TT skrev:Det svenske system har været en blanding af perioder med udelukkende udlevering af nye numre og perioder med genbrug af afmeldte numre.
Ved nummerombytningen i 1973 brugtes A, B, C, D, E, F, G. Derefter fortsatte man med H (fra 1974), J (fra 1975), K (fra 1977). Derefter må man have genbrugt afmeldte numre, for først fra 1982 bruges L. Muligvis har man genbrugt lidt igen efter L, for først i 1985 bliver det M. Derefter går det hurtigt med N (1987) og O (1988). Herefter genbruges der igen afmeldte numre i et par år, idet dog nogle P-numre bruges til personligt importerede køretøjer. I 1992 tages P i almindelig brug hvorefter gamle numre genbruges i en længere årrække. Fra 1999 kommer så en lang periode hvor der ikke genbruges: R (1999), S (2000), T (2001), U (2003), W (2004), X (2005). Efter X gik man igen i gang med genbrugen. Y og Z har dermed endnu ikke været brugt som begyndelsesbogstav. Når man er færdig med at genbruge numrene A-X, kan man i princippet starte forfra der der så i mellemtiden vil være blevet mange numre ledige.
Thomas
Efter nogle opslag i det svenske register
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx er det umiddelbart svært at finde en systematik i genbrugsdatoerne.
Med baggrund i de angivne ibrugtagningsår for hvert bogstav ser det ud til at første genbrugsrunde foregik 1978-1982 A-K. Anden 1983-1985 A-L. Tredje 1989-1992 A-O. Fjerde 1993-1999 A-P. Femte A-X 2006-
I den fjerde genbrugsperiode 1993-1999 må genbruget nok være kørt gennem bogstaverne flere gange, hvis ikke der var et dyk i bilbestanden i Sverige i 1990erne. Min antagelse var at genbruget hver gang starter fra AAA001, men det er ikke blevet bekræftet af opslag i registeret, hvor det med et begrænset antal opslag mere virker som datoerne i forskellige sekvenser ligger hulter til bulter. Svenske nummerpladekendere må vel vide hvordan genbruget foregår.