet er afregistreret, hvis køretøjet ikke inden da er indregistreret på ny.


Jeg synes det er besynderligt at man som bureaukrat kan føle trang til at slette sådanne data. Data burde afleveres til Statens Arkiver (eller en privat interessent som MhS) hvis man selv ikke synes man har brug for dem. Jeg tror der er – ud over veteranfolket – er mange slægtsforskere, lokalhistorikere mv. der ville kunne bruge data i fremtiden.

Hvis det lykkes at få reddet historiske data, vil jeg personlig gerne lægge tid i at gøre materialet brugbart.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Sorte nr. plader på Opel Manta B

Indlægaf dykker5502 » tirs 30.06.2009 01:35

TT skrev:Jeg synes det er besynderligt at man som bureaukrat kan føle trang til at slette sådanne data. Data burde afleveres til Statens Arkiver (eller en privat interessent som MhS) hvis man selv ikke synes man har brug for dem. Jeg tror der er – ud over veteranfolket – er mange slægtsforskere, lokalhistorikere mv. der ville kunne bruge data i fremtiden.

Hovedreglen i arkivloven er også at ALT der ikke indgår i den daglige forvaltning skal gemmes. Da man jo ikke kan gemme alt er der en regel der bemyndiger Rigsarkivaren at tillade nærmere afgrænsede ting at blive kasseret. Her vil forvaltningsområder, som berører borgerne direkte normalt blive bevaret, mens interne sagsakter normalt kasseres.
En eller anden i rigspolitiet har henregnet udlevering af nummerplader som et internt politianliggende og derfor har de fået lov til ikke blot at kassere gamle registreringer i CRM, men også alle de gamle håndskrevne journaler fra før CRM. Ganske få er reddet fordi nogle politikredse sendte dem til landsarkivet inden CRM forlangte dem indsendt til dem.
SKAT derimod har indleveret alle deres journaler vedr. registreringsafgiuft.
Arkivloven giver ikke hjemmel til at andre en Statens arkiver må opbevare arkivalierne, så MhSkan ikke få dem - men de skal jo heller ikke arkiveres, da de jo benyttes i MhS's administration af de historiske nummerplader. SKAT må derfor gerne flytte registreringerne ud til MhS når de ikke bruges til nyregistreringerne, men fortsat er i brug i forvaltningen af de historiske plader. Om de så vil er en anden sag,
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Næste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron