perhag skrev:Martin O skrev: I DF og DG er rundt regnet 10% af numrene i intervallet 20000-59999 genbrugt. Det bliver nok en lidt større procentdel i DW, fordi der jo er gået godt halvandet år siden DF og DG var i gang. Det betyder, at et nyt interval på 2500 neutrale hvide plader formentlig kommer til at "fylde" 20-25000 numre - men vi ved jo ikke, om det faktisk bliver et normalt interval på 2500 numre.
Mon ikke en neutral serie på 2500 styk vil nøjes med at brede sig over omkring 5000 DW4xxxx-numre, maksimalt 10000.
Ved DF og DG var der få ledige numre til rådighed, fordi 10 års venteperioden betød at kun numre afmeldt efter under 1 år var til rådighed.
Nu er der rådighed over gamle DW-numre afmeldt efter 2 års brug, og det er vist ret almindeligt at udlejningsbiler, leasing-biler osv handles efter 1 eller 2 år og får en ny nummerplade.
Nu har jeg prøvet at regne lidt på det - kun overslagsregning og derfor med alle mulige forbehold for konklusionerne. Det var nok lidt dristigt af mig at bruge vendingen "en lidt større procentdel". Den procentdel bliver nok ikke kun lidt større, men en del større.
Lige nu har vi følgende: En serie gule EU-plader, hvor vi foreløbig har DV80140-82603. Dernæst overgangsserie, gammel traktorserie, mere overgangsserie og gammel hvid EU-serie i DW10000-59999. Heri har vi nogle få genbrugsnumre (foreløbig i intervallet DW44773-DW46900) med neutrale hvide plader. Og så har vi den nye gule EU-serie, som foreløbig begynder med DW68386.
Hvis jeg lidt frimodigt antager, at mellemrummene kun udfyldes af hvide EU-serier og at disse serier som sædvanlig er på hver 10000 numre, skal der være plads til 20000 numre (2 serier) mellem den gule DV-serie og den neutrale hvide DW-serie og til 10000 numre mellem den neutrale hvide DW-serie og den nye gule DW-serie. Da der kun er registreret få numre i de nye DW-serier, baserer jeg min overslagsregning på at de 20000 førnævnte numre skal være mellem DV82600 (ja, jeg ved godt at intervallet begynder lidt efter dette, men ikke meget efter) og DW44000 og de 2500 neutrale hvide plus 10000 hvide EU skal være mellem DW44000 og DW68300.
I det første interval er der plads til ca. 15400 DV-numre, så der skal være plads til ca. 4600 DW-numre. Den lave del af DW (op til DW19999) er det svært at forudsige noget om med hensyn til hvor mange numre der kan genbruges.
I det andet interval er der plads til ca. 8300 numre fra DW60000 og frem, så der skal i genbrugsintervallet være plads til de 2500 neutrale hvide plus ca. 1700 EU-hvide, dvs. i alt ca. 4200 genbrugsnumre i intervallet DW44000-59999. Det betyder godt 25% genbrugte numre ud af de ca. 16000 numre. (De 2500 neutrale hvide skulle dermed komme til at "fylde" knap 10000 numre.)
25% af de 24000 numre i intervallet DW20000-43999 er 6000 numre. Det er mere end rigeligt til de 4600 numre, der skal være plads til, og de 25% er jo lidt lavt sat. Desuden kan der suppleres med et ukendt antal genbrugsnumre i DW10000-19999. I traktorserierne i DF og DG har jeg kun fundet 14 genbrugte numre i hver - jeg har dog ikke set nærmere efter i et stykke tid - så lige i den del af intervallet er der nok kun få genbrugsnumre. I overgangsserie-intervallerne har jeg ingen ide om genbrugsprocenten; men jeg antager at den vil være ret lav. Alt i alt tyder det på at der skal være mindst én serie af anden type end hvid EU, hvid neutral og gul EU i det første af de to nævnte intervaller. Måske også i det andet.