Fejl på historiske plader.

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » ons 25.06.2014 09:45

Det er en tidlig historisk plade. Derfor er den nogenlunde, selvom jeg stadig synes der er forskelle. Blandt andet har den nye plade ikke kunnet ramme spatieringen. 2-tallet er et stykke ved siden af, men det er endnu værre på de nuværende historiske plader. Mindre forskelle ses på C og 6.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » tors 01.10.2015 12:14

Jeg har opdaget den unøjagtighed på historiske nummerplader type 6 at den ombukkede kant er smallere på de historiske. 9 mm på de originale og 7 mm på de historiske.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf dykker5502 » tors 01.10.2015 13:32

Det er kendt og nævnes også i den rapport jeg er stort set færdig med for Mortorhistorisk Samråd.

Lige netop DEN unøjagtighed vil jeg mene er den der ikke skal ændres/rettes, så man med sikkerhed kan skelne de originale plader fra de moderne replika.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » søn 11.09.2016 08:31

Fandt dette billede på facebook. Ved siden af Volvoen med det alt for høje ønskenummer light fra Svendborg amt holder en anden Volvo tilsyneladende med erstatningsplade udstedt mellem 1958 og 76. Jeg havde noteret dette nummer som historisk, og bilen står da også med tidligere nummer SL 59 612, så nummeret må jo være historisk. Men det er udstedt i design 1958 ligesom A 59.900. I modsætning til den VW Karmann Ghia er der for Volvoen overensstemmelse mellem nummer og årgang, og Volvoen kan jo teoretisk have haft dette nummer og på et tidspunkt fået erstatningsplade, så historisk ukorrekt kan men ikke sige at denne nummerplade er.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » søn 11.09.2016 15:56

Volvoen til venstre har fået det sekscifrede historiske nummer i 2005. Dengang kan den ikke have fået en plade der ser ud som den på billedet. Så enten er det en bevaret original erstatningsplade fra efter 1958, som "ved en fejl" er bevet skruet på bilen igen i stedet for den officielt udleverede historiske plade, eller også er det en fejlproduceret historisk erstatningsplade.

Opløsningen på billedet er ikke god nok til at man kan se det med sikkerhed, men jeg hælder mest til at et er en original plade, da fx 2-tallerne ikke ser ud til at være så fejlproportionerede som de er på de historiske plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » søn 23.10.2016 08:54

En mere til rædselskabinettet. En stor ambulance observeret til veteranbilmessen i Fredericia. Først var jeg mest tilbøjelig til at tro det var et falsk nummer (showplate), men den står på opslagstjenesterne, så den må jo være god nok. Ford V8 1955. Ud over at nummeret er alt for højt til Hobro, og det som sædvanlig er galt med spatieringen, så er stregtykkelsen og tusindadskilleren i type 5, mens nummeret er i type 6. A 59.900 med modsat fortegn. Men mens et eet-bogstav nummer godt kunne forekomme som erstatningsplade i type 6, så kan det modsatte ikke være tilfældet. Derimod er der i sig selv ikke noget historisk ukorrekt i at en bil fra 1955 har 2-bogstav nummer, da den jo kunne være blevet omregistreret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » søn 23.10.2016 11:16

Nummeret er tildelt før DMR, så det forklarer hvorfor det kan ligge uden for de reserverede serier.

I lighed med A 59.900 er pladen produceret efter en type der passer med bilens årgang med et nummer der er fra "den modsatte side" af 1.4.1958. Det er i begge tilfælde en historisk umulighed. En bil fra før 1.4.1958 kan have haft en emaljeplade med to bogstaver, men naturligvis kun på en plade i designet fra 1958. Numre med ét bogstav på erstatningsplader i designet fra 1958 kunne kun forekomme på biler fra før 1.4.1958, idet etbogstavsnumre ikke kunne overføres efter 1.4.1958.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » fre 22.09.2017 20:30

Kulturnat i Hillerød. Denne trailerplade er helt gal. Ikke bare er det galt med spatieringen, men alle tegnene er forkerte. Nummeret er godt nok, men mon pladen er udleveret officielt eller hjemmelavet?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » fre 22.09.2017 21:07

Sandsynligvis hjemmelavet. Måske fordi der ikke kan leveres erstatningsplade?
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » man 08.10.2018 11:22

Jeg faldt over denne nummerplade i Nyvang. Her står tallene og "gnubber sig op af hinanden" alt for tæt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf dykker5502 » man 08.10.2018 14:05

Jo, men er det fordi pladen er et "nummer" for lille? Eller tallene for store?
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » man 08.10.2018 22:35

dykker5502 skrev:Jo, men er det fordi pladen er et "nummer" for lille? Eller tallene for store?


Michael, det har vi jo tidligere på året haft en konversation omkring.

Når man lægger bredderne af bogstav, tal og de dengang befalede mellemrum sammen, er de tilsammen større end pladens bredde.

1,5 + 7,3 + 1,0 + 7,2 + 1,0 + 7,2 + 1,0 + 7,2 + 1,0 + 7,2 + 1,5 = 43,1 > 38

Der er altså 5 cm plads i underskud, og det må nødvendigvis give problemer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf CSJ » ons 29.07.2020 22:30

TT skrev:Volvoen til venstre har fået det sekscifrede historiske nummer i 2005. Dengang kan den ikke have fået en plade der ser ud som den på billedet. Så enten er det en bevaret original erstatningsplade fra efter 1958, som "ved en fejl" er bevet skruet på bilen igen i stedet for den officielt udleverede historiske plade, eller også er det en fejlproduceret historisk erstatningsplade.

Opløsningen på billedet er ikke god nok til at man kan se det med sikkerhed, men jeg hælder mest til at et er en original plade, da fx 2-tallerne ikke ser ud til at være så fejlproportionerede som de er på de historiske plader.

Nu har jeg været til sortplade-træf i Lumby og set den Volvo med egne øjne. Den har tilsyneladende 'erstatningsplade' både foran og bagpå.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Carsten
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2477
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Fejl på historiske plader.

Indlægaf TT » tors 30.07.2020 05:52

Den øverste (forreste) ser original ud. Den nederste (bagerste) gør ikke, selv om det er ret tæt på. Formentlig er den forreste en bevaret original erstatningsplade hvortil ejeren har fået udstedt historiske numre. I stedet for de nye historiske plader er der monteret den originale erstatningsplade og tilsyneladende en kopi af denne.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3493
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Foregående

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader