Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 02.04.2011 15:18

Det er svært at forudsige hvad SKAT vil gøre. De vil formentlig gøre det der er lettest. Og det gælder formentlig historiske nummerplader med både et og to bogstaver.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » søn 03.04.2011 11:41

På SKATs hjemmeside står:

Med mindre du specifikt ansøger om et bestemt registreringsnummer, eller du kan vedlægge en erklæring fra en relevant interesseorganisation (Motorhistorisk samråd, eller lignende organisation), vil SKAT tildele et tilfældigt nummer til den type nummerplade, som passer til køretøjets 1. registreringsdato eller den tekniske årgangsbestemmelse (sker ved syn). Det samme gør sig gældende, hvis SKAT ikke har mulighed for at efterkomme anmodningen om et specifikt registreringsnummer


Skal den første del af sætningen nu forstås at man alligevel "bare" kan ansøge om et bestemt registreringsnummer? Vejledningen til blanketten tyder også på at erklæringen fra MhS (eller en anden interesseorganisation) kun er "anbefalet" og mest er af hensyn til ejeren, så han er sikker på at få et historisk korrekt nummer og nummerpladetype.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » man 04.04.2011 15:22

Kære Thomas,

Med mit kendskab til dansk kancellisprog og -tradition vil jeg bestemt gå ud fra at Skattevæsenet med sætningen: "Med mindre du specifikt ansøger om et bestemt registreringsnummer, eller" sagtens kan mene: "Med mindre du specifikt ansøger om et bestemt registreringsnummer, behørigt dokumenteret ifølge reglerne herfor, eller ...". Den slags konstruktioner er ganske almindelige.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 04.04.2011 20:12

Her er teksten fra vejledningen. Den er meget besynderlig. Erklæringen vedrører i vejledningen nummerpladetypen - hvad enhver idiot kan finde ud af ved at sammenholde første registreringsdato og køretøjsarten - og ikke nummeret. Desuden er erklæringen kun en anbefaling, dvs. hvis man skal tage det bogstaveligt, en slags forsikring mod at SKAT forkludrer tildelingen. Jeg ser ikke noget krav om at der skal være en erklæring for at få et bestemt nummer, selv om SKAT efter ikke angivne kriterier kan vrage ønsket. Interesseorganisationen skal have særlig viden om historiske køretøjer, men ikke nødvendigvis om historiske nummerplader.

• Hvis du ønsker et særligt registreringsnummer (en historisk
korrekt nummerplade) skal du oplyse nummeret i
ansøgningen.
• Hvis vi ikke kan imødekomme dit ønske om et særligt
registreringsnummer, vil SKAT tildele et tilfældigt registreringsnummer,
til den historiske nummerpladetype,
der passer til køretøjets 1. registreringsdato eller som er
fastsat ved den tekniske årgangsbestemmelse (sker ved
syn).
• SKAT kan anbefale, at du henvender dig til en interesseorganisation
med særlig viden om historiske køretøjer
(www.motorhistorisk.dk eller lignende), som, mod
betaling, vil være i stand til at udstede en erklæring om
hvilken type historisk korrekt nummerplade, der bør
sidde på dit køretøj. Vedlæg en sådan erklæring til denne
ansøgning.
• Hvis du ikke ønsker et særligt registreringsnummer, vil
SKAT tildele et tilfældigt registreringsnummer, til den
historiske nummerpladetype, der passer til køretøjets 1.
registreringsdato eller som er fastsat ved den tekniske
årgangsbestemmelse (sker ved syn).
• Du har ikke mulighed for at klage over det tildelte registreringsnummer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf perhag » tirs 05.04.2011 03:42

TT skrev:Her er teksten fra vejledningen. Den er meget besynderlig.

• Hvis du ønsker et særligt registreringsnummer (en historisk
korrekt nummerplade) skal du oplyse nummeret i
ansøgningen.
• Hvis vi ikke kan imødekomme dit ønske om et særligt
registreringsnummer, vil SKAT tildele et tilfældigt registreringsnummer,
til den historiske nummerpladetype,
der passer til køretøjets 1. registreringsdato eller som er
fastsat ved den tekniske årgangsbestemmelse (sker ved
syn).
• SKAT kan anbefale, at du henvender dig til en interesseorganisation
med særlig viden om historiske køretøjer
(http://www.motorhistorisk.dk eller lignende), som, mod
betaling, vil være i stand til at udstede en erklæring om
hvilken type historisk korrekt nummerplade, der bør
sidde på dit køretøj. Vedlæg en sådan erklæring til denne
ansøgning.
• Hvis du ikke ønsker et særligt registreringsnummer, vil
SKAT tildele et tilfældigt registreringsnummer, til den
historiske nummerpladetype, der passer til køretøjets 1.
registreringsdato eller som er fastsat ved den tekniske
årgangsbestemmelse (sker ved syn).
• Du har ikke mulighed for at klage over det tildelte registreringsnummer.


Et gæt på hvad ministerindgrebet handlede om er " Hvis du ønsker et særligt registreringsnummer (en historisk
korrekt nummerplade) skal du oplyse nummeret i ansøgningen."

Oprindeligt kan man forestille sig at lobbyorganisationen og embedsmændene ville have at de anerkendte veteranorganisationer skulle have monopol på at finde frem til historisk korrekte plader, mens man uden brug af den rådgivning bare vil få et tilfældigt nummer fra de reserverede serier. Med den nuværende formulering kan privatpersoner uden rådgivning oplyse om et nummer og få det udleveret.

Det passer med at den tiltrædende minister er af mere liberal observans end den afgående minister fra samme parti.

Problemet med denne formodede liberalisering er når nogen angiver et nummer, som ikke er historisk korrekt. Måske vil alle numre inden for mulige kombinationer og intervaller blive udleveret, sådan at man godt kan få f.eks. EE 50000.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tirs 05.04.2011 23:17

Jeg fik en mail idag fra en bekendt, som har været på motorkontoret i Nærum, og bestilt historiske plader til hans klassiske bil fra perioden 1958 - 1976. Da han har dokumentation for oprindeligt nummer udfylder han ansøgningsskemaet med ønske om dette nummer og vedlægger kopier af dokumentationen (gl. registreringsattest). Der var ingen problemer på motorkontoret. Nu får vi se om han så får det nummer, men det bør han jo, da det jo ikke kan være i brug (endnu).

Der er god grund til at Skat godt kan finde ud af det når sagen er så klar. Skat har i nogen tid ment at noget af det MhS har lavet tidligere lige så godt kunne laves af Skat selv. For eksempel i de (mange) tilfælde, hvor der er dokumentation for et særligt nummer/første nummer.

At kalde dette for "Ønskeplade light" er ikke hlt ved siden af :-)

I de tilfælde hvor der ikke er ønsker om særligt nummer er der i hver bogstavkombination reserveret 3000 numre - fordelt på motorcykel og bil - og for biler fra efter 1966 - tillige kvadratisk bagplade. Intervallerne er spredt ud over de teoretisk mulige numre så nogen bogstaver har reserveret f,eks 20.000 - 20.999 og andre 45.000 - 45.999 osv. Om man har fulgt min udmelding i forbindelse med høringen og sikret at intervallerne for de egnsbestemte ikke overstiger det nummer man faktisk nåede til ved jeg ikke, men jeg har ikke grund til at tro andet et det har man gjort. Der er overhovedet ikke nogen grund til ikke at gøre det.
Så jeg vil tro at numrene vil passe med bogstaverne, men det springende punkt er, om hvilke bogstaver man vil få for biler fra før 1966. Jeg kunne godt forestille mig at man kan få helt vilkårligt - eller bogstavkombination efter nuværende bopæl og så passende nummer.
Her er det så man kan få en erklæring fra MhS om en bestemt bogstavkombination og nummer, som MhS så med nogen ret kan hævde kunne have været udleveret omkring det tidspunkt bilen blev registreret med første gang. Husk på at de nye regler også gælder for biler fra før 1958 og der har MhS - Qua at de har administreret det siden 1997 - en liste over hvilke biler med hvilken 1. registreringsdato der har fået hvilke numre. Derfor har de de bedste muligheder for at vælge de rette bogstaver og numre.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf johnnybgoode » tors 07.04.2011 21:35

En som jeg kender, kender en (jo det er skam ganske vist !) som agede til motorkontoret fornylig, med intentionen at bestille en af de "nye" historiske nummerplader.
Han fortalte damen bag skranken at han gerne ville have et specifikt nummer, uden at oplyse hende om at nummeret var frit opfundet og bestod af mandens initialler og hans fødselsdato.
Da medarbejderen med det samme kunne se at dette nummer ikke var i trafik så mente hun at det da ikke skulle være umuligt at få dette nummer, hvor på hun skrev det på papirerne og sendte dem ind.

Bare en lille historie fra det virkelige liv, og en der fortæller at Skat i bund og grund blot er mennesker, der begår felj som så mange andre :roll:
johnnybgoode
Medlem
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: lør 19.06.2010 02:00

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 07.04.2011 22:16

Nu må vi vente og se om de får det. Hvis det ønskede nummer og bogstaver falder inden for de bogstaver som kom ud på sorte plader og fødselsdatoen er fra 20 til 31 i en af månederne januar til september, så er der som jeg opfatter det frit valg på alle hylder. For motorcykler vil man kunne bruge dator gta d. 10. til den 19.

Jeg synes godt nok ordningen er udvandet, men de liberale fik det som de ville have det. Og lur mig om ikke Lolland Falsters veteranklub søger om at blive anerkendt som motorhistorisk ekspertgruppe der kan udstede erklæringer.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 07.04.2011 22:28

Det er usandsynlig at SKAT foretager en saglig historisk vurdering af nummeret. Det er der ingen i SKAT der kan.

Hvis nummeret er ledigt, og det passer i SKATs systemer (nummerserier mv.) at udstede det pågældende nummer som historisk nummer, vil man formentlig få det, selv om det ikke passer til køretøjets årgang. Jeg vil tro at bogstavkombinationen skal være en af dem der er udleveret på sorte plader i sin tid.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 07.04.2011 22:49

Man kan sagtens forestille sig at bilklubber med særlige interesser selv slår sig ned som erklæringsudstedende "eksperter" (billigt og på samlebånd: ejeren udfylder selv formularen med det ønskede nummer og indsender den til klubben med en frankeret svarkuvert). Man kan forestille sig amerikanerbilklubber der villigt udsteder erklæringer på trecifrede numre til alle der gerne vil have det.

Som det er formuleret, skal interesseorganisationen kun have viden om historiske køretøjer, ikke om nummerpladehistorie. Hvis man skal foreslå historisk korrekt numre er det helt ligegyldigt om man kan kende forskel på en tændspole og en karburator, eller om man kan skelne Ford A model 1930 fra model 1931.

Derudover er der endnu ingen der kan sige hvor stor vægt SKAT vil lægge på erklæringerne, og om vi derfor reelt har fået en billig ønskepladeordning (dog med nummerseriebegrænsninger for de tobogstavs). Helt sikkert er det dog at de historiske nummerplader langt oftere vil blive historisk ukorrekte end hidtil. Forfængelighedsnumre af forskellig art vil tage overhånd, for mange vil hellere se sig selv på nummerpladen, eller bilens årgang end at have et realistisk nummer som bilen faktisk kunne have haft.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Excalibur » fre 08.04.2011 20:33

Hej

Er ny her, men har fulgt med på sidelinien et stykke tid.

Jeg har netop søgt om, og fået en erklæring fra MHS om et nummer til min bil der indregistreret første gang i udlandet i august måned 1975.
MHS angiver et historisk korrekt nummer til min bil til at være: EC 65 0XX (kvadratisk bagplade)

Jeg havde forstillet mig et nummer omkring BM eller BN, er jeg helt galt på den??

Mvh
JJ
Excalibur
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 08.04.2011 19:56

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » fre 08.04.2011 20:54

EC 65 er helt i skoven. Dertil er vi jo ikke engang kommet endnu her i 2011 hvor den højeste kombination kun er DT.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » fre 08.04.2011 21:04

Et skud fra hoften uden at have tjekket data er BK eller BM. BN var ikke ude så tidligt. Jeg vender tilbage senere.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 09.04.2011 00:00

Noget i retning af BK 6X.XXX kunne være sandsynligt.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » lør 09.04.2011 00:17

Hvis det har sin rigtighed at MhS kan angive en EC 65 0xx plade så er der vist kommet nogle meget inkompetente folk på opgaven og så er deres berettigehed og troverdighed faldet til NUL.

Var faktisk af den overbevisning at flere her på siden har leveret korrekte oplysninger til MhS om type 6 pladerne og deres udleveringer, tilsyneladende har man svært ved at lytte.

Lige præcis det faktum at der i rigtig mange år ikke er blevet udleveret ret mange kvadratiske bagplader i forhold til hvor mange numre der er afsat burde være en observation som selv personer uden nogen som helst nummerplade interesse havde opdaget.

DT 74 751 står her på siden som højest observerede nr (uden EU mærke, hvor der bruges kombinationer som ikke er anvendt før) den 24/4 1996 fik jeg i Nærum udleveret DR 67 464, så der går rigtig længe mellem skiftene og EC nås måske om 30 år!

Nok er vi kun 8 dage inde i ordningen, men en sådan BØF må ikke ske, det er da godt at du udviser din tvivl med at spørge her på sitet, værre var og er det hvis der er flere tilfælde.

Jeg har konfronteret Erik Mieth med oplysningerne her fra siden, og afventer hans kommentar

mvh

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 09.04.2011 00:26

EC ville ikke engang have været godt til en rektangulær plade fra august 1975. Da var det nærmere DX-DY-DZ der var aktuelle.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Excalibur » lør 09.04.2011 06:16

Tak for den hurtige respons.
Det er da rart at opleve som nybegynder at man har fat i noget der måske kunne gøres bedre.

Jeg føler mig da noget snydt ved at have betalt MHS for en erklæring der er så fejlbehæftet som det tilsyneladende er tilfældet.
Håber da ikke det er det generelle billede af de erklæringer MHS sælger.

Nu må jeg så til at finde ud af om der er mulighed for at klage til MHS og få dem til at revurdere, eller jeg bare skal tage sagen i egen hånd og
skrive et mere realistisk nummer på ansøgningen til SKAT.
Excalibur
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 08.04.2011 19:56

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 09.04.2011 07:46

Du bør i hvert fald klage og enten få et nyt korrekt nummer eller pengene tilbage.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » lør 09.04.2011 10:07

Hej igen

Så har jeg fået svar fra Erik Mieth, ganske som gættet er det ikke kun ham (men formentlig også MhS sekretraiat) der er involveret i tildelingen og det kræver tilsyneladende både grudig oplæring og kontrol.

Her er svaret som det ser ud til at jj også har fået som cc (ellers mail mig lige)

Hej Henrik

Det er godt, at der er nogen der kontrollerer. Fejl kan jo ske, og selv om jeg kontrollerer dem jeg er ved at lære op, så er denne altså også smuttet for mig.
Jeg beklager fejlen.
Bogstaver skal være BN.
Den "højeste bogstavkombination, der har været i sorte "kvadratiske 20 x 23 cm" plader er BN fra 1976

Pladerne er kke fremstillet endnu, så jeg har rettet det hos CRM.

Tak for orienteringen.

Venlig hilsen
Erik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 09.04.2011 10:17

BN kan slet ikke komme på tale til en bil fra august 1975. Den kom først i 1976, og der blev ikke udleveret så mange af dem. Mange BN er sikkert først udleveret efter 1. april 1976.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader