MogensBH skrev:En passant kan nævnes, at Sverige som bekendt gik over til højrekørsel 3. sep. '67. Det sjove er, at svenske biler altid har været venstrestyrede - bortset fra postbudenes biler, der er højestyrede - så er det nemmere at komme til postkasserne. Hvilket så vidt jeg ved ikke er tilfældet for danske postbiler.
Kære Mogens,
Tak for billede. Mon ikke de svenske vogne var venstrestyrede af samme årsag som de fleste højrelandes biler var højrestyrede i begyndelsen - nemlig for at man bedre kunne undgå at køre i grøften? Der var nok flere grøfter end modkørende dengang. Så har svenskerne bare holdt ved deres venstrestyrede biler efter at vi andre var gået over fra højre- til venstrestyring. Forøvrigt havde svenskerne nok lidt flere højrestyrede biler i 1960erne end vi havde, jeg har da set en del - der var trods alt nok en del svenskere der indså at det var sikrere med en højrestyret vogn i venstretrafik.
Jeg husker fra min kørsel i Sverige før 1967 at man skulle dytte før man overhalede, og så skulle den man ville overhale, dytte igen som tegn på at der var fri bane. Der var en idel tuden på landevejene den gang.
De svenske postbude havde sandelig venstrestyrede biler ligesom de andre svenskere før 1967! Men de havde jo vænnet sig i den grad til at køre langs ad de lange brædder med postkasser der stod nede ved landevejen, med venstre arm ud gennem vinduet og ned i kasserne, at de var nødt til at købe højrestyrede biler (som på dit billede) efter 1967 for at kunne fortsætte på denne måde.
Jeg har en Kalmar Tjorven postvogn fra 1970, den er også højrestyret. Den har kørt hos det danske postvæsen sammen med 24 søstre i perioden 1970-76.
hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk