Benzin kontra diesel på øerne

Administration af motorregistreringen førhen, herunder registreringsområder, nummertildeling og nummersystem

Benzin kontra diesel på øerne

Indlægaf CSJ » tors 14.04.2016 09:37

Jeg har læst på facebook at vægtafgiften var højere på øerne end på fastlandet, og at eksempelvis 8000-serien derfor var overrepræsenteret i små økredse som Bornholm, Ærø og Samsø. Det har jeg aldrig hørt før. Er der nogen der nogensinde har hørt noget om det?
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Benzin kontra diesel på øerne

Indlægaf dykker5502 » tors 14.04.2016 10:27

Grundlovens §43 siger:
§ 43. Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov;

Så det vil være et spørgsmål om at gå tilbage i historien af love om vægtafgift.
Umiddelbart lyder det helt ude i hampen at der skulle være forskel. Jeg har aldrig hørt noget lignende.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Benzin kontra diesel på øerne

Indlægaf CSJ » tors 14.04.2016 14:07

Nej det lyder helt usandsynligt at vægtafgiften skal have været geografisk bestemt. Det er en debattør der skriver på facebook at han som barn var med spejderne på Bornholm, og de kørte udelukkende med benzindrevne busser. Og chaufføren forklarede at det var fordi vægtafgiften var højere på øerne.
Det er nu også min personlige erfaring at der har været overvægt af benzindrift på Bornholm. Jeg var selv med skolen på Bornholm i 1963, vi boede hos Svend Boss på Hasle vandrehjem, han havde en hel flåde af busser, og jeg husker tydeligt at de alle var benzindrevne med 4-cifrede numre.
Men det kan selvfølgelig være at der var været en naturlig grænse for hvor mange km en turistbus kunne nå at køre om året på en mindre isoleret ø. Og det kan have været grunden til at man i vid udstrækning har foretrukket benzin fremfor diesel.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Benzin kontra diesel på øerne

Indlægaf dykker5502 » tors 14.04.2016 15:07

Præcis! Tidligere hed det sig (og det gør det jo også til dels endnu) at du skal køre et anseeligt antal km. for at merprisen for dielselmotor mm. samt udligningsafgifterne kan betale sig.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1136
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Benzin kontra diesel på øerne

Indlægaf JMK » fre 15.04.2016 13:26

Hej CSJ

Jeg tror fuldt og fast på den forklaring at det er begrænset hvor mange km en turistbus kan nå at køre ved udflugtskørsel på den samme ø hen over en sommer og det er netop kun om sommeren der køres.
Hvis man kigger på danskebusser,dk og tjekker bornholmske vognmænd har mange busser et nyt registreringsnummer hvert år, simpelthen fordi der ikke er kørsel til dem om vinteren og man så vil spare vægtafgift og forsikring i den tid.
Førhen kunne man vælge mellem benzin og diesel til busser, det kan man ikke mere, men dengang og nu er der prisforskel i vægtafgiften og det var grunden til benzinbusser på øerne førhen.

Hygge og vestjysk hilsen fra JMK
JMK
Medlem
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: tors 02.07.2009 11:13
Geografisk sted: ZA Varde


Tilbage til Historisk motorregistrering