Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf js6950 » lør 05.02.2011 12:04

Hej

Jeg har brugt 3 år på at totalrenovere en VW 1302 LS cabriolet som jeg købte i Tyskland til stort set 100% original, kronen på værket ville være en historisk korrekt nummerplade
Jeg er bosat i Ringkøbing og bilen er som sagt fra juli 1972, er der nogen der har et bud på en korrekt nummerplade.
Det ville glæde mig utroligt meget om jeg kunne få skiftet den "tarvelige" nye nummerplade ud (hvis vi da får lov). :D


Mvh Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
js6950
Medlem
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 05.02.2011 11:49

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf TT » lør 05.02.2011 14:12

En bil fra det tidspunkt med kvadratisk bagnummerplade kunne have fået noget i retning af AP 7x.xxx.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf perhag » søn 06.02.2011 23:07

Pladen med DR 65918 er måske nok nyudleveret, men den må være produceret for 15-20 år siden. Det gør den dog ikke historisk korrekt.

Den kvadratiske serie gik næsten i stå efterhånden som de mange VW og Fiat fra 70erne blev ophugget. Nyeste massesolgte personbil med kvadratiske bagnummerplader var Lada 1200, som stammer fra Fiat 124. I Vestjylland må det gå meget langsomt med at nå bunden af de gamle bunker, for DT har andre steder været udleveret i snart 10 år.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf JBN » man 07.02.2011 15:07

js6950 skrev:Hej

Jeg har brugt 3 år på at totalrenovere en VW 1302 LS cabriolet som jeg købte i Tyskland til stort set 100% original, kronen på værket ville være en historisk korrekt nummerplade
Jeg er bosat i Ringkøbing og bilen er som sagt fra juli 1972, er der nogen der har et bud på en korrekt nummerplade.
Det ville glæde mig utroligt meget om jeg kunne få skiftet den "tarvelige" nye nummerplade ud (hvis vi da får lov). :D


Mvh Jesper


Nu er nummerplader i det klassiske Naur Klint-design jo også snart historie, så var disse ikke værd at bevare?
Hvis vi taler om at tilstræbe stor originalitet på bilen, ville jeg i det konkrete tilfælde nok starte med at fjerne Cibie-ekstralygterne og de uoriginale alufælge. ;)
JBN
Medlem
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 26.11.2008 14:12

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf js6950 » man 07.02.2011 23:51

JBN skrev:

Nu er nummerplader i det klassiske Naur Klint-design jo også snart historie, så var disse ikke værd at bevare?
Hvis vi taler om at tilstræbe stor originalitet på bilen, ville jeg i det konkrete tilfælde nok starte med at fjerne Cibie-ekstralygterne og de uoriginale alufælge. ;)



Kære JBN

Bare lige for en god ordens skyld kan jeg oplyse dig om at de Cibie-ekstralygterne og de uoriginale alufælge du så smukt omtaler, er 100% originalt meget eftertragtet ekstraudstyr, i Tyskland brugte man disse Cibie i 70erne, de er fra 1972 og har aldrig været brugt før jeg købte dem i syd Tyskland, de var ikke nemme at opdrive, så dem tror jeg ligesom ikke jeg fjerner , med hensyn til mine 100% originale ATS fælge fra 1972, også ekstra udstyr som koster en formue i dag, som i øvrigt har siddet på bilen lige siden 1972, ja så tror jeg nok også de bliver på :D , men man kan jo heller ikke vide alt om VWer vel, det er godt at vide noget om nummerplader og andre om VW, men VW ekspert det bliver du nok næppe, prøv måske i stedet nummerplader, det kunne jeg anbefale dig. :lol:

Mvh Jesper
js6950
Medlem
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 05.02.2011 11:49

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf JBN » tirs 08.02.2011 17:57

js6950 skrev:
JBN skrev:

Nu er nummerplader i det klassiske Naur Klint-design jo også snart historie, så var disse ikke værd at bevare?
Hvis vi taler om at tilstræbe stor originalitet på bilen, ville jeg i det konkrete tilfælde nok starte med at fjerne Cibie-ekstralygterne og de uoriginale alufælge. ;)



Kære JBN

Bare lige for en god ordens skyld kan jeg oplyse dig om at de Cibie-ekstralygterne og de uoriginale alufælge du så smukt omtaler, er 100% originalt meget eftertragtet ekstraudstyr, i Tyskland brugte man disse Cibie i 70erne, de er fra 1972 og har aldrig været brugt før jeg købte dem i syd Tyskland, de var ikke nemme at opdrive, så dem tror jeg ligesom ikke jeg fjerner , med hensyn til mine 100% originale ATS fælge fra 1972, også ekstra udstyr som koster en formue i dag, som i øvrigt har siddet på bilen lige siden 1972, ja så tror jeg nok også de bliver på :D , men man kan jo heller ikke vide alt om VWer vel, det er godt at vide noget om nummerplader og andre om VW, men VW ekspert det bliver du nok næppe, prøv måske i stedet nummerplader, det kunne jeg anbefale dig. :lol:

Mvh Jesper


Godt ord igen ;)
Nu var det ikke for generelt at genere din fine Folkevogn, men du nævnte blot originalitet som en vigtig parameter. Mine overvejelser bag mit "smagsdommeri" var blot: Originalt ekstraudstyr til en bil opfatter jeg som noget forhandlernettet tilbød som tilkøb til bilmodellen og ikke universal-udstyr som blot er tidstypisk. Franske Cibié-lygter har næppe været specielt originale i "Bosch-og Hella-land", hvor Folkevognen trods alt kommer fra. ATS-fælge er set eftermonteret på stort set alle bilmodeller fra 70´erne, men kunne næppe heller købes hos VAG-forhandleren. Disse kan vel heller ikke kaldes originale - men måske blot tidstypiske.

Jeg er selv indehaver af en klassisk fransk bil fra 1970´erne. Den er faktisk udstyret med eftermonterede Hella-tågelygter. Det er måske tidstypisk, men sgu´ ikke særligt originalt. Retteligt burde de udskiftes med tilsvarende af fabrikat Cibié eller Marchal, det var typen som hos forhandlernettet kunne købes til bilmodellen til eftermontering.

Nå - men tilbage til nummerplader. Det er jo trods alt det vi diskuterer herinde, og det din tråd handler om!
JBN
Medlem
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: ons 26.11.2008 14:12

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf dykker5502 » tors 10.02.2011 02:49

Jesper,

der er faktisk ingen der har svaret dig fyldestgørende.

Fra April i år udvides de historiske plader fra det nuværende biler registreret første gang inden 1. april 1958 til at være før 1. april 1976 hvor man gik over til de reflekterende nummerplader.

Thomas har været inde på hvilket nummer du nok nogenliunde kan regne med at få på.

Bilen stammer jo fra Tyskland, så der er ikke basis for at der er et evt. oprindeligt nummer den måske kunne få igen.

Så du må lige væbne dig med tålmodighed nogle måneder endnu.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf js6950 » tors 10.02.2011 18:48

dykker5502 skrev:Jesper,

der er faktisk ingen der har svaret dig fyldestgørende.

Fra April i år udvides de historiske plader fra det nuværende biler registreret første gang inden 1. april 1958 til at være før 1. april 1976 hvor man gik over til de reflekterende nummerplader.

Thomas har været inde på hvilket nummer du nok nogenliunde kan regne med at få på.

Bilen stammer jo fra Tyskland, så der er ikke basis for at der er et evt. oprindeligt nummer den måske kunne få igen.

Så du må lige væbne dig med tålmodighed nogle måneder endnu.



Hej dykker5502

Bare lige for at jeg også kan forstå det, det du mener er at jeg ikke kan få den oprindelige plade da den jo stammer fra Tyskland, men det betyder vel ikke at jeg ikke kan få en tidstypisk tilsvarrende nummerplade efter 1. april, eller hvad?

PS: tak for svarret.

MVH Jesper
js6950
Medlem
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 05.02.2011 11:49

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf dykker5502 » tors 10.02.2011 22:39

Jeg syntes ellers jeg gjorde mig umage, men måske antog jeg at du havde sat dig lidt ind i ordningen. Man kan læse om den både hos Skathttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817307&vId=0 (OK - der står ikke ret meget :-) ) og hos Motorhistorisk Samråd http://www.motorhistorisk.dk/index.php/motorhistoriske-nummerplader/81-sadan-bestiller-du-historisk-korrekte-nummerplader- og http://www.motorhistorisk.dk/index.php/motorhistoriske-nummerplader/12-ny-plakat-med-tidstypiske-nummerplader men der er mere i det end der står der.

Hvis bilen har fuld dansk historie og du kan dokumentere hvilket nummer bilen har haft som ny, og dette nummer ikke er i brug allerede på en anden bil, vil du kunne få dette nummer - i hvert fald for biler fra før 1. april 1958. Vi ved ikke helt endnu hvordan 2 bogstavs pladerne skal administreres.

Hvis bilen ikke lever op til dette, og det gør din jo ikke da den er tysk, tildeler MhS et registreringsnummer hvor bogstavskombinationen svarer til en, der blev udleveret omkring det tidspunkt hvor bilen var ny og et tilfældigt nummer fra et interval, der er afsat til historiske nummerplader.

Så du kan få historiske plader på, men din bil er for ny til et bogstavs plader. Når den er fra 72 skal den have 2 bogstavs plader, og det bliver først muligt fra 1. april 2011.

Så du må lige vente 1 1/2 måned før du kan bestille pladerne.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf Martin62 » fre 11.02.2011 10:17

I april bli'r muligt at få udleveret historisk korrekte nummerplader til emaljeplader med 2 bogstaver.

Er der nogen der ved, om disse bli'r med en lidt anden skrifttype eller lign., så man kan adskille dem fra de originale.

Martin
Martin62
Medlem
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: fre 02.01.2009 16:05
Geografisk sted: København og Nordsjælland

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf dykker5502 » fre 11.02.2011 23:46

De bliver så langt som det overhovedet er muligt fuldstændig samme skrifttype som de originale. Der er lagt et kæmpe arbejde i at sikre dette.

Jeg er imidlertid ret sikker på at der vil være små forskelle i udformningen så det trænede øje vil kunne se forskel.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf js6950 » søn 13.02.2011 16:13

Hej

Jeg vil da gerne indrømme at jeg ikke har sat mig helt ind i reglerne, da min passion ligger mere hos selve bilen :D

Et sidste spørgsmål, rent teoretisk, hvis jeg finder et sæt originale plader (på stumpemarked) der svarre til bilens første registrering, er det så muligt at få dette nummer, hvis det ikke
er i brug?

Og endnu engang tak for dit udførlige svar... :)

MVH Jesper
js6950
Medlem
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 05.02.2011 11:49

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf dykker5502 » man 14.02.2011 11:37

Jesper,

den bliver svær. Det korrekte svar er: Nej.

Men har du et billede af bilen fra da den er ny hvor man kan se nummeret, vil du formentlig (*) kunne få dette hvis det er ledigt.

Er du så så svineheldig at finde netop disse nummerplader på et swapmeet vil der næppe være nogen der i dagligdagen ville opdage det - især hvis du undlader at stå og underholde om hvad du har gjort ved ethvert VW træf (det bliver svært - jeg ved det :-) ) du deltager i.

Ved evt. salg vil det jo være nødvendigt at melde ud til den nye ejer, men jeg ville ikke annoncere det i annoncen. Det ville være at provokere myndighederne og det behøver vi ikke. Der er også medarbejdere i SKAT og Politiet der interesserer sig for gamle biler og VW'er og læser annoncer.

Men mon ikke de nye 2 bogstavsplader bliver meget pæne? Jeg har ikke selv set dem endnu, men jeg mener at MhS har hafy dem/får dem til godkendelse.

(*) Jeg kender ikke de fuldstændige og endelige regler for 2 bogstavs plader, men det forlyder at der bliver en periode i starten hvor der er åbent for bogstaver og numre i alle kategorier således at man kan få det nummer bilen har haft fra starten (på samme vilkår som gælder nu - dvs. dokumentation). Dette vindue lukkes så på et tidspúnkt hvor der efterfølgdende tildeles numre fra forskellige intervaller i de forskellige bogstavs serier. De bogstavsserier der ligger fra før CMR vil være i 2x.xxx erne da mange af dem ikke nåede så langt mens CMR serierne vil være i andre intervaller. Således skulle billedet ved et træf blive tilstrækkeligt "broget" til at det ser tilfældigt ud.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf Therk » ons 16.02.2011 18:56

Hej,

Jeg har en Porsche 911t Targa, som er fra april 1972 og jeg har også tænkt mig at søge om historisk korrekte plader til den.

Ved I om de nye historisk korrekte plader som de udsteder bliver samme størrelse som de gamle? De er jo lidt mindre end de nye (10,5 * 40 tror jeg nok at jeg læste herinde et sted).

Hvis de skal være historisk korrekte bliver det vel også i den gamle størrelse? Og hvis ja, kender I et sted hvor det sælger crome nummerpladerammer i "den gamle størrelse"?

mvh. Therk
Therk
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 16.02.2011 18:51

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf dykker5502 » ons 16.02.2011 20:32

Ligesom de nuværende 1-bogstavs historiske plader nøje er lavet i samme dimensioner som de oprindelige *), vil de nye 2-bogstavs selvfølgelig også blive lavet fuldstændig som forlægget. Selv kulisserne bagpå til monteringen vil være der.

Og nej - jeg ved ikke om Skat il kunne udlevere de firkanthoved bolte man brugte i sin tid.

(*) De helt gamle type 1 vil man altid kunne diskutere da der dengang ikke var så strikte regler for størrelsen af selve nummerpladen - i de første år kunne man bare male bag på bilen - bare bogstaverne og tallen havde den rigtige størelse. Der er også lidt med bagplader med 5 cifrede type 3 plader.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf js6950 » ons 16.02.2011 21:39

Therk skrev:Hej,

Jeg har en Porsche 911t Targa, som er fra april 1972 og jeg har også tænkt mig at søge om historisk korrekte plader til den.

Ved I om de nye historisk korrekte plader som de udsteder bliver samme størrelse som de gamle? De er jo lidt mindre end de nye (10,5 * 40 tror jeg nok at jeg læste herinde et sted).

Hvis de skal være historisk korrekte bliver det vel også i den gamle størrelse? Og hvis ja, kender I et sted hvor det sælger crome nummerpladerammer i "den gamle størrelse"?

mvh. Therk



Her kan du købe crome rammer: http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=522

Svend Åge Nielsen
Viaduktvej 6
6870 Ølgod
Telefon 75244946
Danmark

MVH Jesper :D
js6950
Medlem
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 05.02.2011 11:49

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf Therk » tirs 22.02.2011 23:33

Super - tak for hjælpen :-)

mvh. Jacob
Therk
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 16.02.2011 18:51

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf Therk » ons 13.04.2011 17:04

Tak for tippet med nummerpladerammerne.

Nu har jeg i mellemtiden fundet ud af at min bils første indregistreringsdato er den 26.05.1972.

Er der nogen, der så kan regne ud hvad bilens registreringsnummer bør blive (på rektangulære plader)?

mvh. Jacob
Therk
Medlem
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 16.02.2011 18:51

Re: Historisk korrekte nummerplader til VW 1302 fra juli 1972

Indlægaf TT » ons 13.04.2011 19:29

I hvert fald kombinationerne CL, CN og CP var i brug på rektangulære plader på det tidspunkt. Det kan umuligt blive særlig præcist. Der er mulighed for CL 4x.xxx-5x.xxx, CN 3x.xxx-CN 4x.xxx eller CP 2x.xxx-3x.xxx kan være brugbart.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron