De nye sorte plader...

Ordningen med historiske nummerplader, herunder spørgsmål om passende numre til veterankøretøjer og diskussioner vedrørende historisk korrekthed

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf Leth » søn 04.09.2011 18:40

Den ligner et stykke bestillingsarbejde - karosseritypen heder w107 på denne model, mon motoren er på 4,3 liter?

Billede
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » man 05.09.2011 07:37

Helt præcist hedder modellen R107. 350 SL havde en motor på 3,5 liter. Tidlige 350 SL-modeller til USA havde dog 4,5-liter motoren fra 450 SL.

Læg mærke til det sære C. Den korrekte udformning af C'et ses på SKATs tegninger.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » man 05.09.2011 08:01

Leth skrev:
TT skrev:I torsdags havde Youngtimer-træffet i Roskilde deltagelse af følgende besynderlighed - og det drejer sig ikke om det runde nummer, men om den kvadratiske plade.

Billede

På et andet billede kan man se at bagnummerpladen er rektangulær.


Ja men på den bagerste plade svæver punktummet ikke så meget som f.eks Mascotten i denne tråd og den har også de gamle pileblink på forskærmene. Må indrømme at jeg ikke var tæt på pågældende bil, men på afstand er den bedre end meget andet vi har set...


Det jeg forsøgte at antyde, var at pladen er kvadratisk. Kvadratiske plader til biler kom først med centralregisteret og kunne kun fås i de centraliserede områder. En kvadratisk lokal Hillerødplade (BL) er derfor ikke historisk korrekt. Hillerød blev endda centraliseret sammen med Storkøbenhavn som de første registreringsområder, så der har ikke engang været udgivet BL-plader mens de kvadratiske bilnummerplader har eksisteret. Der findes ganske vist en enkelt kvadratisk KA-plade (KA 30.533), men det må være en på det nærmeste unik senere erstatningsplade.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf Simca » man 05.09.2011 18:42

Og en kvadratisk plade hedder vel heller ikke 30.000. Det var det jeg troede du hentydede til.

De 43 på Mercedsen var et eller andet med stelnummeret, der lå en tekst i bilen.
Simca
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 31.01.2009 13:18

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » man 05.09.2011 21:42

Det var ikke så meget nummeret. Der fandtes ikke kvadratiske bilnummerplader før centraliseringen og derfor heller ikke nogen "kvadratisk" nummerserie til de gamle lokale bogstavkombinationer, herunder BL. BL 60.000 ville være endnu mere forkert. Det var et nummer til vare- og lastvogne med gule plader.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » tirs 06.09.2011 06:11

Endnu en med det forkerte D:

Billede
Billede fra youngtimer.dk
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » tirs 04.10.2011 15:09

Denne Frederiksværknummerplade hører til de lidt mere vellykkede. Den indeholder ikke nogen af de bogstaver med indbyggede typografiske fejl, og heller ingen tal der let kan afsløres på uregelmæssigheder i buen. Da jeg så den i Nyvang var jeg lidt i tvivl, men jeg vurderede den som historisk pga. den blanke ubeskadigede overflade og det forholdsvis store mellemrum mellem bogstaver og tal.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf Leth » tirs 04.10.2011 18:14

Det er en ny plade. Den har tidligere haft TP 35 742 - kender manden og bilen...
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf dykker5502 » søn 16.10.2011 16:14

Jeg er faldet ned i et dybt hul - http://www.dvk-database.dk/ - de helt gamle numre af Bil Historisk Tidsskrift.

På side 10 i nr. 7-8 fra 1958 får de nye 2-bogstavs plader disse ord med på vejen:

Vi har faaet nye nummerplader igen. Uden sentimentalitet over,
at de saakaldt fine, lave numre forsvinder og uden at udtale
os om ombytningens nødvendighed, kan vi dog ikke tilbageholde
en beklagelse over, at de nye nummerplader er saa ondartet
grimme. Man skulle tro, at der herskede en forestilling om om-
vendt proportionalitet mellem bogstavers og tals læselighed og
deres æstetiske kvalitet. Vi maa være saa reaktionære at hævde,
at de gamle, malede nummerplader og de senere med haanden og
de firkantede tal tog sig betydeligt bedre ud. s


Signaturen "s" må være den ene af de daværende redaktører - Jørgen Sestoft.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » søn 16.10.2011 16:59

Allerede på dette tidspunkt må de håndmalede have været et sjældent syn, så referencen til dem er bemærkelsesværdig.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf Simca » tirs 18.10.2011 19:18

He - så får jeg bare lyst til at bringe Sokrates frem - skrevet 400 år før Kristi fødsel: "Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger sine forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne."
Simca
Medlem
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 31.01.2009 13:18

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » tirs 25.10.2011 18:25

Jeg har opdaget endnu en fejl på de nye historiske plader, bogstavet J. Denne Lancia i Fredericia har skråt afskåret snit i buen...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » tirs 25.10.2011 18:28

...mens denne Taunus 17m (også i Fredericia) og andre tidligere observerede numre med J har vandret afskåret snit i buen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » ons 26.10.2011 17:42

I design 1950 har J den tilsvarende fejl. J352 og J6524 er historiske, J6789 er original. Hvis Æ havde forekommet i 2-bogstavsystemet havde det formentlig også haft samme fejl som i design 1950.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf AndersF » ons 26.10.2011 19:27

Der er mange fejl i skriften på de nye historiske plader. Tegnenes konturer er generelt meget urene, og bærer efter min mening tydeligt præg af dårligt typografisk håndværk.
Bemærk f.eks. hvordan buen i J er forbundet til den lodrette streg i et grimt knæk, hvor der burde være en pæn overgang. Desuden kunne det se ud som om
at tegnene er blevet komprimeret en anelse i bredden i forhold til de oprindelige, uden efterfølgende optisk korrektion af de lodrette streger. Den skrå streg i 7-tallet virker f.eks.
lidt for spinkel. Jeg tror at man stort set bare har digitaliseret og ændret lidt på nogle at tegnenes udseende for at adskille de historiske plader en smule fra originalerne - og det var så det!
Der har tydeligvis ikke været en kompetent designer ind over.

MVH AndersF
AndersF
Medlem
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 29.06.2008 10:22
Geografisk sted: Herlev

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf dykker5502 » ons 26.10.2011 21:16

Regelmæssige læsere her vil vide, at der forestod et arbejde hos MhS med at fremskaffe biler indregistreret med 2-bogstavs nummerplader så man kunne scanne/fotografere de oprindelige pladers typografi.

Det må derfor være Skats leverandør der har fucket det arbejde op. Jeg er ikke bekendt med at Skat skulle ønske at lave pladerne åbenlyst fejlbehæftet for at kunne skelne den fra de originale. Det interesserer ikke Skat idet de i deres øjne og til deres brug alle er gyldige beviser på at bilen er indregistreret.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf TT » ons 26.10.2011 22:39

SKAT har (sidst jeg så) tegningerne på hjemmesiden. De runde tegn er ikke helt perfekte, men i det store hele er SKATs tegninger – som er lavet på baggrund af MhS' indsamlingsarbejde – acceptable.

Uheldigvis bruger producenten ikke disse tegninger! I stedet har fabrikken tilsyneladende valgt at lave en hårdhændet slankekur på 1950-tegnsættet. Det er derfor fejlene på fx C, D og J går igen - både på 1950- og 1958-tegnsættet.

Der er helt sikkert ingen der har gjort tegnene anderledes for at man kan skelne de nye fra de originale. Hvorfor skulle man gøre det? SKAT kan jo slå op hvornår pladen er udleveret hvis de skulle være interesseret i om det er det ene eller det andet. Den typiske politibetjent eller SKAT-embedsmand ville alligevel ikke kunne forventes at have typografisk øje for de forskelle der er på en ny og en gammel. Beviset er at der kører biler rundt på gaderne med falske plader (dokumenteret andetsteds i forumet) uden at det tilsyneladende vækker opsigt.

Og det er vel også ligegyldigt om myndighederne kan se forskel på en gammel og en ny emaljeplade hvis ellers den virker ægte og registreringsnummer, fabrikat og stelnummer svarer til opgivelsen i motorregisteret. Nej, forskellene skyldes typografisk inkompetence - både i produktionen og i kvalitetskontrollen.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » fre 28.10.2011 19:23

Endnu er fejl på de nye historiske: N har ligesom en lille runding på indersiden hvor stregerne mødes, mens de originale har en helt skarp vinkelspids. Denne fejl har N i design 1950 derimod ikke.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » fre 11.11.2011 16:18

Nu har man opdaget fejlene på de nye historiske nummerplader. Ifølge det nye nummer af Veteran Tidende har Erik Mieth aftalt med Skat at man kan få fejlene rettet uden beregning.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: De nye sorte plader...

Indlægaf CSJ » fre 11.11.2011 18:38

CSJ skrev:Men jeg vil tillade mig at tvivle på at DP 37.974 er indenfor hvad man nåede i Ringkøbing i virkeligheden.

Nu er der kommet et endnu højere Ringkøbingnummer, DP 45.600. Hvis der havde været nogen som helst historiske realiteter bag dette nummer, så havde Ringkøbing været tæt på at tage DR i brug.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

ForegåendeNæste

Tilbage til Aktuelle historiske nummerplader