Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Indlægaf dykker5502 » tirs 04.08.2009 09:22

Som omtalt andetsted havde jeg en god snak med Erik Mieth i Fælledparken i lørdags og han fortalte endnu en gang hvor fantastisk et samarbejde MhS faktisk havde med myndighederne - især Skat - så det skulle vi virkjelig passe på ikke at sætte overstyr.
Som eksempel på den gode vilje har Skat således valgt, i første omgang i hvert fald, at overspringe alle de bogstavskombinationer, som blev brugt fra 1958 - 1966/68! Det betyder at alle de gamle biler fra den periode, som de næste mange år bliver restaureret og indregistreret med historiske plader vil være meget sikre på at kunne få det oprindelige nummer igen!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Indlægaf TT » tirs 04.08.2009 09:38

Det var imponerende. Er det fortsat meningen det skal gå i gang pr. 1.4.2011 for alle køretøjer registreret første gang frem til 31.3.1976? Kan køretøjer fra perioden 1966/68-1976 så også være hurtige at sikre sig deres oprindelige eller - hvis dette ikke kendes - et realistisk nummer?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Indlægaf CSJ » tirs 04.08.2009 11:27

Det er virkelig glædeligt hvis det er lykkedes at reservere alle lokale bogstavkombinationer til brug for historiske numre.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Indlægaf dykker5502 » tirs 04.08.2009 16:50

Hvis jeg har opfattet det korrekt - så "Ja" til begge spørgsmål. Det BURDE række og dybest set er det jo ikke den store ulejlighed for Skat lige at tage et antal kombinationer ud i første runde. Det drejer sig om 111 kombinationer :-) ud af lige knap 400 mulige kombinationer (ja ja med træskolængder - jeg har ikke siddet og fintalt dem). Hvor længe holder en bogstavskombination? 1 måned? Så rækker det til knap 300 måneder eller 25 år før bøtten vender. Så de der derefter skulle finde en bil fra 1960'erne eller 1970'erne kan så teoretisk set være uheldig - ret usandsynligt men aldrig sig aldrig. Svend Dråby fortalte mig at han havde oplevet at en mand kom med dokumentation på en motorcykels første nummer så det fik han. Kort tid efter kom en anden mand med Gud hjælpe mig det SAMME nummer til en anden motorcykel. Han måtte så lade sig nøje med et andet nummer (jeg ved ikke om han så fik det oprindelige +1). For at gøre målet fuldt kom en tredie mand med en tredie motorcykel og ville gerne have dette nummer. Han måtte så også finde en anden løsning.
Ved nærmere analyse viste det sig at det var samme mand der i sin tid havde ejet alle tre motorcykler - og i omvendt rækkefølge af den de dukkede op med. Og ingen af de tre nuværende ejere kendte til hinanden!
Det ville man jo have forsværget kunne ske - men virkeligheden overgår sommetider fantasien!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske nummerplader - 2 bogstaver

Indlægaf TT » tirs 04.08.2009 17:21

En bogstavkombination holder ca. 1½ måned for personbiler.

Ret beset kunne SKAT sagtens klare sig med de bogstavkombinationer der blev brugt på reflekterende plader, dvs. fra EH. At komme fra EH til ZZ tog 33 år, og man kan jo bare starte forfra igen når man er færdig. Der er vel ca. 240 bogstavkombinationer fra EH til ZZ med 40.000 numre i hver, hvilket giver ca. 9.000.000 numre i alt - mere end rigeligt!

Men hvis de kun vil afgive de gamle kombinationer, så må man jo nøjes med det - og være glad.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader