Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » ons 30.03.2011 19:06

Nu kan jeg se på SKATs hjemmeside at historiske plader skal betales ved aflevering af ansøgningen til historiske plader. Mon man også skal det hvis man ønsker at få det første nummer sin bil har haft fra ny af inden der er fundet ud af om der er andre der har fået det ønskede nummer, får man så bare et andet nummer, eller får man svar tilbage at det er optaget eller hvordan fungere det? Nogen må have stødt på det ved bestilling af plader med et bogstav.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Claus Sørensen » ons 30.03.2011 19:18

Mon man stadig skal bruge den tidligere ansøgnings blanket selv om der i vejledningen til den står nævnt 1958 som skærings dato ?
Er der nogle der ved om de historiske nr. plader med 2 bogstaver kommer med skinner bag på til mont. ?
Claus Sørensen
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 27.03.2011 10:30

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 31.03.2011 06:51

Jeg var også ude på nettet igår og vil anslå at forretningsgngen bliver følgende:

Ansøgning om historisk plade indsendes til MhS via deres hjemmeside. Her anføres evt. ønske om særligt nummer og begrundelse. Der betales et vederlag til MhS på 250 kr.

MhS behandler ansøgningen. Hvis nummeret er optaget eller der er andre prolemer kontaktes ansøgeren og der findes en løsning. Sådan gør man idag og det vil jeg bestemt tro man vil fortsætte med. Her kan også udbedes mere dokumentation.

Når alt er klar afsendes en underskrevet erklæring til ansøgeren. Denne medbringes sammen med en alm. Anmeldelse til registrering på Motorkontoret, hvor man så betaler de sædvanlige 1090 + 1300 kr til Skat.

Nummerpladerne produceres i løbet af 4 - 6 uger.

Ansøger får besked fra Skat om at nummerpladerne kan afhentes. Dette skal ske inden 6 måneder.

Nummerpladerne skrues på bilen og præsenteres ved førstgivne lejlighed på det nærmeste Youngtimer show. :-)

Med alle mulige forbehold for ændringer men jeg er ret sikker på at det bliver sådan.

Nu har jeg ikke set den sammenredigerede bekendtgørelse, så jeg var ikke opmærksom på at det andetssteds står at der ikke vil være helt frit valg.

Jeg syntes det ser ret fornuftigt ud.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 31.03.2011 06:54

@Claus Sørensen: Ja, de skulle blive fuldstændig som de var både mht typografi og fysisk udformning. Jeg har dog ikke selv set dem. Om der så bliver produktion af de små bolte med firkantet hovede ved jeg ikke. Jeg har et oprindeligt sæt jomfrueligt i den lille brune kuvert de lå i på motorkontorene dengang.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 06:59

Denne side hos SKAT er blevet opdateret med en tydeligvis sammenklippeklistret illustration af en tobogstavs emaljeplade.

Blanketten er ikke blevet ændret endnu.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 07:11

Man bør lægge mærke til nedenstående stykke er udgået af bekendtgørelsen:

En historisk korrekt nummerplade forsynes med geografisk korrekte kendingsbogstaver.


Nu står der i stedet:

En historisk nummerplade er en nummerplade af en type og med et registreringsnummer, der svarer til køretøjets art og tidspunktet for køretøjets første registrering, jf. § 60. Hvis der ønskes et særligt registreringsnummer, skal nummeret være oplyst i anmodning om en historisk nummerplade.


Registreringsnummeret skal svare til art og tidspunkt, men der er ingen henvisning til geografi som hidtil.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » tors 31.03.2011 15:14

Nu er der kommet konkret på MhS' hjemmeside se link

[url]http://motorhistorisk.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=99:sadan-soger-du-om-historisk-korrekte-nummerplader&catid=1:seneste-nyheder&Itemid=50rl][url]

Ja det kunne jeg så ikke få til at virke, men så må I klippe og klistre

Det er desuden interessant at se på SKAT side som Thomas tidligere har henvist til, hvis man beder om at se design og typogafi får man nogle mål tegninger at se, ud fra disse (også for de gl typer) er jeg sikker på at jer hardcore kan udtale om arbejdet er gjort godt nok.

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 18:40

Hvis man ikke køber en attest hos MhS vil man altså få et mere eller mindre tilfældigt, formentlig helt uhistorisk nummer?

Designet ser i øvrigt fornuftigt ud, bortset fra at digitaliseringen af tegnene er meget dårlig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » tors 31.03.2011 20:18

Hej Thomas

Dårlig digitalisering = ikke optimale nummerplader?

Jeg har ikke så meget tjek på det grafisk/tekniske men hvis der kan gøres noget (evt via Dykkers kontakt med Erik M) så er det vel nu det skal gøres når først man begynder at producere er det formentlig meget sværere at gøre indsigelser.

Gad vide hvad det var at ministeren i sidste øjeblik ville pille ved, ved nogen det?

Jeg kunne selv have en mistanke om at det er muligheden for at bestille udenom MhS, han har indført da man så kan undgå MhS gebyr og forhøjet ditto hvis man ikke er medlem af en MhS klub.

Deler din frygt for at man så får et sæt plader som formentlig historisk er hen i vejret, gad vide om man evner at give en mand på Samsø de rigtige plader men med et tilfældigt nr, væst tænkelige er en nummer som aldrig fandtes.

Noget tyder også på at de numre som Skat udleverer er mere eller mindre fortløbende (vel ok hvis bogstaverne er korrekte, da pladerne blev udleveret fortløbende) men man kan da frygte at man vedtager at nummerplader for 1974 er DH 42.023 til DH 59.999 (mener at DH er fra 1974)

Det bliver spændende at se hvad der meldes ud fra MhS.
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 20:42

Dårlig digitalisering betyder at runde tegn som 0, 3, 8, D, O, S osv. bliver kantede. Man kan bare se på de nyeste Type 5-plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » tors 31.03.2011 21:34

Kan man risikere at få en før 1966 nummer til en bil fra efter 1966 hvis ikke man gik uden om MHS?
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 21:41

Mht. nummeret tror jeg du kan risikere hvad som helst. Typen kan de nok godt finde ud af.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 31.03.2011 21:47

Her er en artikel fra i dag:

http://fpn.dk/motor/bil/article2387085.ece

Den fortæller blandt andet at der hidtil er udstedt 7.300 sæt historiske nummerplader, og det tal forventes at blive fordoblet nu hvor ordningen udvides.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3935
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 31.03.2011 21:56

Nu må vi se hvad der sker. Jeg havde gættet lidt forkert mht processen.
http://www.motorhistorisk.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=99:sadan-soger-du-om-historisk-korrekte-nummerplader&catid=1:seneste-nyheder&Itemid=50
Der er blevet lavet nogle intervaller til hver bogstavkombination som alle har været udleveret (hvis man har fulgt mit oplæg for jeg hører ikke så meget. Jeg er vist ikke inde i kredsløbet mere.)
Man ved også hvornår de enkelte bogstaver blev uddelt fra 1966 - 1976 og her er intervallerne fordelt "tilfældigt" i de enkelte bogstavserier. For de geografiske kombinationer ligger intervallerne i området 20.000 til ca. 25.000 for langt de fleste undtagen for København og Århus og måske nogle flere. Oversigten over højeste numre her på siden dannede grundlag for mit forslag.
Tilsyneladende er ideen om et vindue hvor man kunne søge om særlige numre er droppet og det er jo fint nok.
At MhS nu tager sig betalt skyldes simpelthen at arbejdet med administrationen er blevet næsten et fuldtidsjob her i sæsonen. Det klinger af til efteråret.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf nj » fre 01.04.2011 09:19

Hvis man har hvide plader på nu, og vil have sorte, så skal de hvide jo indleveres og afmeldes. Kan man mon vente med denne afmeldning til man afhenter de sorte? :)
Ellers vil der jo gå forholdsvis lang tid hvor man ingen plader har :(
nj
Medlem
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 21.06.2010 09:35

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » fre 01.04.2011 13:54

NJ.

Hvis du har hvide plader, så bestiller og betaler du dine "nye" sorte plader og kører videre på de hvide til du bliver tilsagt om at de ligger færdige (det kan der gå 8 uger med, måske længere fordi der kommer et boom) så møder du op med de nødvendige papirer (bestilling/kvittering, reg att) og dine afmonterede hvide plader og så bliver der foretaget et bytte.

Værre er det hvis man har et køretøj uden plader så må man vente, men til gengæld kan de bestilles op til ½ år før man skal bruge dem.

Mvh

Henrik
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » fre 01.04.2011 13:58

I MhS og andres pressemeddeleser fremgår det at man forventer bestanden af historiske nummerplader fordoblet, da der findes omtrent lige så mange køretøjer fra 1/4-58 til 31/3-76 som de lidt over 7000 der allerede har pladerne.

Uden at have tjekket tal så vil jeg spørge hvad med de mange køretøjer der har originale type 6 plader indgår de eller hvad?

Jeg tror ikke tallet holder

Desværre har MhS det jo ikke så godt med tal for man har tidligere fremsat nogle meget høje tal for køretøjer over 25 år, som indeholder en masse traktore og påhængsvogne.

H
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf MogensBH » lør 02.04.2011 08:07

Jeg har lige været inde på Skats hjemmeside igen, og nu ligger den aktuelle ansøgningsblanket på siden.
Jeg bemærkede følgende:
Der skelnes mellem historisk nummerplade og historisk korrekt nummerplade:
Citat Skat, min fremhævning:
Nummerpladekombination – særligt registreringsnummer
• Hvis du ønsker et særligt registreringsnummer (en historisk
korrekt nummerplade)
skal du oplyse nummeret i
ansøgningen.
• Hvis vi ikke kan imødekomme dit ønske om et særligt
registreringsnummer, vil SKAT tildele et tilfældigt registreringsnummer,
til den historiske nummerpladetype,
der passer til køretøjets 1. registreringsdato eller som er
fastsat ved den tekniske årgangsbestemmelse (sker ved
syn).
• SKAT kan anbefale, at du henvender dig til en interesseorganisation
med særlig viden om historiske køretøjer
(http://www.motorhistorisk.dk eller lignende), som, mod
betaling, vil være i stand til at udstede en erklæring om
hvilken type historisk korrekt nummerplade, der bør
sidde på dit køretøj. Vedlæg en sådan erklæring til denne
ansøgning.

Jeg må sige, at jeg er meget spændt på at se, hvad der kommer ud i trafikken om 6-8 uger - især efter 1958. Hvad finder Skat på at udlevere, hvis man ikke medbringer erklæring - vil de overhovedet skelne mellem decentralt og centralt nummer?
Mogens
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf nj » lør 02.04.2011 11:18

Kardanaxel skrev:NJ.

Hvis du har hvide plader, så bestiller og betaler du dine "nye" sorte plader og kører videre på de hvide til du bliver tilsagt om at de ligger færdige (det kan der gå 8 uger med, måske længere fordi der kommer et boom) så møder du op med de nødvendige papirer (bestilling/kvittering, reg att) og dine afmonterede hvide plader og så bliver der foretaget et bytte.

Værre er det hvis man har et køretøj uden plader så må man vente, men til gengæld kan de bestilles op til ½ år før man skal bruge dem.

Mvh

Henrik

Hej Henrik
Tusind tak for klart og tydeligt svar :D
nj
Medlem
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: man 21.06.2010 09:35

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf PS » lør 02.04.2011 11:50

nj skrev:vil de overhovedet skelne mellem decentralt og centralt nummer?

Jeg vil gætte på at SKAT vil skelne ud fra, om første registreringsdato er før eller efter 1. april 1966. Det var den dato centraliseringen startede. De kan så tildele københavnske bogstavkombinationer (KA-KN) for den første periode og centraliserede bogstavkombinationer (AB-EE) for den sidste periode. Med hensyn til kvadratiske nummerplader bliver det nok centraliserede bogstavkombinationer uanset årgang, men der er i øvrigt slet ikke noget afkrydsningsfelt til at angive ønske om kvadratisk bagnummerplade. Måske en forglemmelse eller måske er det meningen at bruge bemærkningsfeltet hertil.

mvh. Peter S
PS
Medlem
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: ons 30.07.2008 20:17
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader