Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Simca » søn 14.11.2010 15:40

Man kan få det nummer som man kan dokumentere at bilen har haft, enten det oprindelige eller det fra en senere omregistrering. Men har jeg ret i, at man også kan få et nummer som man har en relation til, uanset hvilken bil den har siddet på, og selvfølgelig forudsat at vi snakker om en bil der er yngre end den man ønsker nummerplader til, og at dette skal dokumenteres, så man f.eks kan få EE pladerne fra faster Olines Opel Rekord fra 1976 på sin Citroën DS fra 1967?
Simca
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 31.01.2009 13:18

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » søn 14.11.2010 18:06

Kære N.N.,

Det har du bestemt ikke ret i, og du får det nok heller aldrig.

Begrundelsen for veterannummerpladerne er at tingene skal afspejle historiske tilstande, og derfor kan man vælge enten det nummer, bilen er født med, eller vælge at få et (andet) nummer der er historisk plausibelt (og som man så ikke selv får indflydelse på). Og de numre du omtaler, har netop ingen historisk belæg.

Der er mange der i tidens løb har prøvet at besnakke systemet til at få numre som de af den ene eller anden grund syntes om, og det er også lykkedes en del gange, men de tider er efter sigende forbi.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Simca » søn 14.11.2010 18:33

- tak for svar!

Det giver meget god mening. Så har jeg kun et enkelt spørgsmål tilbage - hvis man har dokumentation for, at bilen har været omregistreret til et andet (sort) nummer, kan man så få dette nummer i stedet?
Simca
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 31.01.2009 13:18

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » søn 14.11.2010 21:17

Kære N.N.,

Nej - som jeg skrev, kan man få bilens første nummer, eller et nummer som systemet vælger.

En af grundene til at man ikke selv kan få indflydelse på nummeret, er at nummerpladeren så ville være ønskenummerplader - og det må de ikke være uden at man betaler for det.

Motorhistorisk Samråds nummerplademand fortalte mig en gang om en mand, der havde ønsket sig et bestemt nummer (fordi hans onkel havde haft det, eller noget lignende), og havde overtalt nummerplademanden til at udvælge netop dette nummer. Manden ringede senere til motorkontoret for at spørge om pladerne var kommet. "Ja" sagde embedsdamen, "de er kommet, og De har fået nr. AB 1234". "Ih" sagde manden, "det var lige det nummer jeg ønskede mig!".

"Har De ønsket det?" spurgte damen - "så må De ikke få det!". Så blev pladerne destrueret, og manden fik nummeret ved siden af.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 15.11.2010 23:26

Nu får vi se hvordan ordningen med tobogstavsnummerplader bliver, da det ikke er sikkert den kommer til at fungere på samme måde som med etbogstavsnummerpladerne. De numre som skal bruges til emaljeplader med to bogstaver, vil i et eller andet omfang overlappe med de numre som er tiltænkt det genbrug af numre som er blevet besluttet politisk. Hvordan løsningen bliver på det problem, har jeg ikke hørt endnu, men jeg går ud fra at det er et af spørgsmålene i forhandlingerne mellem MhS og SKAT.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf nj » tirs 16.11.2010 10:56

Hvis man så vil have et nr. som systemet finder, bliver det så et områdebestemt nr. hvis bilen er fra før centralregistrets indførelse :?:
nj
Medlem
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 21.06.2010 09:35

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tirs 16.11.2010 11:49

Intet er 100% sikkert endnu da der stadig forhandles. Meget kan ske, men principperne fra et bogstavs pladerne forventes fortsat for køretøjer indregistreret første gang imellem 1-4-58 > 1-4-66/68 (sluttidspunkt afhængigt af hvor i landet man bor).

Dvs. bor man i Gribskov kommune, der hørte under Helsinge og er bilen f.eks. en Ford Taunus P5 fra 1964 vil den få et BP nummer. Nummeret vil ikke være over det nummer som man "nåede til" i Helsinge i sin tid. Vi skal dog ikke regne med at nummeret vil passe med 1964 på samme måde som det søges tilstræbt med et bogstavs numrene. Vi kommer ikke til at kunne vælge frit på alle hylder fordi vi nu er inde i de kombinationer som principielt er ibrug til almindelige biler.

Men ro på - MhS ved godt hvad de gerne vil have og selvom ordningen måske ikke bliver helt ideel til at begynde med, så er det jo muligt den kan justeres hen ad vejen efterhånden som SKAT bliver fortrolige med hvordan det nye IT system virker (når det kommer) og fortrolige med hele arrangementet.
Vi skal stadig huske på at der er folk i systemet der ikke bryder sig hele dette "menageri" og de kan hurtigt komme på banen og ødelægge det hele.
Her hjælper det naturligvis, at der fornyligt blev vedtaget en udtalelser fra Folketinget at der fra alle sider af salen er støtte til bevarelsen af køretøjerne, så der er politisk stor velvilje. Det er noget (top)embedsmænd trods alt har lidt respekt for.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf MogensBH » fre 11.03.2011 09:07

Hej!
Vi har nu passeret 1. marts, og der er ikke ret længe til 1. april. Er der nogen her, der ved, hvad status er hos Skat? Kan man hente et ansøgningsskema til historisk korrekte plader den 1. april - eller er det en aprilsnar?
Mogens 8-)
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Sfud » fre 25.03.2011 19:10

Sfud
Medlem
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 16.06.2008 12:59
Geografisk sted: Dyssegård

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » lør 26.03.2011 09:53

Den 1ste april fastholdes dog. "Sjovt" område at en ny minister vil markere sig på. :mrgreen:
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » lør 26.03.2011 12:41

Måske er det embedsmændene der benytter sig af at ministeren er grøn. Vi må se hvad der sker. Forhåbentlig får han ikke ødelagt det alt for meget.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » lør 26.03.2011 16:15

Det er ikke det jeg høre i jungletrommerne. Der var ministeren der havde et eller andet der skulle ændres og jeg ved ikke hvad. Vi får se.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » søn 27.03.2011 08:48

Man ku håbe på at det er alle sortplade-kombinationerne han vil levne til os :lol: til når en gang han skal starte forfra med genbrug af gamle numre
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf CSJ » man 28.03.2011 12:49

Det næste større klassisk bil-arrangement vil formentlig være Nyvang i Holbæk påskedag. Det er altid sidste søndag i april, og det gør ingen forskel at den i år falder sammen med påskedag. Så bliver det spændende at se om der vil være historiske 2-bogstav nummerplader på gaden allerede til den tid.

Jeg husker tydeligt allerførste gang jeg så historiske eet-bogstav nummerplader. Det var til den store veteranbilparade i anledning af Roskildes 1000-års jubilæum i maj 1998. Tidligere i maj 1998 havde jeg overværet Odsherredsløbet i Nykøbing Sj, og da så jeg Egon Nesgaards Fiat med sit daværende nummer JU 36 344. Senere samme måned så jeg den i Roskilde med historisk nummer A1021.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2820
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Leth » man 28.03.2011 15:14

Vi starter træf den 1/4 og tager jo billeder af alle træf (Roskilde, Næstved, Helsingør, Korsør og som noget helt nyt Billund) - Poster dem gerne herinde hvis der dukker noget spænende op.
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » ons 30.03.2011 14:53

Så tror jeg at bekendtgørelsen er ude - ja faktisk siden d. 25:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=136113

Bemærk sætningen:
Hvis der ønskes et særligt registreringsnummer, skal nummeret være oplyst i anmodning om en historisk nummerplade.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf MogensBH » ons 30.03.2011 15:23

Interesting, very interesting..... Ønskenummer discount?
Har det været muligt at ønske et bestemt nummer før nu?
Jeg er ret spændt på at se, hvordan de centrale numre bliver administreret. Man bliver vel nødt til at oprette en kalender med skæringsdatoer for de enkelte numre, så man ikke får et for tidligt nummer.

Mogens
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » ons 30.03.2011 16:46

Den måde MhS har forvaltet ordningen hidtil har været en liberal fortolkning af det der stod i bekendtgørelsen. Jeg tror jeg har beskrevet det førud men vi tager den gerne igen:

Som udgangspunkt tildeles et nummer ud fra ejers nuværende bolig (bestemmer bogstavet) og ud fra første registreringstidspunkt tildeles så et nummer (se senere)

Hvis ejer med rimelighed kunne dokumentere hvilket nummer bilen havde som første registreringsnummer og nummeret ikke er optaget allerede, vil man kunne få dette nummer.

Fordi temmelig mange har kunnet dokumentere første nummer har man temmelig mange fixpunkter fordelt ud over de nummerserier der var taget i brug og tildeling af øvrige numre sker så ud fra interpolation imellem disse numre.

Bemærkningen om "hvis nummeret ellers er ledigt" skal skam tages alvorligt. Svend Dråbye, som vi kan takke for at vi overhovedet har denne ordning og som administrerede den i de første mange år, har fortalt at han har oplevet 3 forskellige personer inden for få måneder anmodede om det samme nummer til motorcykler. Nærmere analyse viste at de 3 motorcykler havde tilhørt samme mand. De 3 motorcykler havde afløst hinanden og nummerpladen var så flyttet over fra den ene til den næste. Det kunne man før centralregisteret. Det urtolige i historien er jo at alle tre motorcykler har overlevet. I det konkrete tilfælde blev det løst ved at den først selvfølgelig fik nummeret (der kendte man jo heller ikke til de 2 andre), de to andre fik så numrene ved siden af. Og en god historie som I så har fået her også.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 30.03.2011 17:22

Tilfældigvis fandt jeg i går en absurd mængde dokumentation (sikkert 1000 sider!) om DMR på SKATs hjemmeside, og kan derfor sige at der er tale om en tilpasning til funktionaliteten i DMR. Selv om DMR ikke er taget i brug, har man fornuftigvis benyttet lejligheden til at indføre proceduren vedrørende historisk korrekte nummerplader i samme ombæring som ordningen udvides betragteligt.

I bedste fald er der tale om en kodificering af den hitidige praksis (som Michael beskriver) med at dokumenterede første numre kan tildeles, kombineret med en strømlining af administrationsprocessen både for SKAT og MhS i form af at ønsket om dette nummer skal meddeles straks ved bestilling.

I værste fald åbner det en ladeport i retning af norske tilstande hvor man selv kan vælge bogstav og nummer til historiske nummerplader uanset om dette nummer er rimeligt i forhold til geografi og årgang. I Norge har mange veteranbiler fødselsdage, initialer, modelbetegnelser og umuligt høje numre på de historiske nummerplader. Det er sikkert fint for ejeren, men det tjener ikke formålet med nummerpladerne som er bevaring af teknik- og kulturhistorie — og ikke personlig forfængelighed.

Stk. 2 siger
En historisk nummerplade er en nummerplade af en type og med et registreringsnummer, der svarer til køretøjets art og tidspunktet for køretøjets første registrering, jf. § 60.


og jeg håber det skal tages alvorligt, og der stadig skal ske reel sagsbehandling i MhS-regi. Jeg tror man må påregne en flerdobling af ansøgninger, og jeg ved ikke om MhS har kapacitet til dette.

Det bemærkes i øvrigt at det ikke længere hedder historisk korrekte nummerplader, men historiske nummerplader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 30.03.2011 18:41

CSJ skrev:Det næste større klassisk bil-arrangement vil formentlig være Nyvang i Holbæk påskedag. Det er altid sidste søndag i april, og det gør ingen forskel at den i år falder sammen med påskedag. Så bliver det spændende at se om der vil være historiske 2-bogstav nummerplader på gaden allerede til den tid.


Det ville undre mig meget om det gik så hurtigt med at få dem leveret, hvis ansøgningen også skal forbi MhS. Hvis der alligevel kommer nye historiske plader på gaden inden Nyvang, bliver det nok ikke særlig mange. Jeg tror mange af ansøgerne kommer til at vente længe på deres historiske plader, da der sikkert vil komme en så stor pukkel af bestillinger at den vil beslaglægge produktionskapaciteten i meget lang tid fremover. Og så skal der nok være en masse der brokker sig over leveringstiden, selv om mange har ventet i årevis på disse plader og et par måneder fra eller til ikke vil gøre den store forskel :-)!
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader