Historiske plader - ny og gammel leverandør

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Historiske plader - ny og gammel leverandør

Indlægaf dykker5502 » lør 05.03.2011 23:57

Da jeg skiftede de K 928 plader, der sad på min Ford T, ud med det nuværende nummer L476 gik der lidt tid inden jeg fik pladerne på bilen. Bl.a. skulle jeg finde ud af at lave et beslag til forpladen. Derfor kom de to plader væk fra hinanden og da jeg stod og skulle afsted til UK i 2009 kunne jeg ikke finde forpladen.
I foråret 2010 måtte jeg så bide det sure æble og bestille en erstatningsplade. Efter nogle forviklinger lykkedes det at få den og jeg er nu ved at få den sat på rigtigt med beslag og det hele.
Så gik det hverken værre eller bedre end at forleden fandt jeg så min oprindelige forplade! Fra jeg fik den til jeg fik min erstatningsplade er leverandøren skiftet og der har været fremme her at der er omend små forskelle i skriftsnittet.

Well - jeg lagde dem ved siden af hinanden og der ER forskel. Den er nede på brøkdele af en milimeter i forskel i stregtykkelser men det kan anes med det blotte øje.

Jeg har ikke fotos da det er så lidt at jeg tror de ikke kan ses på et lille foto, så tag mit ord for det.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Historiske plader - ny og gammel leverandør

Indlægaf TT » søn 06.03.2011 09:18

Nu har du så ikke nogen undskyldning for at køre uden nummerplade foran længere :-)

På type 1, 2 og 3 er forskellen mellem den gamle og den nye leverandørs nummerplader lille. Man kan en gang imellem se at en type 3-plade er fra den nye leverandør, da tallene hos den nye leverandør ser ud til at højrestilles hvis der er for meget plads. På type 1 og 2 har jeg ikke bemærket de store forskelle, men de er heller ikke så mange af dem.

På type 4-plader (vanteplader) er der ganske stor forskel. Tallene er kommet ud af proporion, og der er opstået flere forskelle i forhold til de oprindelige nummerplader end der var før. De gamle vanteplader havde nogle fejl på tallene, men i det store hele gav de en nogenlunde autentisk oplevelse. Den nye leverandørs plader er ikke nogen æstetisk nydelse. Den nye leverandør anvender tilsyneladende heller ikke kortere plader hvis der er så mange 1-taller at det kan lade sig gøre.

På type 5-plader er der også forskelle. Hvis man ser på tal med rundinger, fx 0 og 8, vil man på de nye plader ofte se at rundingerne er "kantede". Det er et typisk symptom på en dårlig digitalisering. På 5-cifrede type 5-plader er der på plussiden kommet mere styr på placeringen af tallene da leverandøren nu efterlader et større mellemrum på begge sider af punktet der adskiller tusinderne fra resten af tallet. På 4-cifrede plader (der i forvejen lider af at være for lange) ser man derimod at tallene af og til bliver placeret endnu tættere end hos den tidligere leverandør.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Historiske plader - ny og gammel leverandør

Indlægaf dykker5502 » søn 06.03.2011 23:03

Nu tog jeg alligevel et billede og man kan faktisk godt se forskellene. Det er ny leverandør øverst:
L476x2.JPG

Alle tallene er blevet slanket en lille smule - mest tydelig er 7-tallet slanket.
Bogstavet L ser derimod ens ud.

Thomas, du kan se at der er boret huller i den nye plade - når den kommer på gaden næste gang (snart!!!) sidder pladen nede under køleren som den skal og ikke oppe i forruden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted


Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader

cron