Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf MogensBH » man 11.04.2011 11:58

Bare lige en strøtanke:
Hvad nu hvis en bilejer kan dokumentere, at hans køretøj er indregistreret første gang efter 1. april '76 på sorte plader?
Kan han så søge om historiske plader?

Mogens
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf jesl » man 11.04.2011 12:56

Næppe,
Det er nøje anført i regelsættet at historiske plader kun kan udstedes til køretøjer der har 1 reg.dato før 1.4. 1976
Hilsen
Jens
jesl
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 09.04.2011 23:01

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 11.04.2011 17:40

MogensBH skrev:Bare lige en strøtanke:
Hvad nu hvis en bilejer kan dokumentere, at hans køretøj er indregistreret første gang efter 1. april '76 på sorte plader?
Kan han så søge om historiske plader?


Han kan måske nok ansøge, men han kan ikke få det medmindre SKAT laver en fejl. Det er kun køretøjer registreret FØR 1. april 1976 der kan få historiske nummerplader. Køretøjer registreret på selve 1. april 1976 kan altså heller ikke få det (igen med forbehold for fejl fra SKATs side).
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 11.04.2011 17:46

Lincoln skrev:Omkring rektangulære/kvadratiske plader... Det er noget af det, der afholder mig fra at bestille et sæt historiske plader. Jeg kører pt. med to kvadratiske plader pga. kofangerens udformning. Derfor vil jeg nødig betale 2.480 kr. for to sorte rektangulære plader, som kun svært kan monteres. Men er der nogen der ved, om man i forbindelse med bestillingen kan bestille f.eks. 1 rektangulær+1 kvadratisk (forudsat at nummeret matcher daværende sorte, rektangulære plader) eller måske endda bestille to kvadratiske?? Jeg ved ikke om systemet er 'gearet' til den slags finurlige krav fra os bil- og nummerpladeinteresserede :D


Så vidt jeg forstår, kan du i hvert fald bestille en rektangulær + en kvadratisk. Om du kan bestille to kvadratiske, ved jeg ikke, men det har i hvert fald ikke været muligt i datiden. Om det afhænger af nummerserie eller andet, kan jeg ikke svare på. Det tror jeg kun SKAT kan svare på - hvis de da overhovedet kan. Jeg går ud fra at du taler om din bil fra 1967 fra en anden tråd, så jeg har ikke taget årgang med i betragtning.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » man 11.04.2011 22:59

Nu må I Amerikaner bils entusiaster altså holde op! Ja - det er et problem at USA kører med de små felter til nummerplader og ja - det har det altid været!

Det er fint at I nu kan få to kvadratiske hvide plader.

Hvis I vil have sorte plader der er historisk korrekte - og det ser jeg i en anden tråd du gerne vil - så var det kun i centralregistreringen at der fandtes kvadratiske bagplader og så er den forreste rektangulær. Dengang fandt man altså løsninger - nogle af de danske "USA biler" (de der blev samlet i Danmark fra både GM og Ford) havde måske en anden "export" kofanger foran. Det var jo ikke et problem kun i Danmark - det var i hele Europa. Det vil i så fald være historisk korrekt med den løsning. Ellers lavede man nogle beslag. Helt urimeligt er det at der er noget der tyder på at nummerserierne støvsuges for 3 cifrede numre til importerede amerikanerbiler fra 1950'erne til trods for at mange af dem faktisk endte med at køre med 6 cifrede 56 - 58 omkring København!!!
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 11.04.2011 23:03

Nu er bilen jo også fra centralregisterets tid.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » søn 17.04.2011 17:09

Flemming skrev:Nu skal i høre her hvad min mors bror prøvede hos SKAT d 1. april da han ville have historiske plader til sin Opel fra 1970.
På registrerings-attesten stod der LT 46 ***, han trode at det var bilens første reg nummer, og derfor ønskede han dette nummer.
SKAT ringer tilbage d 8. april og meddeler at han ikke kan få det ønskede nummer fordi den ikke har været afmældt længe nok, og fortæller at de har tildelt et andet LT 46 *** nummer.
Han fortæller mig om episoden i dag, og jeg kan konstatere at den er helt galt fordi LT først kom i 1985. Det er jo ikke noget med historisk korrekt at gøre, han vil gerne have det lavet om.
Hvad tror i han kan gøre, og kan han gøre noget nu?

Kære Flemming,

Din morbrors problem er et pseudo-problem - og løsningen ligger som så ofte snublende nær. Din morbror skal blot modtage sine plader, evt. fotografere dem pænt og dokumentere dem her i diskussionen - og dagen efter gå op og afmelde vognen. Så begynder han bare forfra, og opgiver et mere troværdigt nummer som det ønskede.

De par tusind kroner som det vil koste ekstra, er vel småpenge for at få rettet en så pinlig bommert næsten uden at efterlade sig spor, skulle jeg mene. Og så har han i tilgift en god historie at fortælle sine børnebørn.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » man 18.04.2011 15:02

Hej Jesper.
Jeg ville have ventet med at følge op på historien om min morbros nummerplade-køb/uheld med forkert bogstavsvalg til sagen bliver afsluttet, for det er den ikke i nu.
Han gik om mandagen på motorkontoret og klagede sin nød om at han havde klokket i det med valget af LT nummeret, og mente ikke det var rimeligt at det ikke ku laves om, idet at de havde ringet om fredagen og oplyst ham om at han ikke ku få det nummer han havde ønsket men et nummer over, og godt kunne lave det om, og desuden var nummert fra 1985

Damen hos SKAT ville prøve at få det lavet om til et nummer som eksisterede i 1970, BK tror jeg det var.

Hun sagde at der også var sket en fejl fra deres side. Hun læste op fra et papir hun havde om reglerne, og der stod at SKAT ville drage omsorg for at de historiske plader kom til at være så historisk korrekt så muligt. Og ud fra at det var et LT nummer fra 1985 han havde fået, ville hun kontakte centralregistret, for at lave det om, og så ville han høre næmere.
Det har han så ikke i nu.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jesper Bering » man 18.04.2011 21:19

Kære Flemming,

Nå - det lyder jo som en pæn udgang på historien. Det overrasker mig lidt at Skattevæsenet skulle have noget ansvar for at nummeret er korrekt, men det har de så åbenbart. Der kan man se!

Du skal have tak for tilbagemeldingen - jeg glæder mig til afslutningen på historien.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Flemming » man 18.04.2011 23:47

Jeg er også spændt på afslutningen af historien.
Jeg vender tilbage så snart jeg høre og ved noget mere.
Flemming
Medlem
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: man 08.03.2010 10:52

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Excalibur » man 02.05.2011 20:50

TT skrev:Du bør i hvert fald klage og enten få et nyt korrekt nummer eller pengene tilbage.


Lige en opdatering.

Jeg ventede en god uges tid efter at MHS havde fået kendskab til sagen via dette forum, for lige at give dem en chance for selv at rette deres fejl ved for eks. at sende mig en revideret og korrekt erklæring med posten. Men da MHS ikke foretog sig noget klagede jeg over den modtagne og fejlbehæftede erklæring den 19. april.
I dag kom så svaret, MHS erkender der er begået en fejl og jeg får pengene retur, fint nok for mig. :)

Fremover vil jeg dog selv stå for "tildelingen" af historisk korrekt nr. plade til mine biler. Via nærværende hjemmeside og lidt fodarbejde mener jeg selv at være i stand til at matche det jeg hidtil har set fra MHS´s side vedr. historiske nr. plader.

:!:
Excalibur
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 08.04.2011 19:56

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 02.05.2011 22:22

Hvis du er i tvivl om numre, kan du bare spørge her i forum, så vil i hvert fald undertegnede være behjælpelig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Martin62 » ons 04.05.2011 08:11

Er der noget, der har set de nye historisk korrekte nummerplade med 2 bogstaver??

Hvis ja, hvordan skiller de sig ud fra de originale??

Martin
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » ons 04.05.2011 08:19

Der er ikke rapporteret nogen her på siden. Det er næppe leveret mange på nuværende tidspunkt, hvis overhovedet nogen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf dykker5502 » tors 05.05.2011 06:23

Martin62 skrev:Hvis ja, hvordan skiller de sig ud fra de originale??
Der har været gisnet meget om dette, men jeg har talt med Erik Mieth fra MhS, som har set de prototyper SKAT har fået lavet. Fysisk bliver de fuldstændig som de originale med ombukket kant og kulisser bag på til de firkanthoved bolte, som der er en fyr der allerede har fået produceret:
http://www.morrisminor.dk/parts/minor/e ... ews_d.html
Om emalien får samme kvalitet og tykkelse, om spatieringen bliver iorden ved vi ikke. Bogstaverne er digitaliseret efter originale nummerplader så det burde også være iorden. Vi må ikke glemme at det (også) dengang var håndarbejde, så der blev slået en skæv en gang i mellem.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » tors 05.05.2011 08:10

På SKATs hjemmeside kan man se tegningerne. Umiddelbart virker det forholdsvis lovende, men det er bekymrende at målene er angivet som hvor stort et mellemrum der skal være mellem tegnene. Det korrekte er at hvert tegn har sin faste plads, jf. produktionsmetoden beskrevet nedenfor. Fejlen kan betyde at nummerplader med tegn der er bredere eller smallere end det normale vil kunne komme til at se mærkelige ud. Digitaliseringen er ud fra tegningenerne ganske dårlig, så runde tegn ikke bliver så gode. Det har vi allerede set på type 5-pladerne fra den nuværende leverandør. Ud fra tegningerne vil jeg vurdere at tegnene O, 3 og 8 er særligt dårligt digitaliseret.

Før 1958 blev tegnene placeret i hånden og kunne derfor afvige lidt fra plade til plade. Fra 1958 blev tegnenes placering derimod mere mekanisk ved at kulissen, som indeholdt en tobogstavskombination plus cifrene fra 0-9, kunne gå i indgreb med nogle tapper. Engang imellem gik det lidt galt alligevel som vi har set, hvilket nok skyldes at selve pladen har forskubbet sig under processen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf jesl » man 30.05.2011 11:03

Hej alle,
Er der nogen der har fået udleveret historiske to bogstavsplader bestilt og betalt i begyndelsen af april ?
Fik oprindeligt besked om ca 6 ugers leveringstid
Jeg havde set frem til at kunne vise mine frem ved arr igår søndag i Klampenborg.
Så vidt jeg kunne observere var der ingen " nye historiske" plader på andre biler og de
jeg talte med ventede også.
Forsøgte idag at kontakte SKAT - men det er nærmest håbløst med en uendelig telekø.
Hilsen
Jens
jesl
Medlem
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 09.04.2011 23:01

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf TT » man 30.05.2011 22:02

Der er ikke nogen der har rapporteret at have set en ny historiske plade her, så der er nok ikke blevet leveret ret mange endnu - hvis overhovedet nogen.

Det er en ny produktion, og efterspørgselen må i begyndelsen forventes langt at overstige kapaciteten, så man kan forestille sig meget lange leveringstider.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Jezperr » lør 04.06.2011 21:38

Jeg tror ikke der er kommet nogle endnu.
Jeg har bestilt historisk plade til min Heinkel Scooter fra 1954 d. 25. Marts, og den er ikke kommet endnu. Men den må dælme godt snart gøre det, ellers må jeg købe en almindelig hvid og så skifte den ud når den anden kommer!
Jezperr
Medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: lør 04.06.2011 21:35
Geografisk sted: Lemvig

Re: Historiske plader - hvornår kommer de sidste med?

Indlægaf Kardanaxel » lør 04.06.2011 22:18

Mens du venter på dine historiske plader, kan du i stedet for at bruge penge på et sæt hvide plader gøre 2 ting:

Jeg forudsætter at din Heinkel er synet, er den det kan du hente prøvemærker og angive at du skal bruge køretøjet til teknisk historisk kørsel, det koster 100,- kr pr dag, men du skal lige sikre dig at dit forsikringsselskab yder kaskodækning (ansvaren er jo betalt over prøvemærkerne) mens du kører.

Ellers kan du møde op på motorekspeditionen med alle talegaverne og fortælle dem at nu har du ventet længere end de 6 uger man "reklamerer" med og nu vil du ikke vente længere - du får en lang diskussion men er du heldig så får du enten udleveret et sæt nummerplader uden beregning, eller et sæt prøvemærker for en kortere eller længere periode også uden beregning, det har jeg kæmpet mig til 2 gange, og det mystiske er at de historiske plader så er dukket op meget hurtigt efter.

Et argument som du kan bruge mod den lange leveringstid er at du ikke skal have type 6 men type 5 plader som jo ikke er en "nyhed"

Personligt syntes jeg det er ringe at man i en situation hvor man ved at presset bliver større end normalt ikke har taget højde for det hos Skat og producentet som vel i virkeligheden burde være glad for at få en større produktion som man kan stille op.

H
Kardanaxel
Medlem
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: tirs 02.12.2008 14:42
Geografisk sted: Rødby

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron