Side 1 af 1

Kvadratisk bagplade og historiske plader

Indlæg: tirs 22.09.2009 14:45
af dykker5502
Bare for at være sikker på at jeg har læst det rigtigt:
Kvadratisk bagplade til biler kom først med 1966 serien, ikke?
Jeg mener jeg har set historisk "korrekte" kvadratiske bagplader på nogle biler, men det kan da ikke være historisk korrekt? Eller også har jeg bare drømt :-)

Re: Kvadratisk bagplade og historiske plader

Indlæg: tirs 22.09.2009 15:02
af CSJ
1928-30 skulle alle 5-cifrede nummerplader bag på biler udstedes som kvadratiske.
Men man har vist tolket den regel sådan at alle historiske 5-cifrede nummerplader bag på bilen i design 1921 er blevet udstedt som kvadratiske, også hvis bilen var fra før 1928.

Re: Kvadratisk bagplade og historiske plader

Indlæg: tirs 22.09.2009 15:33
af dykker5502
OK - det var faktisk Ford A'er jeg havde på nethinden - men overvejelsen udsprang af et spørgsmål fra en med en 1950 Citroen - og der var der vist ikke nogen kvadratiske bagplader.

Re: Kvadratisk bagplade og historiske plader

Indlæg: tirs 22.09.2009 17:25
af TT
Jeg tror det var CSJ der bragte et billede af en kvadratisk vanteplade på en bil. Det viste sig det var en fejl fra producentens side.

Før 1928 (til udgangen af 1927) var bilnummerplader på én linje. Fra 1.7.1921 (da de lakerede sorte plader blev indført) skulle femcifrede bilnummerplader have en kort bindestreg imellem andet og tredje ciffer (tusindadskiller). Dette gjaldt både de små fornummerplader og de store bagnummerplader (kilde). En femcifret bagnummerplade, som tilmed kunne være forsynet med bivejs-X, var en nærmest en hel bageplade.

Det har nok været svært at få plads til den store plade og - måske mere væsentligt - at få den ordentligt belyst i lygtetændingstiden. Fra og med 1.1.1928 skulle bilers bagnummerplader med fem cifre derfor være fordelt på to linjer med kendingsbogstav og to cifre på første linje og de tre andre cifre på nederste linje (kilde). Som CSJ er inde på, er alle femcifrede historisk korrekte bagnummerplader af type 3 til bil kvadratiske, selv om det egentlig kun skulle gælde biler registreret første gang i 1928 eller senere. Om det er en fejl eller af praktiske hensyn, ved jeg ikke.

Med emaljenummerpladernes indførelse 1.10.1930 (kilde) blev bagnummerpladerne langt mindre - samme størrelse som fornummerpladerne og maksimalt 40,5 cm brede. Derfor var det ikke længere nødvendigt med kvadratiske bagnummerplader. I starten var vantepladerne udført med vulstkant, men senest midt i 1930'erne gik producenten over til at udføre pladerne med ombukket kant. De historisk korrekte nummerplader har alle ombukket kant. Det skyldes formentlig at de to pladetyper grafisk set ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden og man har valgt at formindske sortimentet netop her.

Fra 1930 var der i 3½ årti ikke kvadratiske nummerplader til biler. Fra 1.4.1966 blev der (dog kun i de centraliserede områder) frit valg mellem rektangulære og kvadratiske nummerplader til personbiler og hyrevogne. Da diplomatvognene fik egen serie, var den også opdelt i rektangulære og kvadratiske numre. Den mulighed bortfaldt i 1976, da pladerne blev blå. Til gengæld kunne gule plader fra 1.4.1976 fås som kvadratiske.

Re: Kvadratisk bagplade og historiske plader

Indlæg: tirs 22.09.2009 19:29
af TT
Et par illustrationer fra Teknisk Museums samling gør det nok mere klart:

K11302-720.jpg


K15722-526.jpg


K15813-720.jpg