Lave numre på historiske nummerplader

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Lave numre på historiske nummerplader

Indlægaf dykker5502 » tirs 08.09.2009 21:37

Bønnis (som Jesper plejer at skrive :-) )

jeg ønsker IKKE at starte en diskussion (igen) om hvorvidt der er for mange lave numre ude som historiske nummerplader, men som jeg tidligere har antydet har billedet måske været mere broget dengang end vi forestiller os - bl.a. fordi mange beholdt numrene og dels fordi numrene/pladerne blev genbrugt.

Jeg har lige haft en forlænget frokostpause idag og været i DVK's bibliotek og skannet Ford Junior brochurer - bl.a. en tidlig dansk produceret brochure fra februar 1934.

Når jeg siger den er dansk produceret, så er det dels fordi der står Sylvester Hvid nederst i højre hjørne på bagsiden, så det er dem der har lavet den for Ford. Billederne ser også meget danske ud og alle nummerpladerne er danske.

Nu er billederne - også nummerpladerne - kraftigt retoucheret. Det gjorde man dengang, så pladerne KUNNE jo være nogen engelske som man havde gjort danske, men - på det ene billede ser man en firdørs Ford Y på prøvenumre fra Odense. På et andet billede ser man samme bil med samme prøvenummer! Hvis numrene var konstrueret ville man nok for det første ikke have lavet en prøveplade - og man ville nok heller ikke have brugt samme nummer på 2 forskellige billeder. Endelig er der et billede af en varevogn, hvor man kan skimte de karakteristiske vægt- og hastigheds angivelser lige bag døren.

Så der er al mulig grund til at tro at det er danske billeder og at numrene faktisk er rigtige nummerplader der har siddet på de biler der blev brugt.

Nu kan jeg jo kun have 3 billeder i hvert indslag, så vi skal lige over et par svar før I har fået alle billederne.

Først billedet af Ford Y'en med fynske prøveskilte:
Side2billede_small.JPG

Bemærk iøvrigt lægebilen - nok en 1932 Ford B eller Ford 18 (V8) ved kantstenen.

Så billedet af samme bil(?) nede ved havnen:
Side10billede_small.JPG

Det er i hvert fald samme prøveplade og også en Fordor (Fords måde at stave Four door - todørs hed tudor)
Mon det er en af DFDS's linier til Ålborg, Århus eller? :-)

Nå - lad os lige snuppe varevognen:
Side12billede_small.JPG


Allerede her ser vi i de tre billeder flere (person)vogne med ret lave numre, mens varevognen på sidste billede har K 28.278 så det er sikkert der omkring man har været med K numrene på den tid.... (1933). Københavns Amt er ifølge den liste vi har fra Politi museet også været deromkring og A og K har vist fulgtes sådan nogenlunde ad.
Lægebilen har K 891, 1933 V8'eren bag Ford Y'en har K 7442 og lastbilen, som ikke er en Ford iøvrigt, har K 6575 eller K 8575.

(Fortsættes.....)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Lave numre på historiske nummerplader

Indlægaf dykker5502 » tirs 08.09.2009 21:53

Nåh - men hvad er der ellers af billeder i denn brochure?

Jo - her er en Ford Y angiveligt fra Frederiksberg Birk:
Side5_billede.jpg

Nu ser nummeret ud som om det er tegnet op under retouch - og det kan være for at anonymisere bilen - men "kunstneren" har valgt et nummer, der er "frigivet" 1913, ikke et nummer omkring A 30.000 som var de højeste på den tid.

På næste side finder vi en bil angiveligt fra Helsingør:
Side6_small.JPG

Igen et lavt nummer - på det tidspunkt (1933) var man i Helsingør oppe på B 13.000 - B 15.999 (de var i hvert fald frigivet til brug 22/12-1927).

Nu ville jeg ikke genoplive diskussionen - jeg er enig i at der godt nok er mange lave numre i kredsløb, men det er fortids synder. Jeg har fra den nuværende bestyrer af ordningen at den tid er slut!

Jeg ville bare dele med jer de observationer jeg gjorde idag i en brochure fra tiden med danske plader, lavet af folk i tiden. Dengang som nu har tegneren/retouchøren næppe lagt noget særligt i de nummerplader - ligesom vi har diskuteret at nutidens film og TV folk ikke gør. Derfor tror jeg at numrene faktisk er de rigtige.

Hvis man nu bare havde de originale fotos.......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Lave numre på historiske nummerplader

Indlægaf TT » ons 09.09.2009 07:31

Nummerpladerne i det første indlæg er gode nok, mens de er mere tvivlsomme i nummer to. Skrifttypen er helt forkert, så det er nok ikke bare en tydeliggørelse af det nummer der i forvejen var på billedet. Numrene er selvfølgelig mulige.

Med hensyn til udviklingen i K- og A-numre, så har K-numrene det meste af tiden været foran. Man skal dog tænke på at begge bogstaver havde nummerserier. I Københavns Kommune (K) var de inddelt efter anvendelse, og i Københavns Amt (A) efter politikreds. Når der i København blev lavet en ny serie til et særligt formål, blev den naturligvis lagt højere end det højeste nummer som de "almindelige" køretøjer var nået til. Allerede før krigen kom eksempelvis K 110·XXX-grænsepladerne. Amtets højeste nummer afhæng meget af hvilken politikreds der senest havde måttet tage en serie i brug - og hvor langt denne serie lå over de andre. Vi erindrer fx fra Maribo Amt at der kom L 18·000-numre i Nakskov før nogle af de andre registreringsområder havde numre med mere end 4-cifre.

Der fandtes K 35·XXX-numre med vulstkant (fx K 35·022, jf. bil tilhørende Magasin i BhT 74, 1983), så numrene må være nået mindst dertil i begyndelsen af 1930'erne. Spørgsmålet er om ikke også prøvepladene K 38/39 fandtes på dette tidspunkt, for nogle af dem ser ud til at have vulstkant.

Ud over grænsepladerne er de højeste K-nummer på vanteplade som jeg har bemærket K 72·289. Højeste A-nummer på vanteplader som jeg umiddelbart kan finde, er A 41·347 (Søndre Birk). Det højeste teoretiske nummer på vanteplader er A 51·999 i den serie (A 49·000-A 51·999 til Søndre Birk) der blev tildelt 1.7.1950 sammen med de vanteløse plader, men som til dels kan være "forudproduceret" på vanteplader.

Udviklingen i amtet nåede dog alligevel at indhendte byens numre i perioden fra 1950 til 1958 på grund af den kraftige befolkningstilvækst i omegnen og fordi omegnens parcelhuskvarterer sikkert var blandt dem der i højest grad blev motoriseret i 1950'erne. Måske kan det også spille ind at man i 1950'erne også uden for Københavns Kommune begyndte at bestille nummerpladerne i sammenhængendeserier hvilket øger nummerforbruget.

En undtagelse til at K var foran, var i august 1919. Her havde K nogenlunde fortløbende numre fra 1 til over 7000, mens A jo - opdelt i politikredsenes nummerserier - var mere broget. Der var kun halvt så mange biler i A som i K, men alligevel var der 3 (skriver tre!) bilnumre højere end K's: A 8944 (Søndre Birk), A 9803 (Roskilde Købstad) og A 10802 (Lejre Herred). Det højeste under disse var A 3841 (Frederiksberg Birk). Motorcykelnumrene er ikke med på listen. Søndre Birk havde i marts 1919 fået tildelt serien A 8900-9399, Roskilde Købstad serien A 9800-10399 og Lejre Herred A 10800-11199, som de altså havde taget i brug med det samme. Når det var Lejre Herred der formentlig udstedte det første 5-cifrede nummer, var det måske fordi jurisdiktionen hidtil kun havde haft 100 numre (A 900-999) at gøre med.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Lave numre på historiske nummerplader

Indlægaf CSJ » tors 10.09.2009 15:41

M3200-serien var en prøveserie. M3218 (des. 50) er afbildet i bogen Danske busser.
Og K 28·000-serien var en varevognsserie. K 28·598 på gule plader (erstatningsplade design 58 m. nummeret højrejusteret) kører endnu, afbildet i Veteran Tidende 346, side 25.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Lave numre på historiske nummerplader

Indlægaf dykker5502 » fre 11.09.2009 21:47

Carsten - det underbygger vel bare at numrene er de rigtige - de to med retoucherede numre er så måske ikke de rigtige numre for at anonymisere dem.

Har kontaktet Sylvester-Hvid i et naivt håb om de f.eks. vidste hvem der evt. var fotografen. Desværre - det kunne de ikke hjælpe med.

I kan iøvrigt se hele brochyren her: http://picasaweb.google.dk/michael.deic ... 4Brochure#
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron