Jeg kan huske at Thomas har haft en teori om at det var pga. de mange traktorer, der må have været i den arealmæssigt store Varde kreds, at kredsen i 1958 fik tildelt to bogstavkombinationer. Måske har vi alligevel her fat i noget af det rigtige.
Som bekendt var det i Viborg traktorerne, og ikke bilerne, der udløste TH. Viborg har kun haft en serie på 1000 numre til dieseltrakrorerne, i modsætning til flere andre kredse med tilsvarende stort landaeral. Og da man nåede TE83999 fortsatte man med TH83000 i stedet for at tage en ny serie i brug.
Men Varde må have haft en endnu mindre traktorserie. Der er her på siden et par observationer af traktorer fra Varde, ZA77528 og ZA77832 (begge Massey-Ferguson). Men Varde kan ikke have haft en hel 1000-serie til traktorerne, for der var en busserie på hver side af traktorserien.
Busser gule plader, flg. kendte numre:
ZA 77.000 Bedford, Papuga.
ZA 77.024 Leyland, VNJ.
ZA 77.033 Leyland, VNJ.
Busser, sorte plader, flg. kendte numre:
ZA 78.001 Mercedes, Papuga.
ZA 78.002 Mercedes, Papuga.
ZA 78.040 Bedford, Aage Beier, Lunde.
Kan det tænkes at Varde har haft en meget smal traktorserie (måske kun 5-800 numre) og så har planlagt at kompensere for det ved hjælp af to bogstavkombinationer? Det kan evt. forklare hvorfor Varde fik tildelt to kombinationer, men det forklarer selvfølgelig ikke hvorfor ZB blev sprunget over i centarlregistreringen.