Lang mc-plade

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Lang mc-plade

Indlægaf CSJ » man 29.03.2010 16:32

Denne FN motorcykel optrådte på Herning stumpemarked.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Lang mc-plade

Indlægaf TT » man 29.03.2010 19:14

Som historisk korrekte motorcykelnummerplader før 1919 anvendes bilnummerplader med skrift i 6 tommers højde hvilket gør nummerpladen enorm - især med 4 cifre som her. De oprindelige motorcykelnummerplader fra før 1919 havde derimod skrift i 3 tommers højde.

En lille opsummering af datidens omskiftelige regler for motorcykelnummerplader:

før 1906: Motorcykler skal ikke registreres.
1906-1908: Bagudvendt nummerplade under sadlen med skrift i 3 tommers højde (7,8 cm).
1908-1910: Hvid bagudvendt nummerplade under sadlen med sort skrift i 3 tommers højde (7,8 cm). Stregbredden skal være mindst 3/4 tomme (2,0 cm), hvilket giver en meget fed skrift, og afstanden mellem tegnene skal være 1 tomme (2,6 cm).
1910-1919: Hvid forudvendt nummerplade (på tværs) med sort skrift i 7 cm's højde. Stregbredden skal være den mere hensigtsmæssige 1,2 cm, og afstanden mellem tegnene nedsættes til 1 cm.
1919-1921: Hvid nummerplade bagpå og foran (på langs) med 4 cm højt, rødt bogstav og 7 cm høje, mørkeblå cifre. Stregbredden må være så smal som 0,5 cm, mens afstanden mellem tegnene fortsat skal være 1 cm.
1921: Sorte nummerplader indføres. De hvide bliver ugyldige i 1922.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron